Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Planeta Země: modrá, nebo zelená? (ZX403)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZX403 - Planeta Země: modrá, nebo zelená?, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

• Porozumět přírodě Země, jejím základním udržovacím a proměnlivým přírodním mechanismům ( homeostaze a homeorheze) – Gaia/Lovelock vs. биогеносфера/Забелин• Vysvětlit látkově energetickou interkaci toků vyvolaných geotermální a solární energií• Uvědomit si environmentální procesy působící v atmosféře, hydrosféře, litosféře, pedosféře a biosféře ( v geografickém chápání), jež utvářejí prostorovost přírody Země• Analyzovat prostorové uspořádání přírody a procesy prezentacemi na animacích, tematických mapách• Kriticky se zabývat studiem přírody při řešení problémů kvality života, trvalé udržitelnosti, ochrany přírody a krajiny, lidské bezpečnosti při živelných pohromách• Pokusit se chápat přírodní ekosystémy jako kapitál ( Millennium Ecosystem Assessment)

Osnova

1. Pohled na planetu Zemi z kosmu: proč je modrá? Jakým vývojem naše Země prošla? Koncentricita – obaly Země, cibulovitá?Vymezení krajinné sféry, přírodní procesy, jež ji udržují: proč je i zelená? Oceány a pevniny, ekumena, globiny – varianty krajinné sféry. Globální energetika – odkud víc energie? Geotermální, nebo solární? Biogeochemické cykly.2. Vnitřní/endogenní síly, desková tektonika, pohyb litosferických desek – kde bylo území dnešní Brna ve starohorách, prvohorách….? National Geographic 1963: první mapa reliéfu oceánského dna. Wilsonův cyklus. Základní skupiny tvarů reliéfu. Zemětřesení a sopky.3. Vnější/exogenní síly a modelace reliéfu Země – zvětrávání/hypergeneze, svahová modelace, proudící voda, vítr, sníh, ledovce, působení organismů. Kras, delty, pouště, trvale zmrzlá půda/permafrost, mořské pobřeží, korálové ostrovy, ledovce.4. Počasí – atmosféra naší Země, její situační stav, fyzikální vlastnosti, výškové členění, tlakové útvary, fronty a jejich pohyb – všeobecná cirkulace v troposféře, synoptické mapy5. Podnebí – bilance slunečního záření, aktivní povrch, vítr/advekce, lidské zásahy. Mapy klimatu Země, kolísání klimatu, klimatická změna, globální oteplení? Klimogramy, jejich konstrukce a analýza.6. Oceány a moře – čtyři vodní vrstvy světového oceánu a jejich propojení mořskými proudy, všeobecná cirkulace oceánských/mořských vod, jejich prostorová diferenciace, vlastnosti mořské/oceánské vody. Oceán jako geo/bio/chemostat.7. Pevninské vodstvo – oběh vody na souši, řeky, jezera, vodní nádrže, podzemní vody. Vodní režim řek, vodoměrné stanice. Humidní a aridní oblasti, desertifikace, deglaciace. Povodně, sucha, vodní a údolní síť8. Půda – strukturní úrovně organizace půdy od jílových mineralů přes půdní matrix, půdní horizonty, půdní profil, pedon ke struktuře půdního pokryvu. Půdní procesy, půdní horizonty, jež jimi vznikají a typy půd ve střední Evropě a na Zemi. Klasifikace půd – česká, US nomenklatura, FAO system.9. Půdní pokryv Země – prostorové uspořádání typů půd Země, struktury půdního pokryvu. Půdní zóny a sektory, výšková stupňovitost půd. Návaznost půd na klima a biotu Země, význam matečního materiálu půd.10. Biota/soubor organismů Země – souše, vnitrozemského vodstva, mělkých moří, oceánských hlubin. Potravní řetězce – producenti, konzumenti, reducenti. Ekosystém – složky, procesy, fungování, proměny, biogeocény.11. Biomy Země –prostorové uspořádání jádrových biomů, pásů, pásem, zón, sektorů. Výšková stupňovitost bioty Země, typy těchto prostorových spekter. Hloubková stupňovitost bioty v mořích a oceánech, biota horkých oceánských vývěrů, vývěrů metanu.12. Tabulka vazeb přírodních složek v typech přírodních krajin Země – podnebí,odtok, modelace reliéfu, půdy, biota. Vztahy reliéfu na horninách, klimatu, půdních typů, režimů oběhu vody, bioty. Velké přírodní oblasti pevnin, např. Amazonie, Sahara, Andy, Himálaj, Velké pláně, Alpy – fyzicko-geografická regionalizace Země, její mapová prezentace. Mořské/oceánské dno a vodní masy nad nimi podle teploty a slanosti vody.13. Dopady lidských činností na přírodu Země využíváním přírodních zdrojů: těžba surovin, energetika, zemědělství, průmysl, doprava, bydlení, cestování, služby – změny litosféry, atmosféry, hydrosféry, pedosféry a biosféry. Produkce odpadu a jeho zpracování, znečištění, výroba a distribuce energie, geneticky modifikované organismy. Noosféra v pojetí LeRoye a Vernadského, Millennium Ecosystem Assessment.

Literatura

STRAHLER, Alan H. Introducing physical geography. 5th ed. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, 2011. xx, 632 s. ISBN 9780470418116. infoCHRISTOPHERSON, Robert W. Geosystems :an introduction to physical geography. 5th ed. Upper Saddle River, N.J.: Pearson Prentice Hall, 2005. xix, 660 s. ISBN 0-13-144199-X. infoDE BLIJ, Harm Jan, Peter O. MULLER a Richard S. WILLIAMS. Physical geography of the global environment. 3rd ed. New York: Oxford University Press, 2004. xvii, 702. ISBN 0-19-516022-3. info

Požadavky

( PROGRAM ( N - GK ) || PROGRAM ( N - EB ) || PROGRAM ( N - MA ) || PROGRAM ( N - CH ) || PROGRAM ( N - FY ) || KREDITY_MIN ( 40 )) && (! OBOR ( KART ) || ! OBOR ( GEOG ) || ! OBOR ( APGI ) || ! OBOR ( SGRR ) || ! OBOR ( APGE ) || ! OBOR ( FG ) || ! PROGRAM ( D - GR4 ))Předmět nevyžaduje vysokoškolské znalosti geografie

Garant

RNDr. Vladimír Herber, CSc.

Vyučující

doc. RNDr. Alois Hynek, CSc.