Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Co je život? (F2650)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu F2650 - Co je život?, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Studium knihy Erwina Schrödingera "Co je život?" může být prostudenty obtížné pro její multidisciplinaritu – fyzika, biologie,chemie, matematika.Cílem kurzu je plně porozumět všem kapitolám a schopnost dobře vysvětlit jejich hlavní myšlenky.Organickou součástí kurzu jsou historické jednotlivosti a poznámky k tematickým aktualitám.

Osnova

F2650 Co je život?Erwin Schrödinger: CO JE ŽIVOT?FYZIKÁLNÍ POHLED NA ŽIVOU BUŇKU1. PŘÍSTUP KLASICKÉHO FYZIKA K TÉMATU#1. Povaha tematiky a účel našeho zkoumání.#2. Statistická fyzika. Fundamentální rozdílnost struktur.#3. Přístup naivního fyzika k tématu.#4. Proč jsou atomy tak malé?#5. Fungování organismu vyžaduje exaktní fyzikální zákony.#6. Fyzikální zákony spočívají na satistice atomů, a jsou tedy jen přibližně přesné.#7. Přesnost fyzikálních zákonů je založena na velkém počtu atomů zúčastněných na procesu.První příklad: Paramagnetismus,#8. Druhý příklad: Brownův pohyb. Difuze.#9. Třetí příklad: Mez přesnosti měření.#10. Pravidlo druhé odmocniny.2. MECHANISMUS DĚDIČNOSTI#11. Očekávání klasického fyzika, zdaleka ne triviální, se ukázalo liché.#12. Zápis dědičného kódu (chromozomy).#13. Růst těla dělením buněk (mitóza).#14. Při mitóze se každý chromozom zdvojí.#15. Redukční dělení (meióza) a oplození (syngamie).#16. Haploidní jedinci.#17. Mimořádná relevantnost redukčního dělení.#18. Crossing-over. Umístění vlastností.#19. Maximální velikost genů.#20. Geny mají jen malý počet atomů.#21. Stálost genů.3. MUTACE#22. `Skokové` mutace – klíčové procesy přirozeného výběru.#23. Znaky vzniklé mutací se při plození věrně reprodukují, tj. jsou dokonale dědičné.#24. Lokalizace genů. Recesivita a dominantnost genů.#25. Několik genetických termínů.#26. Škodlivý účinek příbuzenského plození.#27. Všeobecné a historické poznámky.#28. Mutace musí být jen zřídka se vyskytující proces.#29. Mutace indukované rentgenovým zářením.#30. První zákon. Mutace je jednorázový proces.#31. Druhý zákon. Lokalizace procesu.4. KVANTOVĚMECHANICKÉ ARGUMENTY#32. Stálost genů je klasickou fyzikou nevysvětlitelná.#33. Stálost genů je vysvětlitelná kvantovou teorií.#34. Kvantová teorie – diskrétní stavy – kvantové skoky.#35. Molekuly,.#36. Stabilita molekul je závislá na teplotě.#37. Matematická mezihra.#38. První dodatek: zanedbání jemné struktury hladin.#39. Druhý dodatek: Izomerní molekuly.5. DISKUSE A TESTOVÁNÍ DELBRÜCKOVA MODELU#40. Celkový obraz dědičné substance.#41. Jedinečnost kvantového popisu.#42. Některé tradiční mylné koncepce.#43. Různé 'stavy' hmoty.#44. Co je opravdu důležité pro rozlišení stavů hmoty.#45. Aperiodické pevné těleso.#46. Rozmanitost obsahů zkomprimovaných v miniaturním kódu#47. Srovnání s fakty; stupeň stability molekul; diskontinuita mutací.#48. Stabilita genů prošlých přirozeným výběrem.#49. Mutanty mají někdy nižší stabilitu.#50. Nestabilní geny ovlivňuje teplota méně než geny stabilní.#51. Jak rentgenové záření produkuje mutace.#52. Účinnost rentgenového záření nezávisí na spontánní mutabilitě.#53. Reverzibilní mutace.6. USPOŘÁDANOST, NEUSPOŘÁDANOST A ENTROPIE#54. Pozoruhodný obecný závěr z Delbrückova modelu.#55. Uspořádanost založená na uspořádanosti.#56. Živá hmota se vyhýbá upadnutí do rovnováhy.#57. Živá hmota se živí 'negativní entropií'.#58. Co je entropie?#59. Statistický význam entropie.#60. Udržování organizovanosti odebíráním 'uspořádanosti' z okolí.Poznámka ke kapitole 6.7. JE ŽIVOT ZALOŽEN NA ZÁKONECH FYZIKY?#61. Výhled na nové zákony života organismu.#62. Přehled situace v biologii.#63. Shrnutí situace ve fyzice.#64. Výrazný rozdíl situace ve fyzice a v biologii.#65. Dva způsoby vytváření uspořádanosti.#66. Nový princip není fyzice cizí.#67. Chod hodin.#68. I hodinový stroj je statistický.#69. Nernstův teorém.#70. Kyvadlové hodiny jsou vlastně na teplotě absolutní nuly.#71. Vztah mezi hodinovým strojem a organismem.Epilog – O DETERMINISMU A SVOBODNÉ VŮLI

