Předmět Vybrané problémy současné filozofie 2 (KFI / VPSF2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFI / VPSF2 - Vybrané problémy současné filozofie 2, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Pragmatismus a jeho problémy. Vznik pragmatismu, metafyzický klub, CH. S. Peirce a jeho polemika s Descartesem, teorie pochybování a víry, teorie pravdy, pragmaticismus, W. James a popularizace pragmatismu, rozpor mezi vědou a vírou, pragmatická maxima a její sociální smysl, radikální empirismus a funkce vědomí, pluralistický vesmír. J. Dewey a instrumentální verze pragmatismu, problém zkušenosti a vědomí, funkce intelektu, pragmatismus jako metoda řešení sociálních problémů, problematická situace, etapy zkoumání.Existencialismus a jeho problémy. Inspirační zdroje francouzského existencialismu, kontext francouzské filosofie 30.- 60. let, hlavní témata - pozitivita bytí, lidský původ nicoty, negativní povaha svobody. G. Marcel, od existence k bytí, Metafyzický deník, Být a mít, problém a tajemství, vlastnění a existence, destrukce postoje já - mám. J. P. Sartre, Bytí a nicota, vztah esence a existence - dějinný přehled, úzkost - strach, pohled, praxe a faktická svoboda, peklo jsou ti druzí, pojetí svobody, Sartre v kontextu filosofie 20. století.Analytická filosofie a její problémy. Předběžná charakteristika, logický atomismus - B. Russell, A. N. Whitehead, nová logika a povaha vět, teorie popisu, symbolická logika. Logický pozitivismus a boj proti metafyzice, logický pozitivismus a problém analýzy, hlavní témata a charakteristika logického pozitivismu, představitelé - R. Carnap, M. Schlick, O. Neurath. L. Wittgenstein, Tractatus Logiko-Philosophicus, tradice rakouské filosofie, geneze a struktura traktátu, teorie elementárních vět, ontologie traktátu, logická forma obrazu a faktu, Filosofická zkoumání. Post-analytická filosofie, vznik a geneze, představitelé a klíčová témata, W. Quine a dvě dogmata empirismu, W. Sellars a mýtus daného, anti-pozitivistický obrat ve filosofii vědy, N. Goodman a relativita světů, D. Davidson a třetí dogma empirismus, R. Rorty a mýtus zrcadla přírody.Strukturalismus a post-strukturalismus. Lingvistický strukturalismus F. de Saussure, nové pojetí jazyka a významu, strukturálním analýza, představitelé, problém dekonstrukce.
Získané způsobilosti
Student dále rozvíjí znalosti a dovednosti získané v kursu KFI/VPSF1. Získá detailnější vhled do současné filosofie, zná klíčové pojmy a podstatné body jednotlivých směrů. Dokáže je srovnat, hodnotit a reflektovat. Rozšiřuje si kulturní rozhled. Díky diskusi s kolegy a vyučujícím rozvíjí sebereflexi a schopnost zdůvodňovat svá stanoviska. Třídí data, interpretuje texty, a také rozvíjí kritický respekt k odlišnosti stanovisek. Na seminářích o svých názorech diskutuje - takže rozvíjí schopnost komunikovat, aktivně naslouchat, přiměřeně reagovat na kritiku a nebojí se zastávat provokativní názory.
Literatura
BLECHA, I. Fenomenologie a existencialismus. UP. Olomouc, 1994. LECHTE, J. Fifty Key Contemporary Thinkers. Routledge. London, 1994. JANKE, W. Filosofie existence. Mladá fronta. Praha, 1994. WITTGENSTEIN, L. Filozofická zkoumání. Filosofia. Praha, 1998. PEREGRIN, J. Kapitoly z analytické filosofie. Filosofia. Praha, 2005. SCRUTON, R. Krátké dějiny novoveké filozofie. Archa. Bratislava, 1991. PEREGRIN, J. Logika ve filosofii, filosofie v logice : historický úvod do analytické filosofie. Herrmann a synové. Praha, 1992. VIŠŇOVSKÝ, E., MIHINA, F. Malá antologia filozofie 20. storočiá. (zvazok 1, Pragmatizmus). Iris. Bratislava, 1998. STÖRIG, H. J. Malé dějiny filosofie. Karmelitánské nakladatelství. Kostelní Vydří, 2000. HROCH, J. Praxe a tradice. Academia. Praha, 1989. HROCH, J. Problém rozumění a postanalytická filosofie. MU. Brno, 1996. CULLER, J. Saussure. Archa. Bratislava, 1993. DESCOMBES, V. Stejné a jiné. Oikúmené. Praha, 1995. GRENZ, S. T. Úvod do postmodernismu. Návrat domů. Praha, 1997. PETŘÍČEK, M. Úvod do současné filosofie. Herrmann a synové. Praha, 1991.
Požadavky
1) Recenze vybraného filosofického textu z některého z filosofických časopisů domácích či zahraničních, přičemž recenzovaný text musí mít minimálně 20 stran. (Filosofický časopis, Filozofia atd.). Za splnění tohoto úkolu je možno získat až 20 bodů.2) Seminární práce. Ke každému z přednášených okruhů budou vypsány seminární práce. Volbu tématu je nutno konzultovat s vyučujícím. Za splnění tohoto úkolu je možno získat až 40 bodů.3) Diskusní příspěvky. U každého z témat bude uvedeno několik klíčových otázek. Z nich vždy jedna bude vybrána jako nosná a bude zveřejněna na internetovém portálu předmětu včetně termínu, v němž se přístup pro vkládání příspěvku k danému tématu uzavře. Je třeba se vyjádřit alespoň k 3 tématům v průběhu semestru, a to tak, že student svůj připravený příspěvek vloží na internetový portál předmětu. V příspěvku musí být formulován postoj k zadané otázce. Ačkoliv jsou těžištěm příspěvku vlastní myšlenky, je třeba se v argumentaci také explicitně opřít o texty, které jsou k danému tématu zadány. To znamená, že v příspěvku se musí objevit citace, parafráze či odkazy na myšlenky autorů zadaných textů. Reagovat je možno nejen na tyto autory, ale také na ostatní, již zveřejněné příspěvky. Délka příspěvku se musí pohybovat mezi 5 a 10 stranami textu. Hodnotit se bude promyšlenost příspěvku, propracovanost a tvůrčí charakter argumentace a práce se zdroji. Každý příspěvek se hodnotí maximálně 10 body. Za splnění tohoto úkolu je možno získat až 30 bodů.4) Aktivní účast na seminářích. Hodnotit se bude koncepční připravenost prezentace, přednes a schopnost fundovaně reagovat na otázky vyučujícího a ostatních studentů. Za splnění tohoto úkolu je možno získat až 10 bodů.Hodnocení: recenze 20 bodů, seminární práce 40 bodů, diskusní příspěvky (každý 10 bodů, celkem 3) 30 bodů, aktivní účast na seminářích 10 bodů. Celkem je možné získat 100 bodů. Ke zkoušce budou připuštěni studenti, kteří splní všechny úkoly a zároveň získají v celkovém součtu 80 a více bodů.Zkouška prověřuje schopnost studenta obhájit své teze z předložené seminární práce nebo recenze, a to s přihlédnutím k širšímu kontextu současné filozofické problematiky.
Garant
Mgr. Vlastimil Vohánka, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Vohánka, Ph.D.Mgr. Vlastimil Vohánka, Ph.D.