Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika českého jazyka a literatury 1 (KCL / DIDA1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / DIDA1 - Didaktika českého jazyka a literatury 1, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata jazykové části předmětu:1. Didaktika češtiny jako studijní disciplína, její specifika, vztah k dalším vědním oborům. Současný stav diskuse o smyslu a vhodné podobě jazykové výuky na různých typech středních škol. Cíle, úkoly a obsah výuky češtiny. Místo českého jazyka v soustavě ostatních předmětů. Složky předmětu český jazyk a literatura a jejich vzájemné vztahy.2. Vývoj a současné pojetí jazykového vyučování.3. Vyučovací proces v českém jazyce. Význam motivace a aktivizace ve výuce češtiny.4. Rozvíjení klíčových kompetencí. Prostředky vedoucí k dosažení očekávaných výstupů (cílů) při probírání učiva českého jazyka. Typy vyučovacích hodin a jejich struktura.5. Osvojování a procvičování učiva českého jazyka a jeho specifika na střední škole. Jazyková chyba vs. slohový nebo komunikační nedostatek. Jazyková cvičení, komplexní jazykové rozbory, diktáty. Problematika pravopisu ve výuce českého jazyka na střední škole.6. Výuka mateřštiny u studentů se specifickými poruchami učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie). Specifika výuky českého jazyka u nerodilých mluvčích.Témata literární části předmětu:1. Výuka literatury - inventura zkušeností2. Kreativní čtení, psaní a interpretace3. Literatura v "koprodukci" s dalšími uměními4. Cíle, motivace a hodnocení5. Literární učebnice u nás a v Evropě: pokus o komparaci6. Od tématu k nápadu, od nápadu k realizaci

Získané způsobilosti

- Schopnost posuzování jednotlivých složek vyučovacího procesu- Dovednost přípravy a realizace modelových hodin jazykové a slohové výuky

Literatura

ČECHOVÁ, M.-STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SNP, 1998. HÁDKOVÁ, M. Čeština z druhé strany. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. TOMÁŠEK, M. Didaktický portál Comenius. 2012. BAUMGARTNEROVÁ, G.-KAPUSTOVÁ, A. Jak na to. Písemná práce z českého jazyka. Praha: CERMAT, 2013. ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. BAUMGARTNEROVÁ, G.-KAPUSTOVÁ, A. Metodický manuál pro hodnotitele písemných prací z českého jazyka a literatury. Praha: CERMAT, 2013. NEZKUSIL, V. Nástin didaktiky literární výchovy (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií). Z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, 2004. TOMÁŠEK, M. Současné trendy výuky české literatury na středních školách (studijní opora). Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. TOMÁŠEK, M. Téma hodiny: K. M. Čapek-Chod: Z praxe našich škol. Český jazyk a literatura 57, č. 1, s. 234-242. 2007. FIŠER, Z. a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: MU, 2012. Asociace středoškolských učitelů. Český jazyk a literatura. Moderní dějiny. KRYKORKOVÁ, H. a kol. Učitel v současné škole. Praha: UK, 2010. www.eduin.cz. www.novamaturita.cz.

Požadavky

Jazyková částSeminarista je hodnocen za aktivitu v semináři a za kvalitu přípravy a realizace modelových hodin jazykové a slohové výuky.Literární částSeminarista je hodnocen za aktivitu v semináři a kvalitu eseje korespondujícího s některým z témat (např. reflexe výuky vybrané národní literatury).

Garant

Mgr. Martin Tomášek, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Lucie Radková, Ph.D.Mgr. Martin Tomášek, Ph.D.