Předmět Individuální vývoj člověka (Bi8691)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu Bi8691 - Individuální vývoj člověka, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Na konci tohoto kurzu by student měl být schopen: vysvětlitbiologické základy členění fází individuálního vývoje člověka;porozumět mechanismům vývoje a růstu v jednotlivých fázích;identifikovat hlavní vnitřní a vnější faktory vývoje a růstu;znát hlavní "úkoly" a "úskalí" každé fáze vývoje;aplikovat standardní metody hodnocení vývoje a růstu;vysvětlit ontogenezi člověka z hlediska teorie životní historie; interpretovat odlišnosti životní historie člověka v rámci řádu primátů
Osnova
BLOK I – Teoretické přístupy k individuálnímu vývoji a životnímu cyklu1. Úvod.2. Životní historie.3. Provázanost ontogenetických fází.4. Růst a vývoj.BLOK II – Biologicko-psychologicko-sociální vývoj člověka od početí do smrti.5. Prenatální vývoj člověka.6. Porod a novorozenec.7. "Dětství".8. Prepuberta, puberta, adolescence.9. Adolescent a mladý dospělý.10. Vývoj člověka v dospělosti.11. Stárnutí a umírání.12. Fenomény v průřezu životem.13. Shrnutí kurzu. Referáty studentů, diskuse. Konzultace.
Literatura
Langdon, J.H. (2005): The Human Strategy: An Evolutionary Perspective on Human Anatomy. Oxford University Press, NY (kapitola: 21. Life History).Flegr J. (2005): Evoluční biologie. Academia, Praha. (kapitola 12. Evoluce ontogeneze a životního cyklu).Bjorklund D.F., Pellegrini, A.D. (2002): The Origins of Human Nature: Evolutionary Developmental Psychology. Washington, D.C.: American Psychological Association.Burgess R., MacDonald K. (Eds.) (2004): Evolutionary Perspectives on Human Development, 2nd edition, Thousand Oaks, CA: Sage.Eveleth, P. B., Tanner, J. M. (1999): Worldwide Variation in Human Growth. Cambridge University Press, New York, USA.Šmahel, Z. (2001): Principy, teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha.Malina, R. M., Bouchard, C., Bar-Or, O. (2004): Growth, Maturation and Physical Activity. Human Kinetics Publishers, Champaign, USA.LeVine, R. A., New, R. S. (2008): Anthropology and Child Development: A Cross-Cultural Reader. Wiley-Blackwell, Hoboken, USA.Vágnerová, M. (2007): Vývojová psychologie II. Dospelost a stáří. Karolinum, Praha.
Garant
doc. RNDr. Miroslav Králík, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Martin Čuta, Ph.D.doc. RNDr. Miroslav Králík, Ph.D.