Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Umění a kýč (KFI / UAK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFI / UAK - Umění a kýč, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata přednášek:1. Co je umění? Historický exkurz: vymezení a chápání umění v antice a středověku. (Platón, Aristoteles, T. Akvinský).2. Múzy v antické mytologii a evropském umění, příběh o Narcisovi a Minotaurovi v antické mytologii a evropském umění.3. Novověké koncepce umění od renesance k Hegelovi (L. da Vinci, N. Boileau, I. Kant, W. G. F. Hegel).4. Apollón a Dionýsos v antické mytologii a evropském umění.5. Estetické názory Schopenhauera a Nietzscheho.6. Znaková a axiologická podstata umění a umělecké komunikace, typy znaků, struktura uměleckých druhů a jejich odlišnosti.(principy sémiologie a strukturalismu).7. Archetypy v umění (C. G. Jung).8. Podstata estetické funkce a hodnoty (J. Mukařovský). Funkce a hodnoty umění v historické perspektivě.9. Základní složky procesu umělecké komunikace: autor/ka - dílo - vnímatel/ka, a zprostředkující komponenty "světa umění" (editor/ka, dramaturg/ička, kurátor/ka, režisér/ka atd.).10. Problematika analýzy, interpretace a hodnocení uměleckého díla (U. Eco).11. Možné interpretační strategie a jejich východiska a principy (psychoanalytická, fenomenologická, feministická).12. Současné spory o umění (M. Weitz, G. Dickie, J. Margolis).13. Problematika "estetické výchovy" v historické perspektivě a současný stav.Témata seminářů:1. Vymezení a charakteristika kýče, diskuse o podobách a funkcích kýče (konkrétní ukázky na základě výběru studujících).2. Interpretace uměleckých děl s tematikou Narcise a Minotaura na pozadí mytologických příběhů (konkrétní ukázky na základě výběru studujících).3. Interpretace vztahu estetických principů L. da Vinciho, N. Boileaua, Kantovy a Hegelovy estetické koncepce k vybraným uměleckých dílům renesance a klasicizmu (konkrétní ukázky z renesančního výtvarného umění a klasické hudby).4. Interpretace uměleckých děl s tematikou Apollóna a Dionýza na pozadí mytologických příběhů (konkrétní ukázky na základě výběru studujících).5. Vztah teoretických principů Schopenhauera a Nietzscheho a soudobého umění (konkrétní ukázky z výtvarného umění a hudby romantizmu).6. Analýza a interpretace konkrétních uměleckých děl z hlediska sémantického strukturalizmu (J. Mukařovský).7. Hledání archetypů v umění a jejich interpretace (konkrétní ukázky na základě výběru studujících).8. Návštěva výstavy v Galerii umění v Ostravě (podle aktuální nabídky programu galerie).9. Diskuse o vzniku a instituci galerie a koncepci navštívené výstavy.10. Interpretace výtvarného díla studujícími na hodině (dílo vybere vyučující), písemně odevzdané vyučující.11. Ukázky interpretačních strategií při interpretacích konkrétních uměleckých děl (S. Freud, C. G. Jung, R. Ingarden, Z. Kalnická).12. Problémy interpretace avantgardního a postmoderního umění (konkrétní ukázky na základě výběru studujících).13. Diskuse o možnostech a limitech estetické výchovy, umělecké výchovy, výchovy k umění a výchovy uměním.

Získané způsobilosti

Vzdělávání směřuje k utváření a rozvíjení následujících klíčových kompetencí:Poznávání a porozumění umění prostřednictvím teoreticky poučené reflexe,chápání umění jako specifického a nezastupitelného způsobu komunikace probíhající mezi všemi účastníky uměleckého procesu,schopnosti odlišovat podstatné znaky jednotlivých druhů umění na základě porovnávání a uvědomování si jejich shod a odlišností,uvědomování si vlivu výchovy a vzdělání na rozvoj tvořivé osobnosti v roli tvůrce, interpreta a recipienta a na kvalitu její účasti v uměleckém procesu,schopnosti identifikovat kýč, schopnosti interpretovat a hodnotit umělecká díla.

Literatura

JŮVA, V. Estetická výchova. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-12-5.PTÁČKOVÁ, B. STIBRAL, K. (a kol.). Estetika na dlani. Olomouc: Rubico, 2002. ECO, U., RORTY, R., CULLER, J., BROOKE-ROSEOVÁ, C. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa, 1995. KALNICKÁ, Z. Obrazy vody a ženy. Filozoficko-estetické úvahy. Ostravská univerzita. Ostrava, 2002. Gabliková, S. Selhala moderna?. Olomouc, 1995. Morpurgo-Tagliabue, Q. Současná estetika. Praha : Odeon, 1985. KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. Jůzl, M., Prokop, D. Úvod do estetiky. Praha: Olympia, 1989. ISBN 80-7038-051-9.KALNICKÁ, Z. Vybrané kapitoly z dějin estetiky 20. století. Ostrava : Ostravská univerzita, 2004. Praha, 2004. Tatarkiewicz, W. Dějiny estetiky III. (Novoveká estetika). Bratislava: Tatran, 1991. Tatarkiewicz, W. Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika). Bratislava: Tatran, 1985. Tatarkiewicz, W. Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika). Bratislava: Tatran, 1988. ECO, U. (ed.). Dějiny krásy. Praha: Argo, 1995. ECO, U. (ed.). Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 1997. SOURIAU, E. Encyklopedie estetiky. Victoria Publishing. Praha, 1994. Henckmann, W., Lotter, K. Estetický slovník. Praha, Svoboda, 1995. CHALUPECKÝ, J. Na hranicích umění. Praha : Prostor, 1990. ISBN 80-85190-06-0.HOLÝ, P. Proteovská tvář kýče. Revue Společnost, Společnost pro kulturu a umění v Ostravě, 2000. č. 16, s. 23-. 2000. MUKAŘOVSKÝ, J. Studie z estetiky. Praha: Odeon, 1996. Eco, U. Umění a krása ve středověké estetice. Praha: Argo, 1998. ISBN 80-7203-098-1.Bachelard, G. Voda a sny. Praha: Mladá fronta, 1997. JUNG, C. G. Výbor z díla. Díl II. Archetypy a nevědomí. Brno, 1998. Svoboda, K. Vývoj antické estetiky. Praha: Orbis, 1926. NOVÁK, M. Vznik pojmu krásna v řecké filozofii. ČSAV. Praha, 1932.

Požadavky

Podmínky udělení zápočtu:1) 80% účast na seminářích.2) Splnění úkolů v průběhu semestru .

Garant

prof. PhDr. Zdeňka Kalnická, CSc.

Vyučující

prof. PhDr. Zdeňka Kalnická, CSc.prof. PhDr. Zdeňka Kalnická, CSc.