Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Inkluze v primárním vzdělávání (ZS1MP_IVPV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZS1MP_IVPV - Inkluze v primárním vzdělávání, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

V souladu s požadavky inkluzivního vzdělávání připravit studenty na práci se žáky s rozmanitými vzdělávacími předpoklady, potřebami a schopnostmi a vést je k vytváření vhodných podmínek i strategií výuky pro jejich vzdělávání ve školách hlavního vzdělávacího proudu. V předmětu bude důsledně propojována teorie s praxí s cílem vybavit studenty znalostmi, ale i dovednostmi práce s heterogenní populací žáků.Výstupy:• Studenti se seznámí s teoretickým konceptem inkluzivního vzdělávání, jeho hodnotami a principy.• Studenti se seznámí s legislativními opatřeními a strategií státu pro rozvoj inkluze ve vzdělávání.• Seznámí se s modelem kvality inkluzivní školy – tedy možnými oblastmi a dimenzemi rozvoje kvality inkluze ve škole.• Teoretická východiska uplatní při tvorbě vhodných strategií výuky a jejich implementaci v praxi na souvislé pedagogické praxi (propojení teorie s praxí).• Principy inkluze uplatní při plánování výuk a volbě vhodných strategií výuky pro cílovou skupinu žáků.

Osnova

1. Teoretická východiska inkluzivního vzdělávání• filozofická a historicko-pedagogická východiska• legislativně-právní rámec; od ústavního pořádku k vyhláškám• argumentační platformy a rámce• současná situace v ČR a v zahraničí2. Paradigma inkluzivního vzdělávání• hodnotový přístup k inkluzivnímu vzdělávání, principy inkluzivního vzdělávání• základní pojmy: inkluze, integrace, heterogenita, individualizace, diferenciace…• změna v chápání funkce školy/třídy a postavení učitele ve škole/třídě• třída – heterogenní společenství žáků, rozmanitost a její přijetí – práce s diverzitou3. Inkluzivní škola, její kvalita• kvalita inkluze ve škole, její systémové pojetí• kontextové faktory inkluzivního vzdělávání• interní a externí spolupráce školy (spolupracující subjekty jako pomoc při rozvoji inkluzivního prostředí)4. Podmínky inkluzivního vzdělávání• organizační• materiální• personální• obsahové (adaptace kurikula do praxe školy/třídy)5. Edukace v inkluzivní škole/třídě 1• základní didaktické principy a přístup ke vzdělávacím potřebám žáků, uplatnění principů v praxi• diagnostika vzdělávacích potřeb žáků, speciální vzdělávací potřeby• plánování edukačního procesu6. Edukace v inkluzivní škole/třídě 2• řízení edukačního procesu• strategie výchovy a vzdělávání v heterogenním kolektivu7. Edukace v inkluzivní škole/třídě 3• hodnocení žáků v inkluzivní škole• podporné mechanismy v práci se třídou i jednotlivými žáky

Literatura

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana , Jiří HAVEL a Hana FILOVÁ . Analýza školních vzdělávacích programů jako prostředek kvalitativního rozvoje inkluze na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 118 s. ISBN 978-80-210-5779-1. infoHÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání :[teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 216 s. ISBN 9788024730707. infoHAVEL, Jiří a Hana FILOVÁ . Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Inclusive Education in Primary School. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. 321 s. ISBN 978-80-7315-202-4. infoVÍTKOVÁ, Marie . Specifika realizace inkluzivní edukace v České republice. In Lechta, V. (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál, s.r.o., 2010. s. 169-182, 14 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-679-7. infoHAVEL, Jiří , Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Hana FILOVÁ . Sebehodnocení inkluzivního prostředí na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 99 s. Pd 21/09-02/58. ISBN 978-80-210-4948-2. info

Garant

doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Hana Filová, Ph.D.doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.