Předmět Postmoderní texty (KFI / PMTEX)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFI / PMTEX - Postmoderní texty, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsah:1. Úvod do problematiky, vymezení předmětu, kvalifikační požadavky.2. Stručné dějiny relativismu.3. Konceptuální dělení relativismu (kulturní, epistemický, konceptuální, morální, atd.), definice pojmů - universalismus, absolutismus, objektivita, skepticismus vs. relativismus, atd.4. James, W. (1911). "Abstractionism and 'Relativismus'" in: The Meaning of Truth. New York: Longman Green and Co. (1911): 246-271; James, W. (1912). "The Thing and Its Relations" in: Essays in Radical Empiricism. New York: Longman Green and Co., s. 92-122.5. Mead, G. H. (1926/1964). "Objective Reality of Perspectives" in: Selected Writings, A. J. Reck. (ed.). Chicago: University of Chicago Press, s. 306-319; Mead, G. H. (1926/1964). "The Nature of the Past" in: Selected Writings, A. J. Reck. (ed.). Chicago: University of Chicago Press, s. 345-354.6. Quine, W. V. O. (1969). "Ontologická relativita" in: Obrat k jazyku: druhé kolo. J. Peregrin (ed.). Praha: Filosofia, s. 47-82; Davidson, D. (1974/1998). "O samotné myšlence pojmového schématu" in: Obrat k jazyku: druhé kolo. J. Peregrin (ed.). Praha: Filosofia, s. 107-126.7. Putnam, H. (1994/1998). "Realism with a Human Face" in: Realism with a Human Face. J. Conant (ed.). Cambridge: Harvard University Press, s. 3-29; Rorty, R. (1998). "Hilary Putnam and the Relativist Menace" in: Truth and Progress. Philosophical Papers Volume 1. Cambridge: Cambridge University Press, s. 43-62. Oba dostupné i česky in: Peregrin, J. (ed.) (1997). Co po metafyzice? Hilary Putnam a Richard Rorty o realismu a relativismu. Bratislava: Archa.8. Rorty, R. (1980). "Pragmatism, Relativism, and Irrationalism" in: Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association, 56(6), s. 719-738; Rorty, R. (1985/1991). "Solidarity or Objectivity?" in: Objectivity, Relativism, and Truth. Philosophical Papers Volume 1. Cambridge: Cambridge University Press, s. 21-34.9. Margolis, J. (2010). "The Truth About Relativism" in: M. Krausz (ed.). Relativism. A Contemporary Anthology. New York: Columbia University Press, 100-123; Elgin, C. (2010). "Relativity of Fact and the Objectivity of Value" in: M. Krausz (ed.). Relativism. A Contemporary Anthology. New York: Columbia University Press, s. 268-280.10. Bilgrami, A. (2002/2010). "Realism and Relativism" in: M. Krausz (ed.). Relativism. A Contemporary Anthology. New York: Columbia University Press, s. 194-224; Williams, B. (1974/2010). "The Truth in Relativism" in: M. Krausz (ed.). Relativism. A Contemporary Anthology. New York: Columbia University Press, s. 242-253.11. Appiah, K. A. (2010). "Relativism and Cross-Cultural Understanding" in: M. Krausz (ed.). Relativism. A Contemporary Anthology. New York: Columbia University Press, s. 488-500; Geertz, C. (1984/2010). "Anti Anti-Relativism" in: M. Krausz (ed.). Relativism. A Contemporary Anthology. New York: Columbia University Press, s. 371-392.12. Harman, G. (1975/2010). "Moral Relativism Defended" in: M. Krausz (ed.). Relativism. A Contemporary Anthology. New York: Columbia University Press, s. 225-241; Schmidt, T. (2009). "Die Herausforderung des ethischen Relativismus" in: G. Ernst (ed.). Moralischer Relativismus. Paderborn: Mentis-Verlag, s. 117-137.13. Zhodnocení průběhu semestru, závěrečná diskuse.
