Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika ZSV 1 (KFI / DZSV1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFI / DZSV1 - Didaktika ZSV 1, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Pedagogická dokumentace.Chyby a dobré návyky při vyučování.Mimoškolní zájmová činnost, soutěže a olympiády, středoškolská odborná činnost, příprava žáků na soutěže a olympiády.Spolupráce s různými institucemi a organizacemi, příprava besed a seminářů, exkurze.Vedení žáků k práci s informacemi, vyhledávání a zpracování informací, vedení seminárních prací a jiné samostatné odborné činnosti.Skladba látky v předmětu Základy společenských věd. Osnovy předmětu a požadavky na dosaženou úroveň žáků na různých typech středních škol.Plánování vyučovacích jednotek, tvorba učebních plánů, výběr učebnic.Výběr nejvhodnějších postupů při prezentaci učební látky.Postup při přípravě na hodinu, písemná příprava, příprava didaktických pomůcek a dalších materiálů, práce s různými typy pomůcek a materiálů.Internet a další moderní informační média; jejich využití při výuce různých společenských věd.Samostatná práce žáků v hodině, řízení a kontrola a druhy samostatné práce.Zkoušení a testování znalostí, dovedností a schopností žáků.

Získané způsobilosti

Student:Bude znát různé druhy pedagogické dokumentace.Bude umět uplatnit základní postupy při přípravě na vyučování.Prakticky zvládne všechny fáze vyučovací jednotky.Odstraní základní chyby a získá dobré učební návyky.Bude umět připravit a dobře rozčlenit učební látku.Bude umět vybrat správné učebnice a jiné učební pomůcky.Naučí se ovládat didaktickou techniku.Dokáže postihnout specifika jednotlivých společenských věd a vybrat nejvhodnější metodické postupy při jejich prezentaci na různých typech škol.Dokáže připravit a samostatně prezentovat vyučovací jednotku.Dokáže určit klady a zápory prezentovaných vyučovacích jednotek.Bude schopen vypracovat všechny důležité pedagogické dokumenty (tematický plán apod.).Ovládne zásady přípravy na hodinu, dokáže si sám připravit vyučovací hodinu, kterou pak bude schopen realizovat.Bude schopen zvolit nejvhodnější metody podání vyučované látky.Bude přistupovat samostatně a tvůrčím způsobem k prezentaci učiva.Bude schopen podávat učivo jasně a srozumitelně.

Literatura

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: Univerzita Karlova, 2002. DVOŘÁK, D. (ed.). Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. BELZ H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. TOMEČEK, S. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. KOTRBA, T., LACINA L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Barrister a Principal, 2007. KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha : Grada Publishing, 2007. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. HORÁK, F. Aktivizující didaktické metody. Olomouc: Vydavatelství University Palackého, 1991. Metodický portál RVP:. http://rvp.cz/. Varianty, vzdělávací program společnosti Člověk v tísni:. http://www.varianty.cz. Internetové stránky Výzkumného ústavu pedagogického:. http://www.vuppraha.cz/. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. DVOŘÁKOVÁ, M. et al. Nové horizonty výchovy k občanství: kurikulum kurzu pro studenty vysokých škol. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. OURADA, S. Oborová didaktika. Brno: MZLU, 2000. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha: VUP. [online]. Tetxt dostupný z: http://www.vuppraha.cz. 1997. ŠVEC, V., FILOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Masarykova univerzita, 2003. KRATHWOHL, D. R. Taxonomy of Educational Objectives. Handbook II: The Affective Domain. New York: David McKay, 1964. NIKL, J. Technologie projektování učebních činností prostřednictvím vzdělávacích cílů. Liberec: FP TUL, 2006. Revize Bloomovy taxonomie edukačních cílů [online]. Text dostupný z: http://www.msmt.cz/files/doc/NHRevizeBloomovytaxonomieedukace.doc. SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.

Požadavky

Je požadována minimálně 70 % účast na výuce. Studenti se musí aktivně účastnit práce na zadaných seminárních úkolech a prezentací výsledků těchto úkolů. Musí připravit rozbor návrhu vyučovací jednotky, posoudit jeho klady a zápory a navrhnout alternativní postupy realizace vyučovací jednotky. Navrhnou a představí nejvhodnější metodu testování úrovně znalostí, jež by žáci realizací vyučovací jednotky nabyli. Aktivně se účastní diskusí a rozborů všech realizovaných seminárních aktivit.

Garant

Mgr. Slavoj Tomeček

Vyučující

Mgr. Slavoj Tomeček