Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Antropologie umění (Bi9290)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu Bi9290 - Antropologie umění, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

V závěru výuky by student měl být schopen: porozumět a vysvětlit vývoj názorů na umění v 19. a 20. století pod vlivem převládajících vědecko-naučných přístupů; diskutovat problém "proto-umění" a výtvarných aktivit u vyšších primátů; definovat pojmy umění, technika, operační řetězce; charakterizovat umění jednotlivých období pravěku; analyzovat souvislosti umění a rituálu.

Osnova

1. Vývoj názorů v 19. a 20. století: evolucionismus, l art-pour-l artismus, prvotní etnologické analogie, strukturalismus, vliv exaktních metod, vliv moderní etnoarcheologie, neurobiologie, současný kontextuální přístup.2. Diskuse k pojmům „umění“, „symbolismus“, „spiritualita“. Výtvarné aktivity vyšších u primátů; problém tzv. „proto-umění“ u archaických lidí.3. Technika a tzv. operační řetězce.4. Charakteristika umění aurignacienu, gravettienu, magdalénienu, mezolitu a neolitu. Předpoklady pro komplexní změny v prostředí starověkého státu.5. Umění a rituály.

Literatura

Renfrew, C. – Morley, I.: Image and Imagination. McDonald Institute Monographs, Cambridge 2007.Lewis-Williams, D.: Mysl v jeskyni. Academia, Praha 2007.Jelínek, J.: Velký obrazový atlas pravěkého člověka. Artia, Praha 1983.Leroi-Gourhan, A.: Préhistoire de l art occidental. Paris 1965.Svoboda, J.: Mistři kamenného dláta. Umění pravěkých lovců. Panorama, Praha 2006.Guthrie, D.: The Nature of Paleolithic art. Chicago University Press, London – Chicago 2005.Svoboda, J.: Paleolit a mezolit: Myšlení, symbolismus a umění. In: J. Malina, ed., Panorama biologické a sociokulturní antropologie 6, Masarykova univerzita Brno 2002.

Požadavky

V závěru výuky by student měl být schopen: porozumět a vysvětlit vývoj názorů na umění v 19. a 20. století pod vlivem převládajících vědecko-naučných přístupů; diskutovat problém "proto-umění" a výtvarných aktivit u vyšších primátů; definovat pojmy umění, technika, operační řetězce; charakterizovat umění jednotlivých období pravěku; analyzovat souvislosti umění a rituálu

Garant

prof. PhDr. Jiří Svoboda, DrSc.

Vyučující

prof. PhDr. Jiří Svoboda, DrSc.