Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná a alternativní didaktika (XS060)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu XS060 - Obecná a alternativní didaktika, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat dílčí teoretické poznatky z obecné didaktiky v praktickém životě učitele střední školy. Student získá základy pro tvorbu jeho budoucích profesních dovedností a rovněž pro potenciální výzkumnou či teoretickou činnost v oblasti obecné didaktiky. Student je schopen implementovat zásady a metody moderní didaktiky a psychodidaktiky do edukačního prostředí svého budoucího pracoviště.Student na je na konci kurzu schopný popsat teoretický základ obecné didaktiky jako vědy; dokáže definovat pojmy: edukace, kurikulum, obsah učiva, klíčové kompetence, pedagogická evaluace a diagnostika, vzdělávací a výukové cíle aj.; dokáže rozlišovat jednotlivé formy a metody vyučování (včetně některých prvků reformní či alternativní didaktiky) a zvolit vhodnou formu či metodu podle dané situace. Dokáže aplikovat metody objektivního hodnocení žáků (studentů), dokáže rozdělit podle kategorií didaktické prostředky a dokáže posoudit jejich aplikovatelnost ve vyučování; s porozuměním hodnotí učebnice (a jiné výukové materiály) prostřednictvím didaktické analýzy; dokáže popsat význam sebereflexe a dokáže tento pricip aplikovat ve vlastní pedagogické praxi; dokáže vytvořit kvalitní přípravu na vyučování; orientuje se v didaktických zásadách; orientuje se v základní literatuře zaměřené na obecnou didaktiku.

Osnova

1. DidaktikaPůvod pojmu, vývoj, současné pojetí. Didaktika obecná, didaktiky speciální/školní(předmětové, oborové, druhů a stupňů škol). Psychodidaktika – pojetí, význam.2. EdukaceVýklad pojmu, školní edukace, edukační realita, edukační prostředí. Edukační proces, vstupní determinanty, výsledky a efekty školní edukace. Obsah edukace: kurikulum – výklad pojmu, pojetí kurikula (kurikulum národní, kurikulum formální, rámcové, základní, zamýšlené, realizované, dosažené). Klíčové kompetence žáků.3. Učitel a žák sekundární školy.Práce učitele – charakteristika. Osobnostní a kvalifikační předpoklady výkonupedagogické profese, učitel odborník – profesionál, klíčové kompetence učitele, procesysebereflexe a sebezdokonalování; burnout effekt. Žák sekundární školy: dospívání –charakteristika vývojového období, procesy sebereflexe, seberegulace; sebevýchova.Vztah učitel – žák, klima školy a školní třídy.4. Vyučování a jeho podobyVyučování transmisivní, konstruktivní. Vzdělávací cíle – kognitivní, afektivní,psychomotorické. Požadavky na výukové cíle: komplexnost, soudržnost,kontrolovatelnost, přiměřenost. Zásady a formy efektivního učení. Alternativní způsobyvzdělávání.5. UčivoStruktura, didaktická analýza učiva, učebnice, učební úlohy.6. Organizační formy výuky, organizace vyučováníVýuka individuální, hromadná, individualizovaná, diferencovaná, kooperativní, týmová;otevřené vyučování; vrstevnické vyučování; aspekty moderního vyučování. Projektovévyučování a učení.Vyučovací jednotka – struktura, typy; rozvoj aktivity, samostatnosti, kreativity žáků;vyučování a rozvoj osobnosti žáka. Motivační činitelé, stimulační pohnutky k učení.Pedagogickopsychologické jevy ve vyučovací jednotce – vytváření podmínek jejichvzniku, realizace.7. Výukové metodyKlasifikace metod, význam volby metody, metody slovní monologické, dialogické,metody názorně demonstrační, dovednostně praktické. Aktivizující výukové metody:diskusní, heuristické, řešením problémů, situační, inscenační,modelové situace.Učení z textu, učení praxí. Učení v životních situacích, televizní výuka, výukapodporovaná počítačem, sugestopedie, superlearning, brainstorming, výcvik v pozorování.8. Didaktické principyRůzná pojetí, klasifikace. Např. princip komplexního rozvoje osobnosti, cílevědomosti,aktivnosti, tvořivosti, názornosti, uvědomělosti, postupnosti, soustavnosti, trvalosti,spojení teorie s praxí, přiměřenosti, individuálního přístupu k žákům, vědeckosti, jednotyvýchovy a vzdělávání, zpětné vazby, ale také rozmanitosti, kognitivní náročnosti,kulturního kontextu aj. Způsoby realizace v edukačním procesu.9. Didaktické prostředky ve vyučovacím procesu:a) učební pomůcky (např. skutečné předměty, přírodniny, preparáty, modely statické a dynamické, zobrazení, nosiče statických obrazů a zvuků, dotykové pomůcky, nosiče počítačových programů, literární pomůcky aj.);b) didaktická technika (např. tabule – různé druhy a typy, počítač, přehrávače CD, DVD, magnetofony, jazykové laboratoře, přístroje pro statickou i dynamickou projekci aj.)10. Příprava učitele na výukuDruh přípravy, způsoby zpracování, struktura, obsah, realizace.11. Zjišťování úrovně výsledků vzdělávaní žákůDruhy, způsoby, zásady, prostředky. Zkoušení a klasifikace žáků, hodnocení, funkce hodnocení, princip objektivity, subjektivity, spravedlnosti. Duševní hygiena zkoušky. Formy zkoušení a hodnocení, známkování a slovní hodnocení, záznamy o výsledcích hodnocení, osobní portfolio žáka.Didaktické testy: funkce testů, druhy testů, obecné požadavky na testy, zásady a postuppři konstrukci testů, testové položky, zadávání testů, oprava a zpracování výsledkůtestování (kvantitativní a kvalitativní analýza), využití výsledků.12. Pedagogická evaluaceEvaluace vnější a vnitřní (autoevaluace), předmět pedagogické evaluace, prostředky a techniky, evaluace efektů vzdělávání, efektivnosti škol, klimatu třídy; využití výsledků.

Literatura

Maňák, J. Švec, V.: Výukové metody, Brno, Paido 2003Maňák, J.: Nárys didaktiky, Brno, MU 1999Průcha, J.: Moderní pedagogika, Praha, Portál 2002Vališová, A., Kasíková, H. a kol.: Pedagogika pro učitele, Praha, Grada Publishing, a.s., 2007Petty, G.: Moderní vyučování, Praha, Portál 1996Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele, Praha, Portál 2001Skalková, J.: Obecná didaktika, Praha, Grada Publishing, a. s. 2007Skalková, J.: Za novou kvalitu vyučování, Brno, Paido 1995Šimoník, O.: Úvod do školní didaktiky, Brno, MSD 2003Kalhous, Z., Obst, O.: Školní didaktika, Praha, Portál 2002

Garant

prof. PhDr. Milan Pol, CSc.

Vyučující

Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.