Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Textová lingvistika (KAA / STELI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAA / STELI - Textová lingvistika, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Co je a co není text, textová analýza jako oblast na pomezí výzkumu několika lingvistických disciplín; konstitutivní rysy textu.2. Text a kontext, endoforické a exoforické odkazování, typy deixe.3. Gramatické a lexikální prostředky koheze, kohezní prostředky a jejich stylistická platnost, kohezní řetězce a jejich role v kompozici textu.4. Hledání textové koherence: default principle of coherence, pojem inference, explicitnost a implicitnost v jazykové komunikaci.5. Informační struktura textu: pořádek slov a funkční větná perspektiva, tematické posloupnosti v textu.6. Jazykové funkce, forma a funkce v jazykové komunikaci, sémantický a pragmatický význam, kooperativní a zdvořilostní princip.7. Teorie řečových aktů a analýza textu, ilokuční síla promluvy a textu.8. Van Dijkův pojem makrostruktury textu; sémantická, pragmatická a schematická makrostruktura.9. Znalosti o světě a text: teorie schémat a produkce a recepce textu.10. Hallidayova škola a sociální podmíněnost jazyka, jazykové metafunkce a jejich kontextualizace.11. Koncept žánru a metodologie žánrové analýzy.12. Webové žánry a multimodální analýza diskursu.13. Analýza textu a gender.

Získané způsobilosti

Po absolvování předmětu se student orientuje v základních možných přístupech k analýze textu a relevantní literatuře dané oblasti. Dokáže odlišit text od náhodného sledu vět a své rozhodnutí podložit argumenty. Identifikuje užité kohezní prostředky v textech a sám jich dokáže vhodně používat. Je schopen odhalit nedostatky v koherenci textu a navrhnout nápravná řešení. Student interpretuje možné cíle textu a záměr/y jeho autora a popisuje textové a komunikační strategie, které mohou vést k jejich dosažení.

Literatura

DUŠKOVÁ, L. A Contrastive View of Grammatical Means of Textual Cohesion. In: KOŘENSKÝ, J., HOFFMANNOVÁ, J. Text and The Pragmatic Aspects of Language. Linguistica X. Praha, 1984. BHATIA, V. J. Analysing Genre. Language Use in Professional Settings. London and New York: Longman, 1993. HALLIDAY, M. A. K., HASAN, R. Cohesion in English. London: Longman Gr. Ltd., 1976. ZAPLETALOVÁ, G., MALČÍKOVÁ, T., BIZOŇ, D. Co-membership and co-operation: Interpersonal discourse strategies within communities of practice. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. HOPKINSON, C., SEDLÁŘOVÁ, L., TOMÁŠKOVÁ, R., WILAMOVÁ, S., ZAPLETALOVÁ, G. Communication Strategies in Text and Talk. Ostrava: University of Ostrava, 2009. COOK, G. Discourse. Oxford: Oxford Univesity Press, 1990. STUBBS, M. Discourse Analysis. Oxford: Basil Blackwell, 1984. BAX, S. Discourse and Genre. Analysing Language in Context. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2011. COOK, G. Discourse and Literature. Oxford: Oxford Univesity Press, 1995. FAIRCLOUGH, N. Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press., 1993. TOMÁŠKOVÁ, R. Dramatický dialog z hlediska textové koheze a koherence. Ostrava: OU, 1999. TANNEN, D. Framing in Discourse. Oxford: Oxford Univesity Press, 1993. TÁRNYIKOVÁ, J. From Text to Texture. Olomouc: UP, 2002. KARHANOVÁ, K. Funkce mezitextového navazování v novinách. In: Slovo a slovesnost. 60, 1999. TANNEN, D. Gender and Discourse. Oxford: Oxford Univesity Press, 1994. GILTROW, J., STEIN, D. Genres in the Internet. Innovation, evolution, and genre theory. In: J. Giltrow & D. Stein Genres in the Internet. Issues in the theory of genre (pp. 1-25). Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2009. SANTINI, M. Characterizing Genres of Web Pages: Genre Hybridism and Individualization. In 40th Annual Hawaii International Conference on System. Accessible at http://www.itri.brighton.ac.uk/~Marina.Santini/, 2007. URBANOVÁ, L. Implicit and Explicit Dialogue Structure in Fiction. In: Linguistica Pragensia. Vol. XII/2, 2002. HOMOLÁČ, J. Intertextovost a utváření smyslu v textu. Praha: UK, 1996. BEAUGRANDE, R., DRESSLER, W. Introduction to Text Linguistics. London: Longman Gr. Ltd., 1981. FAIRCLOUGH, N. Language and Power (2nd ed.). London: Longman, 2001. HALLIDAY, M.A.K., HASAN, R. Language, Context and Text. Oxford: OUP, 1989. BARTON, D. and LEE, C. (2013). Language Online. Investigating Digital Texts and Practices. London: Routledge. SIMPSON, P. Language through Literature. An Introduction. London: Routledge, 1997. FAIRCLOUGH, N. Media Discourse. London: Ewald Arnold, 1995. KRESS, G. (2010). Multimodality A social semiotic approach to contemporary communication. PÍPALOVÁ, R. On Cohesion and Coherence in a Selected Fairy-Tale Sample. In: GRMELOVÁ, A., FARRELL, M., ed. Prague Conference on Linguistics and Literary Studies (10 May 2002) Proceedings. Praha: UK, 2002. URBANOVÁ, L. On Expressing Meaning in English Conversation. Brno: MU, 2003. HOPKINSON, Ch., TOMÁŠKOVÁ, R., BLAŽKOVÁ, B. Power and persuasion: Interpersonal discourse strategies in the public domain. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. LEVINSON, S. C. Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press, 1983. KRESS, G. and VAN LEEUWEN, T. (1996, 2006). Reading Images. The Grammar of. HOLMES, J., MARRA, M. Relational practice in the workplace: Women´s talk or gendered discourse? In: Language in Society. Vol. 33, N. 3, London and New York: Cambridge University Press, 2004. HOEY, M. Textual Interaction. An introduction to to written discourse analysis. London and New York: Routledge, 2001. DANEŠ, F. Typy tématických posloupností v textu. In: Slovo a slovesnost 29. s. 125 -141., 1968. BHATIA, V. J. Worlds of Written Discourse. A Genre-Based View. London and New York: Continuum, 2004.

Požadavky

Požadavky na studenta:1. 70% účast ve výuce.2. Očekává se pravidelná domácí příprava studentů: studium zadané literatury a textů k rozborům tak, aby se studenti byli schopni aktivně účastnit diskuse v seminářích.Požadavky ke zkoušce:Zkouška je písemná.1. V písemném testu student prokáže zvládnutí základní terminologie oboru a orientaci v problematice výzkumu v dané oblasti. Předpokládá schopnost studenta aplikovat poznatky v dílčích analýzách krátkých textů, popřípadě ilustrovat teoretické pojmy praktickými příklady. Rozsah požadovaných znalostí je vymezen programem přednášek a seminářů.2. Ke zkoušce student odevzdá tři anglicky psané anotace shrnující obsah tří přečtených studií nebo kapitol z odborné literatury relevantní pro probíraná témata předmětu (viz seznam literatury, po konzultaci možnost vlastního výběru titulu).Rozsah přečtených textů celkem musí činit minimálně 60 stran, anotace ( 150 - 200 slov) není výpiskem, ale shrnutím psaným vlastními slovy studenta.

Garant

Mgr. Renata Tomášková, Dr.

Vyučující

Mgr. Renata Tomášková, Dr.Mgr. Renata Tomášková, Dr.