Předmět Obecná a alternativní didaktika (XS060)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu XS060 - Obecná a alternativní didaktika, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat dílčí teoretické poznatky z obecné didaktiky v praktickém životě učitele střední školy. Student získá základy pro tvorbu jeho budoucích profesních dovedností a rovněž pro potenciální výzkumnou či teoretickou činnost v oblasti obecné didaktiky. Student je schopen implementovat zásady a metody moderní didaktiky a psychodidaktiky do edukačního prostředí svého budoucího pracoviště.Student na je na konci kurzu schopný popsat teoretický základ obecné didaktiky jako vědy; dokáže definovat pojmy: edukace, kurikulum, obsah učiva, klíčové kompetence, pedagogická evaluace a diagnostika, vzdělávací a výukové cíle aj.; dokáže rozlišovat jednotlivé formy a metody vyučování (včetně některých prvků reformní či alternativní didaktiky) a zvolit vhodnou formu či metodu podle dané situace. Dokáže aplikovat metody objektivního hodnocení žáků (studentů), dokáže rozdělit podle kategorií didaktické prostředky a dokáže posoudit jejich aplikovatelnost ve vyučování; s porozuměním hodnotí učebnice (a jiné výukové materiály) prostřednictvím didaktické analýzy; dokáže popsat význam sebereflexe a dokáže tento pricip aplikovat ve vlastní pedagogické praxi; dokáže vytvořit kvalitní přípravu na vyučování; orientuje se v didaktických zásadách; orientuje se v základní literatuře zaměřené na obecnou didaktiku.
Osnova
1. DidaktikaPůvod pojmu, vývoj, současné pojetí. Didaktika obecná, didaktiky speciální/školní(předmětové, oborové, druhů a stupňů škol). Psychodidaktika – pojetí, význam.2. EdukaceVýklad pojmu, školní edukace, edukační realita, edukační prostředí. Edukační proces, vstupní determinanty, výsledky a efekty školní edukace. Obsah edukace: kurikulum – výklad pojmu, pojetí kurikula (kurikulum národní, kurikulum formální, rámcové, základní, zamýšlené, realizované, dosažené). Klíčové kompetence žáků.3. Učitel a žák sekundární školy.Práce učitele – charakteristika. Osobnostní a kvalifikační předpoklady výkonupedagogické profese, učitel odborník – profesionál, klíčové kompetence učitele, procesysebereflexe a sebezdokonalování; burnout effekt. Žák sekundární školy: dospívání –charakteristika vývojového období, procesy sebereflexe, seberegulace; sebevýchova.Vztah učitel – žák, klima školy a školní třídy.4. Vyučování a jeho podobyVyučování transmisivní, konstruktivní. Vzdělávací cíle – kognitivní, afektivní,psychomotorické. Požadavky na výukové cíle: komplexnost, soudržnost,kontrolovatelnost, přiměřenost. Zásady a formy efektivního učení. Alternativní způsobyvzdělávání.5. UčivoStruktura, didaktická analýza učiva, učebnice, učební úlohy.6. Organizační formy výuky, organizace vyučováníVýuka individuální, hromadná, individualizovaná, diferencovaná, kooperativní, týmová;otevřené vyučování; vrstevnické vyučování; aspekty moderního vyučování. Projektovévyučování a učení.Vyučovací jednotka – struktura, typy; rozvoj aktivity, samostatnosti, kreativity žáků;vyučování a rozvoj osobnosti žáka. Motivační činitelé, stimulační pohnutky k učení.Pedagogickopsychologické jevy ve vyučovací jednotce – vytváření podmínek jejichvzniku, realizace.7. Výukové metodyKlasifikace metod, význam volby metody, metody slovní monologické, dialogické,metody názorně demonstrační, dovednostně praktické. Aktivizující výukové metody:diskusní, heuristické, řešením problémů, situační, inscenační,modelové situace.Učení z textu, učení praxí. Učení v životních situacích, televizní výuka, výukapodporovaná počítačem, sugestopedie, superlearning, brainstorming, výcvik v pozorování.8. Didaktické principyRůzná pojetí, klasifikace. Např. princip komplexního rozvoje osobnosti, cílevědomosti,aktivnosti, tvořivosti, názornosti, uvědomělosti, postupnosti, soustavnosti, trvalosti,spojení teorie s praxí, přiměřenosti, individuálního přístupu k žákům, vědeckosti, jednotyvýchovy a vzdělávání, zpětné vazby, ale také rozmanitosti, kognitivní náročnosti,kulturního kontextu aj. Způsoby realizace v edukačním procesu.9. Didaktické prostředky ve vyučovacím procesu:a) učební pomůcky (např. skutečné předměty, přírodniny, preparáty, modely statické a dynamické, zobrazení, nosiče statických obrazů a zvuků, dotykové pomůcky, nosiče počítačových programů, literární pomůcky aj.);b) didaktická technika (např. tabule – různé druhy a typy, počítač, přehrávače CD, DVD, magnetofony, jazykové laboratoře, přístroje pro statickou i dynamickou projekci aj.)10. Příprava učitele na výukuDruh přípravy, způsoby zpracování, struktura, obsah, realizace.11. Zjišťování úrovně výsledků vzdělávaní žákůDruhy, způsoby, zásady, prostředky. Zkoušení a klasifikace žáků, hodnocení, funkce hodnocení, princip objektivity, subjektivity, spravedlnosti. Duševní hygiena zkoušky. Formy zkoušení a hodnocení, známkování a slovní hodnocení, záznamy o výsledcích hodnocení, osobní portfolio žáka.Didaktické testy: funkce testů, druhy testů, obecné požadavky na testy, zásady a postuppři konstrukci testů, testové položky, zadávání testů, oprava a zpracování výsledkůtestování (kvantitativní a kvalitativní analýza), využití výsledků.12. Pedagogická evaluaceEvaluace vnější a vnitřní (autoevaluace), předmět pedagogické evaluace, prostředky a techniky, evaluace efektů vzdělávání, efektivnosti škol, klimatu třídy; využití výsledků.
Literatura
Maňák, J. Švec, V.: Výukové metody, Brno, Paido 2003Maňák, J.: Nárys didaktiky, Brno, MU 1999Průcha, J.: Moderní pedagogika, Praha, Portál 2002Vališová, A., Kasíková, H. a kol.: Pedagogika pro učitele, Praha, Grada Publishing, a.s., 2007Petty, G.: Moderní vyučování, Praha, Portál 1996Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele, Praha, Portál 2001Skalková, J.: Obecná didaktika, Praha, Grada Publishing, a. s. 2007Skalková, J.: Za novou kvalitu vyučování, Brno, Paido 1995Šimoník, O.: Úvod do školní didaktiky, Brno, MSD 2003Kalhous, Z., Obst, O.: Školní didaktika, Praha, Portál 2002
Garant
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Vyučující
Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.