Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika ZSV 2 (KFI / DZSV2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFI / DZSV2 - Didaktika ZSV 2, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Každá hodina je zaměřena na prezentaci látky z jednoho oboru společenských věd s co možná nejširším uplatněním různých vyučovacích metod a postupů, jako např. výklad, dialog, sókratovský dialog, práci ve skupinách, samostatnou práci, aktivní práci s informačními zdroji, hru atd. Studenti si vyberou některou z níže uvedených oblastí a připraví si vyučovací aktivitu s použitím kombinace minimálně dvou výukových metod.Oblasti pro přípravu vyučovací aktivity:1. Věda, rozdělení věd, vědecké postupy a metody.2. Logika - nejvhodnější metody výuky základů výrokové a predikátové logiky (sylogismů).3. Psychologie - hlavně zaměření na sebepoznávání.4. Sociologie - orientace a pochopení místa člověka ve společnosti.5. Ekonomie - pochopení základních principů fungování trhu a role státu v ekonomice.6. Právo - dobrá orientace v hlavních oblastech práva a soudnictví, uzavírání smluv, právních služeb apod.7. Politologie - zaměření na pochopení role a významu politiky v životě člověka s důrazem na principy demokratické politiky.8. Etika - uvedení příkladů morálních dilemat a možností jejich řešení, jež se nabízejí v různých etických systémech.9. Filosofie - prezentace filosofie jako východiska poznávání a sebepoznávání, logika filosofického tázání, kombinace historického a systematického výkladu jako možný postup výuky filosofie na středních školách.10. Světová náboženství a sekty - pohled do světa víry, upozornění na možná nebezpečí sekt pro život mladých lidí.11. Globální problémy lidstva.12. Úvod do světa práce - zaměřen na orientaci na pracovním trhu, pracovní návyky, na otázky typu "Co dělat v případě ztráty zaměstnání?" apod.13. Domácí finance - sestavení domácího rozpočtu, možnosti investování, řešení finanční tísně apod.

Získané způsobilosti

Student:Bude schopen s použitím aktivních sloves definovat cíle výuky.Bude schopen provést výběr učiva podle stanovených kritérií.Bude umět vytvořit vlastní přípravu na vyučování.Dokáže zrealizovat předem připravenou vyučovací aktivitu.Dokáže provést reflexi vlastního vyučování, kriticky je zhodnotit a navrhnout změny vedoucí ke zlepšení úrovně vlastní výuky.

