Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Etika vědy (KFI / ETIV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFI / ETIV - Etika vědy, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přehled probíraných témat:1. Filozoficko-etické problémy vědecké práce. Citační etika. Plagiáty. Duševní vlastnictví. Open science.2. Etika otázky - étos výzkumu. Vědecké omyly a podvody.3. Problém vývoje vědy - Thomas Kuhn a jeho teorie vědeckých revolucí.4. Problém plurality vědeckých metod a disciplín - K. Popper, P. Feyerabend, J. F. Lyotard.5. Jednota přírodních a humanitních věd - Konsilience E. O. Wilsona.6. Golem - problém experimentu.7. Hrnečku, vař! - problém zdvižených stavidel či odbržděného vlaku.8. Problém externalit - princip odpovědnosti Hanse Jonase.9. Celostní přístup - P. Teilhard de Chardin. Spirituální a poetický přístup - E. Morin, T. Roszak. Pacifistický přístup - A. Schweitzer, A. Einstein a Pugwashská konference.10. Feministická kritika vědy.11. Konkrétní oblasti a případy etických konfliktů: zbrojení, biomedicína (asistovaná reprodukce, genetické manipulace, transplantace, eutanazie), ekologie, humanitní a společenské vědy.12. Nové specifické obory: bioetika, ekoetika, nanotechnologie.13. Etické kodexy a profesní etiky

Získané způsobilosti

Student umí kvalifikovaně zaměřovat a pojmenovávat etické problémy a konflikty související s novodobou vědou a technikou, efektivně o nich diskutovat pomocí odborné terminologie a díky poznatkům, které si osvojil, má i větší etickou citlivost při posuzování a hodnocení konkrétních etických konfliktů.

Literatura

BRIGGLE, A.; MITCHAM, C. Ethics and science. An Introduction. Cambridge University Press, 2012. D´ANGELO, J. Ethics in science. Ethical misconduct in scientific research. CRC Press, 2012. DROZENOVÁ, W. et al. Etika vědy v České republice: od historických kořenů k současné bioetice. Praha: Filosofia, 2010. HAYEK, F. A. Kontrarevoluce vědy. Studie o zneužívání rozumu. Liberální institut. Praha, 1995. SLACK, J. M. O vejcích a vědcích. Paseka. Praha, 2001. On being a scientist. A guide to responsible conduct in research. Washington, D. C.: The National Academic Press, 2009. GOODSTEIN, D. On Fact and Fraud: Cautionary Tales from the Front Lines of Science. Princeton University Press, 2010. JONAS, H. Princip odpovědnosti. Oikúmené. Praha, 1997. HOLTON, G. Věda a antivěda. Academia. Praha, 1999. CRICK, F. Věda hledá duši. Mladá fronta. Praha, 1997. FEYERABEND, P. K. Věda jako umění. Rychnov nad Kněžnou : Ježek, 2004. YOUNGSON, R. M. Vědecké omyly, bludy a podvrhy. Praha: H + H, 2005. MAE WAN HO. Genetické inženýrství - naděje nebo hrozba? Alternativa. Praha, 2000. GREENHALG., T. Jak pracovat s vědeckou publikací. Grada. Praha, 2003. PETR, J. Klonování. Naděje, nebo hrozba? Paseka. Praha, 2003. ONDOK, J. P. Bioetika. Trinitas. Svitavy, 1999. DRESCHER, G. L. Good and real : Demystifying paradoxes from physics to ethics. MIT Press. 2006. ISBN 0-262-04233-9.LACEY, H. Is science value free? Values and scientific understanding. Routledge. New York, 1999. ISBN 0-415-20820-3.SARKAR, S., PFEIFFER, J. (Eds.). Philosophy of Science. An encyclopedia. Routledge. New York, 2006. ISBN 0-415-93927-5.ISRAEL, M., HAY, I. Research ethics for social sciences. Sage. London, 2006. ISBN 1-4129-0390-4.KITCHER, P. Science, truth and democracy. Oxford University Press. Oxford, 2001. ISBN 0-19-514583-6.SALOMON, J. J. Technologický úděl. Filosofia. Praha, 1997. SARDAR, Z. Thomas Kuhn a vědecké války. Triton. Praha, 2001. MORIN, E. Věda a svědomí. Atlantis. Brno, 1995.

Požadavky

Studenti se průběžně připravují na cvičení četbou předem zadaných materiálů, aby mohli v cvičeních poučeně diskutovat. Příprava na cvičení se kontroluje krátkými vstupními písemnými testy. Každý student má za povinnost zvolit si jeden z navržených dílčích úkolů - ústních či písemných a včas jej představit. Závěrečný zápočtový test prověřuje dobrou znalost látky probrané v cvičeních.

Garant

Dr. Vladimír Šiler

Vyučující

Dr. Vladimír Šiler