Získané způsobilosti
Po úspěšném absolvování kurzu:1. Bude student schopen rozeznávat definovat jednotlivé typy relativismu. A vědět, kdo jsou jejich hlavní představitelé.2. Naučí se orientovat v diskusi o relativismu.3. Seznámí se s nejdůležitějšími texty z předmětné oblasti.Z oblasti praktických filozofických kompetencí se naučí: 4. Analyzovat konkrétní epistemologické a morální koncepty.5. Rozvíjet své schopnosti filozofické artikulace (analýza textu, argumentace, diskuse).6. Samostatně a kriticky o daném tématu přemýšlet.
Literatura
Bernstein, R. Beyond Objectivism and Relativism: Science, Hermeneutics, and Praxis. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1983. Putnam, H., Rorty, R. Co po metafyzice. Archa, Bratislava, 1997. Krausz, M. Dialogues on Relativism, Absolutism, and Beyond: Four Days in India. Lanham: Rowman & Littlefield, 2011. Vattimo, G. Farewell to Truth. New York: Columbia University Press, 2011. Boghossian, P. Fear of Knowledge: Against Relativism and Constructivism. New York: Oxford University Press, 2207. Peregrin, J. Filosofie a jazyk. Praha, Triton, 2003. Margolis, J. Historied Thought, Constructed World. A Conceptual Primer for the Turn of the Millenium. Berkeley - Los Angeles - Oxford: University of California Press, 1995. Harman, G., Thompson, J. Moral Relativism and Moral Objectivity. Malden: Wiley-Blackwell, 1996. Peregrin, J. (ed.). Obrat k jazyku: druhé kolo. Praha: Filosofia, 1998. Margolis, J. Pragmatism without Foundations: Reconciling Realism and Relativism. New York - London: Continuum, 2007. Zilioli, U. Protagoras and the Challenge of Relativism. Plato s Subtlest Enemy. Burlington: Ashgate, 2007. Baghramian, M. Relativism. New York - London: Routledge, 2004. Krausz, M. (ed.). Relativism. A Contemporary Anthology. New York: Columbia University Press, 2010. Margolis, J. The Flux of History and the Flux of Science. Berkeley - Los Angeles - Oxford: University of California Press, 1997. HACKING, I. The Social Construction of What?. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2000. Harré, R., Krausz, M. Varieties of Relativism. Malden: Wiley-Blackwell, 1995.
Požadavky
Po teoretické a konceptuální přípravě (3 týdny) začnou studenti číst předepsané texty (2 texty na jedno setkání). Je nezbytné, aby na každé setkání přečetl každý student oba texty. Na základě losu na začátku každého setkání bude určen student, který v krátkosti (5-10 min.) představí obsah zvoleného článku. Studenti budou povzbuzováni k tomu, aby bylo jejich krátké představení obsahu doplněno možnými argumenty proti autorovi, jehož pozici vykládají, ať již s konkrétním autorem souhlasí či nikoliv. Tímto zahájí diskusi v rámci semináře. Vyučující bude, vyjma úvodních přednášek, zastávat roli moderátora a komentátora, který bude informačně doplňovat obsah diskuse a udávat jí směr.Účast na semináři je obligatorní a bude bodově hodnocena (max. 1 neúčast). Škála hodnocení: prostá přítomnost na semináři - 3 body; aktivní účast (tj. 1 či 2 netriviální komentáře) + 2 body; velmi aktivní účast (tj. bez komentářů studenta by kvalita semináře utrpěla) + 4 - 5 bodů. Maximální relevantní bodový součet je 100 bodů, zápočet se uděluje při dosažení 51 a více bodů. Výjimky z tohoto hodnocení nebudou, vyjma odůvodněných případů, umožněny. Jakékoliv problémy při plnění zadaných aktivit je potřeba konzultovat včas.Zápočet bude udělen na základě průběžné práce v průběhu celého semestru, závěrečný písemný výstup ani ústní kolokvium nebudou vyžadovány.Všechny povinné texty jsou uvedeny v obsahu předmětu. Články obtížně dostupné obdrží studenti od vyučujícího. K hlubšímu studiu lze doporučit literaturu uvedenou v seznamu doporučené literatury.
Garant
Mgr. Roman Madzia, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Mgr. Antonín Dolák, Ph.D.Mgr. Roman Madzia, Ph.D.PhDr. Mgr. Antonín Dolák, Ph.D.Mgr. Roman Madzia, Ph.D.