Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Praktická fonetika pro učitele (KAA / NPFPU)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAA / NPFPU - Praktická fonetika pro učitele, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Teaching and learning pronunciation : the teacher's and the learner's role, pronunciation goals, factors influencing pronunciation learning.2. Interference as a problem in learning English pronunciation on segmental and suprasegmental level.3. - 4. Practicing of selected aspects of English pronunciation on segmental level.5. - 6. Practicing of selected aspects of English word stress ( word stress in prepositional, phrasal and phrasal-prepositional verbs, in compound nouns and geographical names and loan words ).7. Practicing of selected aspects of English rhythm I (simplification of sounds: linking, blending, and elision).8. Practicing of selected aspects of English rhythm II : strong and weak forms in continuous speech.9. - 10. Practicing of selected aspects of English intonation : sentence stress (grammatical and emotional meaning), communicative meaning of intonation (in offers, requests, correcting information, making inferences, new vs. old information, surprise, disbelief etc.).11. Sounds and spelling: the English spelling system, spelling and pronunciation problems, teaching suggestions.12. Selected methodological aspects in teaching pronunciation; self-evaluation and monitoring, its role in pronunciation teaching and learning.13. Pronunciation pedagogy. Integrated pronunciation teaching.

Získané způsobilosti

Student se naučí, jak efektivně a zajímavě učit anglickou výslovnost. Zná hlavní rozdíly ve výslovnosti anglické a české.

Literatura

O´CONNOR, J.D. Better English Pronunciation. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. ROACH, P. English Phonetics and Phonology. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. JONES, D. English Pronouncing Dictionary. Cambridge: CUP, 1997. PALKOVÁ, Z. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1994. CRUTTENDEN, A. Intonation. Cambridge: CUP, 1997. DALTON, Ch., SEIDLHOFER, B. Pronunciation. Oxford: Oxford University Press, 1994. HANCOCK, M. Pronunciation Games. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. MORLEY, J., ed. Pronunciation Pedagogy and Theory. Alexandria, Va: TESOL, 1994. KENWORTHY, J. Teaching English Pronunciation. London: Longman, 1987. ISBN 0-582-74621-3.CELCE- MURCIA,M., BRINTON,D.,GOODWIN, J. Teaching Pronunciation. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

Požadavky

Předmět je ukončen zápočtem, který student získá za aktivní 80% účast v seminářích, vypracování seminární práce na vybrané téma a vlastní nahrávky procvičovaných oblastí výslovnosti dle programu semináře, které budou dokumentovat úspěšné praktické zvládnutí látky.

Garant

Mgr. Lenka Kopečková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Lenka Kopečková, Ph.D.