Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie vyprávění (KCL / NNAR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / NNAR - Teorie vyprávění, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Typy narativních promluv, vypravěčské způsoby a autentifikace fikčních světů.2. Vypravěčské sympozium v Žertu Milana Kundery (podle L. Doležela).3. Vyprávěcí situace v pojetí F. Stanzela.4. Stanzelův typologický kruh: schéma a funkce.5. Od vyprávěcí situace v 1. osobě k personální vyprávěcí situaci.6. Text: čas, charakterizace a fokalizace.7. Vyprávění: roviny a hlasy, zobrazení řeči (podle S. Rimmon-Kenanové).8. T. Todorov: Kategorie literárního vyprávění.9. G. Genette: Hranice vyprávění.10. Vyprávěcí situace v románech M. Kundery.11. Vyprávěcí situace v prózách B. Hrabala.12. Rámcové vyprávění v prózách J. Škvoreckého13. Vyprávění a intertextualita v postmoderní próze.

Získané způsobilosti

- znalost základních naratologických teorií užívaných v posledním půlstoletí- dovednost aplikovat minimálně dvě z těchto teorií při četbě libovolného prozaického textu - schopnost překonat tradiční chápání ich-formy a er-formy (znalost a schopnost aplikace klíčového pojmosloví moderní teorie vyprávění) - schopnost srozumitelně v semináři vyložit zadané naratologická téma, zaujmout k němu kritický přístup a výsledky svého uvažování argumentačně přesvědčivě formulovat v referátu- kompetence - student je schopen naratologicky analyzovat prozaický text z různých vývojových období písemnictví, používá naratologii jako důležitou metodu při interpretaci jakéhokoliv (tedy nejen uměleckého) textu; pomocí ústních referátů a diskuzí jsou rozvíjeny komunikační kompetence

Literatura

RIMMON-KENANOVÁ, S. Poetika vyprávění. Brno: Host, 2001. KUBÍČEK, T. Vypravěč. Kategorie narativní analýzy. Brno, 2007. DOLEŽEL, L. Narativní způsoby v české literatuře. Praha: Český spisovatel, 1992. STANZEL, F. K. Teorie vyprávění. Praha: Odeon, 1988. KUBÍČEK, T. Vyprávět příběh - naratologické kapitoly k románům Milana Kundery. Brno: Host, 2001. SCHMID, W. Narativní transformace. Brno - Praha, 2004. SCHOLES, R; KELLOG, R. Povaha vyprávění. Brno: Host, 2003. CHATMAN, S. Příběh a diskurs. Brno: Host, 2008.

Požadavky

Výuka předmětu je ukončena zápočtem, který student získá za předpokladu, že vyhověl požadovanému 80% kriteriu aktivní účasti na seminářích. Dalším kriteriem je zpracování písemného referátu na zadané téma a zvládnutí testu, jímž student prokáže schopnost využít naratologických teorií při analýze zadaných ukázek textů.

Garant

doc. PhDr. Martin Pilař, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Martin Pilař, CSc.doc. PhDr. Martin Pilař, CSc.