Předmět Vedení geografické výuky (Z0012)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu Z0012 - Vedení geografické výuky, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Hlavním cílem předmětu je příprava studentů na profesní dráhu učitele zeměpisu na střední škole, popř. i na víceletém gymnáziu.Na konci kurzu je Student schopen použít tradiční i nové vyučovací metody a formy v geografickém vzdělávání.Výstupní znalosti, dovednosti a způsobilost:Znalost geografie současného světa, Evropy, České republiky, místního regionu především na typologické úrovni s respektem k proměnám, globalizaci, konfliktům, ale také k možnostem, jež nabízí např. idea trvalé udržitelnosti.Profesní kvality pro vedení výuky, výchovy založené na psychologii učení, hodnotách demokratické společnosti, pedagog jako manažer. Sebevzdělávání, kontakt s inovacemi ve vzdělávání, překonávání encyklopedičnosti ve výuce, praktická geografie pro občana.
Osnova
1. Výuka a učení v geografickém vzdělávání, cíle geografického vzdělávání2. Vybavení, pomůcky, školní kabinet a učebna3. Využívání masmédií, Internetu a jiných informačních zdrojů, jejich kritická interpretace4. Strategie vedení výuky, styl, řešení problémových situací5. Plánování vyučovací hodiny, obsah a postupy6. Hodnocení žáků, prověřování znalostí a dovedností, standardní testy, maturita7. Role kartografie v geografickém vzdělávání, školní mapy a atlasy, mapování8. Aktivizace žáků, důraz na učení, participace9. Projektová výuka/učení, terénní práce, sociální interview10. Skupinové učení, debaty, besedy, kroužky11. Sebekritická reflexe vedení výuky, plánování, inovace, personální rozvoj12. Mezinárodní charta geografického vzdělávání, učební osnovy13. Svět v pohybu a proměny geografie
Literatura
Learning to teach geography in the secondary school :a companion to school experience. Edited by David Lambert - David Balderstone. 2nd ed. London: Routledge, 2010. xxiii, 455. ISBN 9780203871683. infoAspects of teaching secondary geography :prespectives on practice. Edited by Maggie Smith. 1st pub. London: RoutledgeFalmer, 2002. ixx, 361 s. ISBN 0-415-26086-8. infoTeaching geography in secondary schools : a reader. Edited by Maggie Smith. 1st publ. London: RoutledgeFalmer, 2002. xx, 330 s. ISBN 0-415-26079-5. infohttp://www.hawaii.edu/hga/Standard/Standard.htmlVALENTA, Václav a Vladimír HERBER. Maturita ze zeměpisu :otázky a testy k přípravě na maturitu a přijímací zkoušky na VŠ. 2. upr. a rozš. vyd. Praha: Česká geografická společnost, 2004. 127 s. ISBN 80-86034-57-7. infoKÜHNLOVÁ, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha: Karolinum, 1999. 145 s. ISBN 80-7184-995-2. infoKÜHNLOVÁ, Hana. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. 55 s. ISBN 80-7184-376-8. infoPlans for revision of the 1992, CGE Charter on Geographical Education, http://igu-cge.tamu.edu/cgecharter2005.pdf
Požadavky
Z7011 Geografické kurikulum
Garant
RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Vyučující
doc. RNDr. Alois Hynek, CSc.RNDr. Vladimír Herber, CSc.