Předmět Nakladatelská a ediční praxe (KCL / NEPRE)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / NEPRE - Nakladatelská a ediční praxe, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Kniha jako médium. Funkce knihy ve společnosti. Historie knihtisku. Současná nakladatelská praxe. Elektronické knihy.2. Knižní kultura knižní trh. Obecné trendy. Struktura a velikost. Knižní trh a stát. Knihy a právní řád. Knihovny.3. Specifika současného fungování českého knižního trhu. Nakladatelé, knihkupci, distribuce. Čtenáři, sociologie čtenářství.4. Nakladatelství a jeho provoz. Organizace nakladatelství, jednotlivé složky a personální složení. Cesta od rukopisu ke čtenáři.5. Ekonomické aspekty nakladatelského provozu. Obrat a zisk. Odhad nákladu. Prodej knih v čase. Ekonomika knihkupectví. Marketing. Literatura v médiích. Knižní veletrhy.6. Ekonomické a pracovní vztahy mezi autorem (popř. překladatelem, ilustrátorem), nakladatelem, redaktorem a distributorem. Cena knihy.7. Práce redaktora. Stanovení konkrétních požadavků ze strany nakladatelství vůči redaktorovi. Povinnosti redaktora vůči nakladateli při ediční přípravě textu. Korektury. Bibliografické citace. Specifika redakční práce v časopisu.8. Technické a typografické aspekty nakladatelské praxe - části knihy, tiráž, ISBN, formát, vazba, tisk, písmo, obrázky, typografie stránky.9. Současná česká nakladatelství - profil jejich činnosti, nakladatelství umělecké, zábavné, odborné, populárně-naučné aj. literatury. Vedlejší aktivity nakladatelství (literární festivaly).10. Základní redakční práce s textem. Korektury.11. Textologie. Základní textologické pojmy.12. Rekonstrukce textového procesu. Datace, atribuce. Textové prameny, varianty, určování výchozího textu.13. Textologie a ediční problematika. Jednotlivé fáze práce při textologické přípravě edice. Typy edic (kritické vydání, čtenářské vydání, elektronické edice).
Získané způsobilosti
- znalost základních pojmů užívaných při editování, redakční úpravě a korigování textu - schopnost odlišného přístupu k publicistickému, uměleckému a překladovému textu - znalost současných tendencí ve fungování knižního trhu- kompetence - student je na základní úrovni schopen provádět redakční úpravu a korekturu textu
Literatura
Editor a text. Úvod do praktické textologie. Red. R. Havel, B. Štorek. Praha: ČS, 1971. PISTORIUS, V. Jak se dělá kniha. Příručka pro nakladatele. 3. vyd. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2011. VAŠÁK, P. Textologie a ediční praxe. Praha: Karolinum, 1993. http://www.almanachlabyrint.cz/nakladatelstvi/HALADA, J. Člověk a kniha. Praha: Karolinum, 1993. http://www.sckn.cz/index.php?p=ckt_soucasnostPAVLÁT, L. Tajemství knihy. Praha: Albatros, 1982.
Požadavky
Student se aktivně účastní semináře, vystoupí s referátem nebo odevzdá publicistický textem na zadané téma (bestsellery, autorské právo, e-knihy, reklama a propagace knih, prezentace literatury v médiích apod.) a v závěru absolvuje krátký písemný test. Vyžaduje se 80% účast na seminářích.
Garant
doc. Mgr. Jan Malura, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Jan Malura, Ph.D.