Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Aplikace techniky 3 - Didaktika (ZS1MP_AT3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZS1MP_AT3 - Aplikace techniky 3 - Didaktika, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je:a) získat základní schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v praktických činnostech se žáky a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologiíb) osvojit si vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.

Osnova

1. Člověk a svět práce, Informační a komunikační technologie – vzdělávací oblasti RVP.(charakteristika, cíle, vzdělávací obsah, učivo, očekávané výstupy).2. Technologie vyučování na I. stupni základní školy – teorie vyučování, oborová didaktika(teorie řízení vyučovacího procesu, vyučovací cíle, formy, zásady, metody, prostředky).3. Příprava a realizace vyučovacího procesu, pedagogická praxe studentů(hospitace, teoretická i praktická příprava učitele na vyučovací jednotky, cvičné výstupy).4. Člověk a svět práce - hodiny praktických činností na základní škole(specifika práce se žáky, organizace a bezpečnost práce ve školní dílně, laboratoři a v učebně výpočetní techniky).5. Konkrétní didaktika v oblasti praktických činností s drobným materiálem – papír, karton, dřevo(jednoduché pracovní operace a postupy, nástroje, nářadí, praktická cvičení).6. Konkrétní didaktika v oblasti využití konstrukčních stavebnic(práce se stavebnicemi, návody, sestavování modelů, montáž, demontáž, tvůrčí činnost žáků).7. Úloha učitele v procesu osvojování pracovně technických vědomostí, dovedností a návyků(rysy osobnosti učitele,mluvený i písemný projev učitele, vyjadřovací schopnosti,vztah učitele k žákům, kolegům,rodičům i k profesi, osobnostní i vzdělanostní růst).8. Hodnocení a klasifikace v technických předmětech, pedagogická diagnostika(problémy slovního hodnocení žáků, didaktické testy,specifika hodnocení výsledků praktických činností, diagnostika žáka).9. Konkrétní didaktika v oblasti základních prací s výpočetní technikou - editory(řízení vyučovacího procesu, specifika práce s výpočetní technikou, řešení problémů, organizace práce, zadávání úkolů, samostatná práce žáků).10. Konkrétní didaktika v oblasti základních prací s výpočetní technikou – práce s informacemi(vyhledávání, zpracování a využití informací – hodnoty, relevance, rizika).11. Mezipředmětové vztahy v rámci vzdělávacích oblastí, výchovné využití pedagogického procesu, průřezová témata RVP(vyučovací předměty na základní škole, osobnostní a sociální výchova, multikulturní, environmentální a mediální výchova).12. Specifika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami(pracovní terapie, úloha učitele dílenských prací a technických činností v Praktické škole, předprofesionální příprava postižených žáků).

Literatura

FRIEDMANN, Zdeněk . Rámcový vzdělávací program a profesní orientace na základních školách. In Trendy technického vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. s. 41-44, 4 s. ISBN 80-7220-182-4. infoLOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003. 208 s. ISBN 80-247-0374-2. infoMAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001. 46 s. ISBN 80-7315-002-6. infoMAŇÁK, josef . Cesta k tvořivé škole. In Cesty k tvořivé škole. Brno: MU v Brně, 1998. s. 14-18. ISBN 80-210-1938-7. infoFRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993. 50 s. ISBN 80-210-0764-8. info

Garant

doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.