Předmět Didaktika českého jazyka a literatury 2 (KCL / SDJL2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / SDJL2 - Didaktika českého jazyka a literatury 2, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Jazyková část:1. Postřehy z praxe - beseda s odborníkem z PPP (návaznost na ZS).2. Komunikační a slohová výchova. Pěstování mluveného projevu. Mluvní a řečnická cvičení. Rozvíjení stylizačních kompetencí.3. Slohové práce - jejich příprava, oprava a hodnocení.4. Prověřování znalostí z českého jazyka. Specifika ústního a písemného zkoušení v českém jazyce. Problematika hodnocení a klasifikace v předmětu český jazyk a literatura.5. Učební dokumenty pro předmět český jazyk a literatura. Učebnice českého jazyka, metodické příručky, bohemistická literatura, lingvistické časopisy. Využití didaktické techniky ve výuce českého jazyka.6. Maturitní zkouška z českého jazyka a literatury. Katalog požadavků. Příprava k maturitě. Testy studijních předpokladů.Literární část:1. Mýty a literatura.2. Obraz místa/regionu/země v literatuře.3. Výpravy do světové literatury.4. Dějiny v literatuře.5. Programy a experimenty.6. Evaluace předmětu.
Získané způsobilosti
- v jazykové i literární složce disciplíny student při přípravě a realizaci modelových hodin jazykové, slohové a literární výuky uplatňuje nabyté odborné a didaktické znalosti, rozvíjí své pedagogické schopnosti a dovednosti- v jazykové i literární složce disciplíny uplatňuje schopnost kritického a sebekritického posuzování jednotlivých složek modelové vyučovací hodiny- komunikační kompetence: schopnost představit a obhájit zvolenou strategii, vést věcnou diskusi nad vyvstalými problémy
Literatura
ČECHOVÁ, M.-STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SNP, 1998. HÁDKOVÁ, M. Čeština z druhé strany. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. TOMÁŠEK, M. Didaktický portál Comenius. 2012. BAUMGARTNEROVÁ, G.-KAPUSTOVÁ, A. Jak na to. Písemná práce z českého jazyka. Praha: CERMAT, 2013. ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. BAUMGARTNEROVÁ, G.-KAPUSTOVÁ, A. Metodický manuál pro hodnotitele písemných prací z českého jazyka a literatury. Praha: CERMAT, 2013. NEZKUSIL, V. Nástin didaktiky literární výchovy (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií). Z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, 2004. TOMÁŠEK, M. Současné trendy výuky české literatury na středních školách (studijní opora). Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. TOMÁŠEK, M. Téma hodiny: K. M. Čapek-Chod: Z praxe našich škol. Český jazyk a literatura 57, č. 1, s. 234-242. 2007. FIŠER, Z. a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: MU, 2012. Asociace středoškolských učitelů. Český jazyk a literatura. Moderní dějiny. KRYKORKOVÁ, H. a kol. Učitel v současné škole. Praha: UK, 2010. www.eduin.cz. www.novamaturita.cz.
Požadavky
Jazyková částV jazykové složce disciplíny je posluchač hodnocen za aktivitu v semináři a za kvalitu přípravy a realizace modelových hodin jazykové a slohové výuky. Seminarista bude rovněž opravovat autentické písemné práce středoškolských studentů (slohové práce, diktáty, testy).Literární částV literární složce disciplíny student představí vlastní výukový projekt (metodika + výukové materiály). Vystoupení má obsahovat osvětlení cílů, načrtnutí struktury a názornou ukázku práce v hodině včetně materiálového zajištění. Na základě následné diskuse student svůj projekt dopracuje a v elektronické podobě odevzdá k hodnocení. Vyžadována je aktivní účast opírající se o předběžnou znalost aktuálně diskutovaných projektů (viz Comenius).
Garant
Mgr. Martin Tomášek, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Lucie Radková, Ph.D.Mgr. Martin Tomášek, Ph.D.