Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Poradenská a školní psychologie (ZS1MP_PSPs)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZS1MP_PSPs - Poradenská a školní psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cíl programu: poskytnout utříděný přehled o jednotlivých kategoriích a tématech poradenské psychologie a školní psychologie,které jsou adekvátní pro psychologickou pomoc člověku v kontextu školy a pro komunikaci pedagog-psycholog.Vychází se z "klasického paradigmatu", kdy diagnostika, náprava a psychologická péče je zaměřena na jednotlivce a psychologické intervence vycházejí z eklektického, resp. "racionálního" konceptu.Na konci kurzu studenti budou schopni- porozumět základním přístupům, postupům a metodám diagnostikyčlověka na úrovni běžného pozorovatele, pedagoga a psychologa avysvětlit modely determinant školního výkonu a pracovního výkonu- na základě nabytých znalostí rozvíjet své profesionální diagnostickédovednosti v roli učitele.Student po úspěšném ukončení předmětu- získá jistotu v odpovědích na etické otázky,- získá poznatky o významném přínosu moravských, českých a slovenských psychologů k rozvoji této vědní disciplíny,- zvýší svoji citlivost vůči křesťanským hodnotám,- bude pokorný při hodnocení cesty, kterou kráčely předchozígenerace psychologů a pedagogů,- bude otevřen novým myšlenkám v této disciplíně a bude v němprobuzena touha po celoživotním vzdělávání,- na studium předmětu bude vzpomínat rád a často a bude jedoporučovat svým známým.Student po neúspěšném absolvování předmětu,- bude schopen realistického pohledu na své předpoklady ke studiu,- bude schopen racionální úvahy v otázce smysluplnosti opakování předmětu,- bude schopen studia zanechat bez ztráty sebeúcty.

Osnova

Vztah poradenské psychologie a školní psychologie k jiným psychologickým disciplínám, speciální pedagogice, medicínským a právním oborům.Poruchy somatického a psychického vývoje.Vybrané kategorie z psychopatologie dětského věku a dospívání.Mentální retardace. Školsky významné nedostatky ve struktuře nadání. Vývoj řeči v normě a patologii.Emoční poruchy v dětství a v dospívání. Neurotické syndromy.Psychická deprivace a subdeprivace. Osobnost dítěte (dospívajícího) v normě a mimo ni. Poruchy aktivity a pozornosti.Problémy spojené s nevhodným působením rodiny. Problémy vyvolané negativním působením společnosti.Psychopatologie dospívání.Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházkyFaktory ovlivňující způsobilost k zahájení školní docházky. Děti nezpůsobilé zahájit školní do-cházku v běžném termínu.Laterální preference jako problém poradenskýPsychologická péče o děti školního věkuNároky školy na žáka. Výkon a školní výkon – vymezení pojmů. Školní prospěch a neprospěch.Teoretické základy školního výkonu. Jednofaktorové a vícefaktorové modely determinant školního výkonu.Faktory ovlivňující školní výkon. Koncepce K.A.Hellera (1995) V. Hrabala st. (1987) a K. Plocka (1982).Příčiny a formy abnormního chování. Možnosti korekce. Delinkvence dětí (dospívajících). Dítě a školní třída.Osobnostní, sociální a situační determinanty jeho postavení v třídním kolektivu. Typy problémů a způsoby jejich řešení. Osobnost učitele. Konfliktní dyády učitel-žák a možnosti jejich ovlivnění psychologickými intervencemi.Zásady přiměřeného výchovného působení na dítě v rodině (obecné i specifické) - teoretická východiska, praktické implikace.Fáze prožívání rodičů dítěte, které nesplňuje jejich očekávání podle Elisabeth Kübler-Ross.Zásady psychokorektivní práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání.Obecná i specifikovaná doporučení k individuálnímu přístupu učitele k dítěti v rámci vyučování.

Literatura

povinná literaturaBALŠÍKOVÁ, Olga a Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 86 s. ISBN 80-04-25079-3. infoMatějček, Z.: K pojmu "lehkých mozkových dysfunkcí" (LMD). Čs. psychiatrie, 86, 1990, č. 1, str.7-16.doporučená literaturaVÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 80-246-1074-4. infoMATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 335 s. ISBN 80-04-24526-9. infoMATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995. 270 s. ISBN 80-85787-27-X. infoDAN, Jiří . Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002. 226 s. ISBN 80-210-2948-X. info

Požadavky

Nepředpokládá se znalost témat jiných předmětů, nezbytný je všeobecný přehled a znalost psychologických termínů na úrovni střední školy.

Garant

Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jolana Bucková