Předmět Analýza literárního textu 2 (KCL / ALTE2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / ALTE2 - Analýza literárního textu 2, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsah předmětu1. Česká próza přelomu XX. a XXI. století. Základní znaky, autorské a kritické osobnosti. Principy analýzy prozaické tvorby. 18. 2. 2010 a 11.3.20102. Epika - určující znaky a osobnost Milana Kozelky - (vše ve vztahu k slovníkům, encyklopediím, lexikonům, webovým stránkám). Kapitoly z knihy Na cestě ke smyslu. 5. 3. 2010 a 25. 3. 20103. Egoniášovo proroctví M. Kozelky - využití žánru, stylových prostředků. Kapitola z monografie P.A. Bílka a J. Trávníčka. 15. 4. 2010 a 8. 4. 20104. Egoniášovo proroctví M. Kozelky - role promluvy, analýza narativních prostředků, role kompozice, pokus o výklad jazykových a kompozičních a stylistických prvků ve vztahu k sémantice, náměty pro písemnou analýzu. 29. 4. 2010 a 22. 4. 20105. Rozbor a komentář k odevzdaným písemným analýzám 13. 5. 2010 a 6. 5. 2010UPOZORNĚNÍ: 25. 2. 2010 a 18. 3. 2010 se semináře nekonají (jiné povinnosti - sněm Rady vysokých škol a jednání expertů pro národní kvalifikační rámci na poradě MŠMT). Sledujte prosím data realizace jednotlivých témat u dvou seminárních skupin.
Získané způsobilosti
- schopnost pracovat se sekundární literaturou, s encyklopediemi, slovníky, monografiemi a učebnicemi literární teorie- schopnost zpracovávat recepci zadaného prozaického díla (zvláště v literárních, kulturních a filozofických časopisech současnosti, na webových serverech)- schopnost orientace v pojmech/nebo si upevňovat pojmy (podle znalostí a kompetencí získaných na střední škole), které se vztahují k analýze prozaického textu, k naratologickým strategiím- rozvíjení schopnosti popsat prozaický text, určit jeho základní znaky - schopnost vyložit, popřípadě interpretovat jednotlivé složky prozaického textu- schopnost citovat, odkazovat tak, aby to odpovídalo soudobé citační normě a etice oboru- schopnost pozorování formulovat a veřejně na semináři prezentovat- kompetence - připravit písemnou analýzu vybrané prozaické knihy (každoročně aktualizováno)
Literatura
Pechar, J. Interpretace a aluze literárního díla. Praha: Filosofia, 2002. Kožmín, Z. Interpretace básní. Praha: SPN, 1989. NÜNNING, A. (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006. HOLÝ, J. Možnosti interpretace. Olomouc: Periplum, 2002. Ricoeur, P. Teória interpretácie. Diskurz a prebytok významu. Bratislava: Archa, 1997. Blažíček, P. Text interpreta zavazuje. In Kritika a interpretace. Praha: Triáda, 2002. Haman, A. Apercepce, interpretace, aplikace jako fáze osvojení literárního uměleckého díla. In Východiska a výhledy. Praha: Torst, 2002. MOCNÁ, D. - PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha - Litomyšl: Paseka, 2004. ECO, U. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: b.n., 1995. Bílek, P. Interpretační metodologie směřující od textu ke kontextu: kontexty jako zdroje či limity významů. In Hledání jazyka interpretace k modernímu prozaickému textu. Brno: Host, 2003. Lehár, J. Metafora jako princip Halasovy metaforičnosti. In Studie o sémantizaci formy. Praha: Karolinum, 2005. Jedličková, A. Možnosti: poznámky k pojetí interpretace v současné české literární vědě. Česká literatura 51, č. 6, s. 752-768, 2003. Trávníček, J. Úniky do řeči. In Příběh je mrtev? Schizmata a dilemata moderní prózy. Brno: Host, 2003.
Požadavky
Studenti se účastní analýzy, popisu, výkladu a diskuse nad zadanými studiemi (předpokládá se příprava samostudiem, znalost konkrétního textu); postupně si vypracovávají analýzu a výklad jednotlivých částí, jednotlivých složek, jednotlivých principů zadaného textu; k zápočtu předloží písemný pokus o analýzu zadaného textu (v rozsahu 3-5 stran, s přesnou bibliografií a citacemi).
Garant
doc. PaedDr. Iva Málková, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Iva Málková, Ph.D.