Literatura

SCHRÖDINGER, Erwin. CO JE ŽIVOT? Fyzikální pohled na živou buňku; DUCH A HMOTA; K MÉMU ŽIVOTU [WHAT IS LIFE? ThePhysical Aspect of the Living Cell; MIND AND MATTER; AUTOBIOGRAPHICAL SKETCHES]. Přeložili Martin Černohorský a Marie Fojtíková. : Brno, VUTIUM, 2004. 256 s. infoHALLIDAY, David, Robert RESNICK a Jearl WALKER. Fyzika :vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2000. xxiv, 1198. ISBN 8171962147. infoSCHRÖDINGER, Erwin. What is Life? The Physical Aspect of the Living Cell; Mind and Matter; Autobiographical Sketches. 1st printed 1992, 8th 2001. Cambridge (U.K.): Cambridge University Press, 2001. 184 s. Canto edition. ISBN 0 521 42708 8. infoSCHRÖDINGER, Erwin. Was ist Leben? : die lebende Zelle mit den Augen des Physikers betrachtet [Schrödinger, 1946] : What is life? : the physical aspect of the living cell (Orig.). Bern: A. Francke AG Verlag, 1946. 143 s., 4. infoSCHRÖDINGER, Erwin. Was ist Leben? :die lebende Zelle mit den Augen des Physikers betrachtet. München: Piper, 1987. ISBN 3-492-03122-6. infoSCHRÖDINGER, Erwin. Čto takoje žizn'? : s točki zrenija fizika. Moskva: Atomizdat, 1972. 87 s. info

Požadavky

1. Do prosemináře "Co je život?" má přístup každý student/ka Masarykovy univerzity, aniž se požaduje předchozí absolvování některého předmětu. Výhodou, ne však podmínkou, jsou znalosti resp. dispozice užitečné pro orientaci v matematicko-fyzikální problematice a znalosti z biologie, především z genetiky. Uvádí-li se, že kniha by měla být povinnou četbou pro všechny studenty bez ohledu na jejich studijní obor, je to sice nadsázka, ale nadsázka, která význam knihy dobře vystihuje. V duchu tohoto názoru je seminář veden.2.U zájemců o ukončení předmětu zápočtem se předpokládá v počátečních týdnech semestru povědomí o existenci knihy Erwina Schrödingera "Co je život?" a zapsání předmětu na základě dobré obeznámenosti se všemi údaji o předmětu uvedenými v Informačním systému Masarykovy univerzity.

Garant

prof. RNDr. Jana Musilová, CSc.

Vyučující

prof. RNDr. Martin Černohorský, CSc.