Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Nové interpretace starých textů I. (KCL / NEST1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / NEST1 - Nové interpretace starých textů I., Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Probíraná látka s rámcovým časovým vymezením:1. Tradiční a novátorské přístupy ke staročeské literatuře, "klasické" literárněhistorické syntézy (J. Dobrovský, A. Novák, J. Vlček), otázka literárního kánonu.2. Pozitivistická filologie: Mastičkář v interpretaci Jana Gebauera.3. Literárněhistorický nacionalismus a literatura humanismu.4. Kulturní historie Čeňka Zíbrta a zábavná próza 16. století.5. Šaldovo pojetí baroka a duchovědné inspirace.6. Komparatistický přístup V. Černého k literatuře středověku a baroka.7. "Porozumění" a "vcítění" při výkladu baroka (Zdeněk Kalista).8. Masarykova koncepce českých dějin a její ohlas v literárních dějinách (J. Vlček, J. B. Čapek).9. Stylistické analýzy I. Leo Spitzer a jeho analýzy F. Rabelaise.10. Stylistické analýzy II. Jan Lehár a sémantizace formy ve středověku.11. Rétorika ve středověké literatuře (Tkadleček), koncepce E. R. Curtia.12. Zobrazení skutečnosti a styl u E. Auerbacha (Michel de Montaigne, Dante Alighieri).13. Strukturalismus a veršovaná epika českého středověku.

Získané způsobilosti

- znalost základních badatelských přístupů ke starší literatuře - dovednost poučené četby vybraných textů české a evropské literatury starší doby - schopnost uplatnit interdisciplinární přístupy (přesahy k vědám o kultuře)- dovednost pracovat s širokou škálou termínů z teorie literatury a kultury - dovednost vnímat diferenciace mezi moderní a starší poetikou a estetikou - schopnost na patřičné odborné úrovni a zároveň srozumitelně zformulovat výsledky interpretace - kompetence - student rozvíjí především odborné, literárněvědné kompetence a metodologicky poučené myšlení; pomoci seminárních diskuzí jsou rozvíjeny komunikační kompetence

Literatura

NÜNNING, A. (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006. MACURA, V.; JEDLIČKOVÁ, A. (edd). Průvodce po světové literární teorii 20. století. Brno: Host, 2012. HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H&H, 1999. ČERNÝ, V. Až do předsíně nebes. Praha: Mladá fronta, 1996. THOMAS, A. Čechy královny Anny. Česká literatura a společnost v letech 1310-1420. Brno: Host, 2005. KALISTA, Z. České baroko. Studie - texty - poznámky. Praha: ELK, 1941. CURTIUS, E. R. Evropská literatura a latinský středověk. Praha: Triáda, 1998. AUERBACH, E. Mimesis : zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. Praha: MF, 1998. ŠALDA, F. X. O literárním baroku cizím i domácím. Šaldův zápisník VIII. 1935. GEBAUER, J. Stati literárně dějepisné. Praha: Česká akademie věd a umění, 1941. LEHÁR, J. Studie o sémantizaci formy. Praha: Karolinum, 2005. SPITZER, L. Stylistické studie z románských literatur. Přel. J. Pelán a J. Stromšík. Praha: Triáda, 2010. HOCKE, G. R. Svět jako labyrint. Manýrismus v literatuře. Praha: Triáda, 2001. MALURA, J. Šaldovo pojetí baroka. In: "Na téma umění a život." F. X. Šalda 1867-1937. Brno: Host, 2007. ZÍBRT, Č. Veselé chvíle v životě lidu českého. 2. vyd. Praha: Vyšehrad, 2006. KOŽMÍN, Z.; KOŽMÍNOVÁ, D. Zvětšeniny z Komenského. Brno, 2007.

Požadavky

Student se aktivně účastní semináře, v závěru absolvuje písemný test, který ověří orientaci v literárněvědných směrech, schopnost jejich aplikace na literární dílo i znalost odborné terminologie. Vyžaduje se 70% účast na seminářích.

Garant

doc. Mgr. Jan Malura, Ph.D.

Vyučující

doc. Mgr. Jan Malura, Ph.D.