Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Tvořivý přístup k literárnímu vzdělávání (KCL / TVOLI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / TVOLI - Tvořivý přístup k literárnímu vzdělávání, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Cíl a smysl výuky literatury. Didaktická znalost obsahu. Literární komunikace - autor, literární text, čtenář.2. Čtenářské strategie a jejich rozvíjení.3. Učebnice literatury pro SŠ a elektronická čítanka.4. Specifika pedagogické komunikace při interpretaci uměleckého textu.5. Metody práce s textem rozvíjející čtenářskou gramotnost žáků I6. Metody práce s textem rozvíjející čtenářskou gramotnost žáků II7. Specifika práce s básnickým textem I8. Specifika práce s básnickým textem II9. Výzkumy recepce poezie a jejich přínos pro výuku literatury.10. Interpretace uměleckého textu metodou ohniskové skupiny11. Rozvoj kreativních schopností žáka12. Možnosti a úskalí psaní poezie ve výuce literatury13. Mezipředmětové vztahy a projektová výuka vycházející z literárního textu.

Získané způsobilosti

- student si rozšíří dovednosti v oborové didaktice- student se seznámí s různými metodami interpretace literárních textů na střední škole- student bude schopen tvořivě pracovat s učebnicemi pro střední školu a dalšími didaktickými pomůckami, stejně jako vést projektovou výuku

Literatura

KOŠŤÁLOVÁ, Hana a kol. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010. HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014. JANÍK, Tomáš a kol. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Paido, 2009. VALA, Jaroslav. Poezie, studenti a učitelé. Recepce, interpretace, výuka. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. VALA, Jaroslav. Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. FIŠER, Zbyněk a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISER, W. Apelová struktura textů. In Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické recepční estetiky. Brno: Host, 2001. ISBN 80-86055-92-2.KOSTEČKA, J. Do světa literatury jinak. Praha: SPN, 1995. ISBN 80-85937-01-8.Gramotnosti ve vzdělávání: metodická příručka. Praha: VUP, 2011. ISBN 978-80-87000-99-1.Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Praha: VUP, 2010. ISBN 978-80-87000-41-0.Gramotnosti ve vzdělávání: soubor studií. Praha: VUP, 2011. ISBN 978-80-87000-74-8.HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5.GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: OU, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R.; ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.VALA, J. a kol. Literární výchova ve škole. Vzpomínky, vize a zkušenosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4481-9.JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-139-3.REŽNÁ, M. Praktická estetika 3. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2011. ISBN 978-80-8094-581-7.ŽILKOVÁ, M.; ZELEŇÁKOVÁ, H.; REŽNÁ, M. Praktická estetika 5. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2011. ISBN 978-80-8094-948-8.ZELEŇÁKOVÁ, H. Praktická estetika 6. O interpretácii literárního diela. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2013. ISBN 978-80-558-0557-3.VIEWEGH, J. Psychologie umělecké literatury. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 1999. ISBN 80-902653-1-6.SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH, S. a kol. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.Výuka čtení v Evropě - souvislosti, politiky a praxe. Brusel: EACEA P9 Eurydice, 2011. ISBN 978-92-9201-189-5.

Požadavky

Plnění dílčích seminárních úkolů, jimiž se studenti se podílejí na průběhu jednotlivých seminářů. Odevzdání závěrečné seminární práce.

Garant

doc. Mgr. Jaroslav Vala, Ph.D.

Vyučující

doc. Mgr. Jaroslav Vala, Ph.D.