Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Restaurování technických památek (KDU / RETEP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / RETEP - Restaurování technických památek, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Zamyšlení se nad termínem technická památka.2. Situace v oblasti technických památek v ČR (kulturní památky, sbírkové fondy, muzejní expozice)3. Seznámení studentů s technickými památkami s důrazem na velmi ohroženou část - stroje a strojní zařízení.4. Co znamená zachování technických památek pro stát? Proč vynakládat často obrovské náklady na záchranu technických památek?5. Rámcový výklad problematiky části strojů a zařízení s důrazem na staré technologie a koncepce.6. Seznámení studentů se základními stavebními prvky každého stroje a každé technologie.7. Seznámení studentů s některými technologiemi a specifickými částmi strojů jako jsou doly, hutě, parní elektrárny, vodní elektrárny, mlýny, cihelny, pivovary, lihovary, pily, sklárny, lokomotivní depa, textilní továrny atd. s ohledem na jejich zachování, konzervaci a restaurování8. Ukázky záchrany strojů a zařízení na konkrétních příkladech (čištění, demontáž, konzervace, doplnění, uvedení do provozu atd.)9. Negativní příklady naprosté likvidace unikátních strojů dokumentované na konkrétních příkladech. Z tohoto stavu vyplývající nutný zásah od pečlivé dokumentace (podchycení) technických památek až k jejich záchraně.10. Dokumentace konzervátorského nebo restaurátorského zásahu11. Exkurze I - návštěva některých lokalit v terénu zahrnující památky již restaurované i památky čekající na svoji záchranu.12. Exkurze II- návštěva konzervátorské a restaurátorské dílna s praktickými ukázkami13. Referáty studentů ke zpracovaným seminárních pracím a rozprava nad jejich konkrétními závěry

Získané způsobilosti

Na základě názorných příkladů ve výuce bude student schopen rozeznat stupeň ohrožení konkrétních technických zařízení, v praxi je definovat a navrhnout řešení s příslušnými odborníky pro konzervaci nebo jejich revitalizaci.

Literatura

MATĚJ, M. - KYNCLOVÁ, J. Obnova národních kulturních památek v Ostravě. Zprávy památkové péče. 2004, roč. 64, č. 4, s. 341 - 341. MATĚJ, M. Praktické příklady zachování průmyslového kulturního dědictví a jeho animace v průmyslové oblasti Porúří, Spolkové republiky Německo. Zprávy památkové péče. 2006, roč. 66, č. 5. MATĚJ, M. - ŠENBERGER, T. Pravda posledního pracovního dne. Forum architektury a stavitelství, 2001, roč. IX, č. s. 61 - 65. Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. I.-IV. díl. Praha: Libri, 2001. VOPASEK, S. Hornické muzeum - prezentace montánní historie Ostravy. In Výroční zpráva 21999. Ostrav: Památkový ústav v Ostravě, 2000. Technický magazín T93, 1993, č. 9, samostatná příloha: Paměť elektráren Čech a Moravy. Technický magazín T94, 1994, č. 10, samostatná příloha: 10 Ostrava napospas.

Požadavky

Seminární práce.

Garant

Doc. PhDr. Ing. arch. Miloš Matěj, Ph.D. et Ph.D.

Vyučující

Ing. Tomáš Flimel