Předmět Didaktika ZSV 2 (KFI / DIDA2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFI / DIDA2 - Didaktika ZSV 2, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Každá hodina je zaměřena na prezentaci látky z jednoho oboru společenských věd s co možná nejširším uplatněním různých vyučovacích metod jako např. výkladu, přes dialog, sokratovský dialog, práci ve skupinách, samostatnou práci, práci s informačními zdroji, hru apod.Věda, rozdělení věd, vědecké postupy a metody.Logika - nejvhodnější metody výuky základů výrokové a predikátové logiky (sylogismů).Psychologie - hlavně zaměření na sebepoznávání.Sociologie - orientace a pochopení místa člověka ve společnosti.Ekonomie - pochopení základních principů fungování trhu a role státu v ekonomice a dále na teoretické a praktické znalosti zaměřené na běžné každodenní ekonomické činnosti (možnosti investování, bankovní služby, pojištění apod.).Právo - dobrá orientace v hlavních oblastech práva a soudnictví, uzavírání smluv, právních služeb apod.Politologie - zaměření na pochopení role a významu politiky v životě člověka s důrazem na principy demokratické politiky.Etika - uvedení příkladů morálních dilemat a možností jejich řešení, jež se nabízejí v různých etických systémechFilozofie - prezentace filozofie jako východiska poznávání a sebepoznávání, logika filozofického tázání, kombinace historického a systematického výkladu jako možný postup výuky filozofie na středních školách.Světová náboženství a sekty - pohled do světa víry, upozornění na možná nebezpečí sekt pro život mladých lidí.Globální problémy lidstva.Úvod do světa práce - zaměřen na orientaci na pracovním trhu, pracovní návyky, na otázky typu "Co dělat v případě ztráty zaměstnání?" apod.
Získané způsobilosti
Je seznámen s náplní práce středoškolského pedagoga díky vlastním zkušenostem získaným v cvičných hodinách výuky na vybrané škole. Je seznámen se všemi aktivitami, které patří k běžným povinnostem každého pedagoga, jako jsou dozory, provozní a klasifikační porady, porady předmětových sekcí apod. Umí pracovat s pedagogickou a třídní dokumentací. Realizací a rozborem vlastní výuky si umí upevňovat znalosti, dovednosti a návyky získané během studia, nezbytné pro úspěšný výkon povolání učitele.
Literatura
nullNOVOTNÝ, Z. Ekonomika pro střední školy. 1. díl. Fortuna. Praha, 1992. NOVOTNÝ, Z. Ekonomika pro střední školy. 2. díl. Fortuna. Praha, 1992. MLČOCH, J. Ekonomika pro střední školy. 5. díl. Fortuna. Praha, 1992. KRATOCHVÍLOVÁ-MIEDZGOVÁ, J. Etika pro střední školy. Kvarta. Praha, 1996. BLECHA, I. Filosofie. Olomouc, 2004. ISBN 80-7182-147-0.FÜRST, M. Filozofie. Fortuna. Praha, 1995. MĚŠŤÁNEK, T. Filozofie pro střední školy. Trizonia. Praha, 1996. PEŠKOVÁ, J., SCHÜCKOVÁ, L. Já, člověk. Praha. SPN, 1991. ISBN 80-04-21766-4.LIESSMANN, K., ZENATY, G. O myšlení. Olomouc: Votobia, 1994. JIRÁSKOVÁ, V. Občan v demokratické společnosti. Slon. Praha, 1999. nullHEYWOOD, A. Politické ideologie. Praha, 2005. DAVID, R. Politologie. Základy společenských věd. Nakladatelství Olomouc. Olomouc, 1999. RYSKA, R. Právo pro střední školy. Fortuna. Praha, 1994. KOHÁK, E. Průvodce po demokracii. Slon. Praha, 1997. RYSKA, R. Příklady z právní praxe. Fortuna. Praha, 1997. VACÍNOVÁ, M. Psychologie a společenská výchova. Victoria Publishing. Praha, 1995. HELUS, Z. Psychologie pro střední školy. Fortuna. Praha, 1995. GILLERNOVÁ, I., MALOTÍNOVÁ, M. Psychologie pro střední školy. Občanská nauka - základy. Praha, 1996. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Karolinum. Praha, 1993. Rasismus a nacionalismus v současném životě. Informační příručka pro školy a veřejnost. MŠMT. Praha, 1997. PETRUSEK, M. a kol. Sociologie. Občanská nauka - základy společenských věd. SPN. Praha, 1997. BURIÁNEK, J. Sociologie pro střední školy. Fortuna. Praha, 1996. BEETHAM, D., BOYLE, K. Úvod do demokracie. EIS UK. Praha, 1996. ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. SPN. Praha, 1994. ANZENBACHER, A. Úvod do filozofie. Portál. Praha, 2004. ISBN 80-04-26038-1.HAVLÍK, R. Úvod do sociologie. Karolinum. Praha, 1999. PDEHNALOVÁ, A. Vybrané kapitoly z dějin kultury. Akademické nakladatelství CERM. Brno, 1997. DOSTÁLOVÁ, R. a kol. Výchova k občanství. Didaktický text pro učitele střední školy. Svoboda. Praha, 1998. DOSTÁLOVÁ, R.a kol. Výchova k občanství. Texty a dokumenty pro střední školy. Svoboda. Praha, 1998. DOSTÁLOVÁ, R. a kol. Výchova k občanství. Učebnice pro střední školy. Svoboda. Praha, 1998. NOVOTNÝ, T., VOJTÍŠEK, Z. Základní orientace v nových náboženských směrech. Společnost pro. Praha, 1994. NOVOTNÝ, Z. Základy filozofického myšlení. K didaktice filozofie na středních školách a v základních kursech. Nakladatelství Olomouc. Olomouc, 1995. SCHLEGELOVÁ, J. Základy filozofie. 1. - 4. díl. Učební texty pro střední školy. S&M. Praha, 1993. GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy společenských věd I. Základy psychologie, sociologie. Praha, 1995. EICHLER, B., RYSKA, R., SVOBODA, V. Základy společenských věd II. Základy státoprávní teorie, ekonomie a ekonomiky, neformální logiky. Fortuna. Praha, 1995. ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy společenských věd III. Základy filozofie, etiky. Fortuna. Praha, 1995.
Požadavky
1) Nejméně 80% účast na semináři2) Příprava samostatného vystoupení3) Aktivita při plnění dílčích seminárních úkolů4) Vypracování návrhu didaktické jednotky v rozsahu 8-10 strojopisných stran
Garant
Mgr. Slavoj Tomeček
Vyučující
Mgr. Slavoj Tomeček