Literatura

DVOŘÁK, D. (ed.). Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. BELZ H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. TOMEČEK, S. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. KOTRBA, T., LACINA L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Barrister a Principal, 2007. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. nullHOLMAN, R. Ekonomie, 5. vyd. Praha: C. H. Beck, 2011. NOVOTNÝ, Z. Ekonomika pro střední školy. 1. díl. Fortuna. Praha, 1992. NOVOTNÝ, Z. Ekonomika pro střední školy. 2. díl. Fortuna. Praha, 1992. MLČOCH, J. Ekonomika pro střední školy. 5. díl. Fortuna. Praha, 1992. KRATOCHVÍLOVÁ-MIEDZGOVÁ, J. Etika pro střední školy. Kvarta. Praha, 1996. BLECHA, I. Filosofie. Olomouc, 2004. ISBN 80-7182-147-0.FÜRST, M. Filozofie. Fortuna. Praha, 1995. MĚŠŤÁNEK, T. Filozofie pro střední školy. Trizonia. Praha, 1996. PEŠKOVÁ, J., SCHÜCKOVÁ, L. Já člověk (Jak dělat vědu o člověku dnes a zítra). Praha: SPN, 1991. SOJKA M., KONEČNÝ M. Malá encyklopedie moderní ekonomie. Praha: Libri, 2006. LIESSMANN, K., ZENATY, G. O myšlení. Olomouc: Votobia, 1994. JIRÁSKOVÁ, V. Občan v demokratické společnosti. Slon. Praha, 1999. BARTONÍČKOVÁ K. a kol. Občanský a společenskovědní základ. Přehled středoškolského učiva. Brno: Computer Press, 2009. HEYWOOD, A. Politické ideologie. Praha, 1994. DAVID, R. Politologie. Základy společenských věd. Olomouc, 2003. Ryska, R. Právo pro střední školy. Praha: Fortuna, 2007. Kohák, E. Průvodce po demokracii. Vzpomínky z amerického života, naděje z pražského návratu. Praha, 2002. Ryska, R. Příklady z právní praxe. Praha , Fortuna, 1997. Praha, 1997. VACÍNOVÁ, M. Psychologie a společenská výchova. Victoria Publishing. Praha, 1995. HELUS, Z. Psychologie pro střední školy. Praha: Fortuna, 1995. Gillernová, I., Malotínová, M. Psychologie pro střední školy. Občanská nauka - základy společenských věd. Praha: SPN, 1996. Praha, 1996. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7066-534-3.RÝDL, K. Rasismus a nacionalismus v současném životě: informační příručka pro školy i veřejnost. Praha: IPPP ČR, 1997. BURIÁNEK, J. Sociologie pro střední školy. Fortuna. Praha, 1996. DUFEK, P., KNEBLOVÁ, E. Společenské vědy pro střední školy. 2. díl - pracovní sešit. Praha: Didaktis, 2010. DUFEK, P., KNEBLOVÁ, E. Společenské vědy pro střední školy. 2 díl - učebnice. Praha: Didaktis, 2010. DOBEŠOVÁ L. a kol. Společenské vědy pro střední školy. 3. díl. Praha: Didaktis, 2014. HORECKÝ, J., KORNEL, M., ŽATECKÁ, E. Společenské vědy pro střední školy. 3. díl (pracovní sešit). Brno: Didaktis, 2011. BRÁZDA, R. Společenské vědy pro střední školy. 4. díl, Učebnice. Brno: Didaktis, 2011. DEGLEROVÁ D., DOLEŽALOVÁ H. Společenské vědy pro 1. ročník SŠ - pracovní sešit. Praha: Didaktis, 2009. DEGLEROVÁ D., DOLEŽALOVÁ H. Společenské vědy pro 1. ročník SŠ - učebnice. Praha: Didaktis, 2009. BEETHAM, D., BOYLE, K. Úvod do demokracie. EIS UK. Praha, 1996. ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Zvon, 1994. ANZENBACHER, A. Úvod do filozofie. Praha: Portál, 2004. HAVLÍK, R. Úvod do sociologie. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0381-0.ODEHNALOVÁ. A. Vybrané kapitoly z dějin kultury. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1997. DOSTÁLOVÁ, R. a kol. Výchova k občanství. Didaktický text pro učitele střední školy. Svoboda. Praha, 1998. DOSTÁLOVÁ, R. a kol. Výchova k občanství. Texty a dokumenty pro střední školy. Praha: Svoboda, 1998. DOSTÁLOVÁ, R. a kol. Výchova k občanství. Učebnice pro střední školy. Svoboda. Praha, 1998. NOVOTNÝ T., VOJTÍŠEK, Z. Základní orientace v nových náboženských směrech. Praha: Společnost pro studium sekt a nových náboženských směrů, 1994. NOVOTNÝ, Z. Základy filozofického myšlení. K didaktice filozofie na středních školách a v základních kursech. Nakladatelství Olomouc. Olomouc, 1995. SCHLEGELOVÁ, J. Základy filozofie. 1. - 4. díl. Učební texty pro střední školy. S&M. Praha, 1993. Petrusek, M. a kol. Základy sociologie. Praha : SPN, 2009. GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy společenských věd I. Základy psychologie, sociologie. Praha, 1995. EICHLER, B., RYSKA, R., SVOBODA, V. Základy společenských věd II. Základy státoprávní teorie, ekonomie a ekonomiky, neformální logiky. Fortuna. Praha, 1995. ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy společenských věd III. Základy filozofie, etiky. Fortuna. Praha, 1995.

Požadavky

Je požadována minimálně 70 % účast na výuce. Každý student vypracuje návrh didaktické jednotky v rozsahu 8-10 normo stran. Následně samostatně zrealizuje vyučovací aktivitu na které má demonstrovat úroveň osvojení všech způsobilostí potřebných k výkonu profese učitele společenskovědních předmětů. Aktivně se podílí na rozborech a hodnocení vyučovacích aktivit ostatních studentů.

Garant

Mgr. Slavoj Tomeček

Vyučující

Mgr. Slavoj Tomeček