Předmět Kapitoly z dějin evropského baroka (KDU / EB)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / EB - Kapitoly z dějin evropského baroka, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Manýrismus v Itálii (sochařství a malířství)2. dějiny pojmu "barokní"; recepce baroka a vymezení pojmu barokního umění; principy barokního umění a barokní estetiky; barokní světový názor (svět jako thetrum mundi)3. stručný teritoriální přehled barokního umění (hl. osobnosti a díla). Itálie, Francie, Nizozemí, Flandry, Španělsko, Anglie, německé země4. Barokní sochařství v Itálii: od manýristické tvorby Michelangela k vrcholně barokní plastice Berniniho5. Italské sochařství před Berninim a po Berninim6. Italské barokní malířství (17. století); radikálně barokní architektura, Řím a Turín (Bernini, Borromini, Guarini)7. Barokní architektura, sochařství a malířství ve Francii8. Mistři španělského baroka (Vélazquez, Murillo)9. Zlatý věk nizozemské malby, flámská malba (van Dyck, Rubens) jako ztělesnění barokního stylu10. Anglická portrétní a krajinářská tradice 18. století (Reynolds, Gainsborough)11. od Hildebrandta k Fischerovi z Erlachu, vídeňská Akademie a její okruh na konci 18. století (Donner, Troger, Maulbertsch)12. Jihoněmecké rokokové sochařství (Ignác Günther) 13. Benátské malířství 17. století (Domenico Fetti, Luca Giordano, Johann Carl Loth); benátská vedutistická tvorba 18. století (Canaletto, Belotto, Guardi, Marieschi); Tiepolo vs. nastupující klasicismus (Mengs)
Získané způsobilosti
Přednášky a cvičení umožní studentům získat přehled o základních vývojových souvislostech evropského umění 17. a 18. století s důrazem na vývoj italského, francouzského, španělského, nizozemského a vlámského umění. Student získá znalost základních děl evropského barokního umění v oblasti architektury, sochařství a malířství; osvojí si odbornou terminologii nutnou k formálnímu popisu a rozboru uměleckých děl, získá vhled do základních formálních souvislostí vývoje evropské malby, architektury a sochařství a osvojí si orientaci v lokálních variantách evropského umění, především těch děl, které utvářely podobu barokního umění v českých zemích. Ve cvičeních se naučí vyrovnat se s nároky formálního popisu a rozboru uměleckých děl 17. a 18. století a s úkolem jejich začlenění do uměleckého, duchovního a kulturního kontextu.
Literatura
Kaufmann, E. Architecture of the Age of Reason. Baroque and Post-Baroque in England, Italy and France. Cambridge, Mass, 1955. Wittkower, R. Art and Architecture in Italy 1600-1760. Harmondworth, 1980. Kitson, M. Barok a rokoko. (Ed. Umění světa). Praha, 1972. Toman, E. (ed.). Baroko. Architektura - Plastika - Malířství. Praha: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-771-5.Hubala, E. Die Kunst des 17. Jahrfunderts. In: Propyläen-Kunstgeschichte IX. Berlin, 1972. Dvořák, M. Italské umění. Praha, 1946. Šťastná, M. Kapitoly z dějin evropského baroka. Ostrava: Filozofická fakulta OU, 2010. ISBN 978-80-7368-780-9.Birnbaum, V. Listy z dějin umění. Barokní princip. Praha, 1947. Richter, V. O pojem baroka v architektuře. Olomouc, 1944. Preiss, P. Panoráma manýrismu. Kapitoly o umění a kultuře 16. století. Praha: Odeon, 1974. Wittkower, R. Part 3. Late Baroque and Rococo 1675-1750. New Haven: Yale University Press, 1999. ISBN 0-300-07941-9.Dvořák, M. Umění jako projev ducha. Praha, 1936. Larousse III. Umění renesance a baroka. Praha: Odeon, 1970. Chastel, A. Vyplenění Říma. Od manýrismu k protireformaci. Brno: Barristel &Principal, 2003. ISBN 80-86598-50-0.Bauer, H. Barock. Kunst einer Epoche. Berlin: Reimer, 1992. HAGER, W. Barock. Skulptur und Malerei. Kunst der Welt. Ihre geschichtlichen, soziologischen und religiösen Grundlagen. Baden-Baden, 1980. Hubala, E. Baroque and Rococo art. New York: Universe Books, 1976. Hempel, E. Baroque Art and Architecture in Central Europe. London, 1977. Pevsner, N. Europäische Architektur. München, 1989. Hansmann, W. Gartenkunst der Renaissance und Barock. Köln, 1983. Norberg - Schulz, Ch. Late Baroque and Rococo architecture. Milano: Electa; New York: Rizzoli, 1985. Alpers, S. Rembrandt´s Enterprise: The Studio and the Market. Chicago: University of Chicago Press, 1988. Renaissance, Barock, Aufklärung, Epochen und Periodisierungs Fragen. Berlín, 1976. Schneider, N. Stilleben. Realität un d Symbolik der Dinge. Die Stilleben- malerei der frühen Neuzei. Köln, 1994. Alpers, S. The Art of Describing: Dutch Art in the Seventeenth Century. Chicago: University of Chicago Press, 1983. Argan, G. C. The Baroque Age, 1600-1700. Geneva: Skira; New York: Rizzoli, 1989. Alpers, S. The Making of Rubens. New Haven and London: Yale University Press, 1995.
Požadavky
75% účast na cvičeníchPříprava a přednes referátu na vybrané umělecké dílo s doprovodnou obrazovou prezentací v MS Office PowerPoint, odevzdání formálního popisu a rozboru díla v písemné podobě do stanoveného termínu.
Garant
PhDr. Ing. Jaromír Olšovský, PhD.
Vyučující
PhDr. Ing. Jaromír Olšovský, PhD.PhDr. Ing. Jaromír Olšovský, PhD.