Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Historické vědomí a historická kultura (KHI / 9HVHK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / 9HVHK - Historické vědomí a historická kultura, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Tematické celky:Hermeneutické pojetí dějinné paměti.Historická paměť - kulturní a komunikativní paměť.Paměť ve vztahu ke klíčovým etapám historie.Historické vědomí a jeho strukturně-analytické modely.Historická kultura a vývoj jejího pojetí.Historické vědomí jako výzkumný problém v oborové didaktice.Přehled zahraničních výzkumů historického vědomí.Stav a perspektivy českého výzkumu historického vědomí.

Literatura

LABISCHOVÁ, D.:. Co si uchováme v paměti? Empirický výzkum historického vědomí. Ostrava: PdF OU, 2013. HASBERG, W.:. Empirische Forschung in der Geschichtsdidaktik. Nutzen und Nachteil für den Geschichtsunterricht. Band 1, 2. Bayerische Studien zur Geschichsdidaktik. Neuried: Ars una, 2001. HORN, S. - SAUER, M. (eds.):. Geschichte und Öffentlichkeit. Orte - Medien - Institutionen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2009. BORRIES, B. - PANDEL, H.- J., RÜSEN, J. (eds.):. Geschichtsbewußtsein empirisch. Pfaffenweiler: Centaurus, 1991. GÜNTHER-ARNDT, H. - SAUER, M.:. Geschichtsdidaktik empirisch. Untersuchungen zum historischen Denken und Lernen. Zeitgeschichte - Zeitverständnis. Band 14, Berlin, 2006. OSWALT, V. - PANDEL, H. J. (eds.):. Geschichtskultur. Die Anwesenheit von Vergangenheit in der Gegenwart. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag, 2009. GAUTSCHI, P.:. Guter Geschichtsunterrich. Schwalbach/Ts: Wochenschau Geschichte, 2009. ŠUBRT, J. - VINOPAL, J.:. Historické vědomí obyvatel České republiky perspektivou sociologického výzkumu. Praha: Karolinum, 2013. HALBWACHS, M.:. Kolektivní paměť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009. ASSMANN, J.:. Kultura a paměť. Písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Praha: Prostor, 2001. LE GOFF, J.:. Paměť a dějiny. Edice Historické myšlení. Praha: ARGO, 2007. GADAMER, H. - G.:. Problém dějinného vědomí. Philosophica, Svazek 6, Praha, 1994. RICOUER, P.:. Čas a vyprávění III. Vyprávěný čas. Edice Oikúmené. Praha, 2007. MAYER, F.:. Češi a jejich komunismus. Paměť a politická identita. Edice Historické myšlení. Praha: ARGO, 2009. LABISCHOVÁ, D:. Empirical Research on Historical Consciousness in History Didactics, Its Possibilities and Perspectives. New Educational Review. Vol. 25, No. 3, 2011, s. 262-271. LABISCHOVÁ, D.:. Factors Shaping the Historical Consciousness of Pupils, Students and Teachers in Czech Schools. New Educational Review. Vol. 29, Nr. 3, 2012, s. 148?161. BARRICELLI, M. - LÜCKE, M. (eds.):. Handbuch Praxis des Geschichtsunterrichts. Band 1, 2. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag, 2012. ERDMANN, E.:. Historical Consciousness - Historical Culture: Two Sides of the Same Medal? Yearbook - Jahrbuch - Annales, International Society for The Didactic of History. Historical Consciousness - Historical Culture. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag, 2006/2007, s. 27-38. LABISCHOVÁ, D.:. Historical Consciousness in School Education. Ostrava: PdF OU, 2013. ŠUBRT, J. (ed.):. Historické vědomí jako předmět badatelského zájmu: teorie a výzkum. Historická sociologie, Knižní edice. Kolín, 2010. BENEŠ, Z.:. Historický text a historická kultura. Praha: FF UK, 1995. MARTENS, M. - HARTMANN, U. - SAUER, M. - HASSELHORN, M. (eds.):. Interpersonal Understanding in Historical Context. Rotterdam: Sense Publishers, 2009. BORRIES, B.:. Jugend und Geschichte. Ein europäisches Kulturvergleich aus deutscher Sicht. Schule und Gesellschaft. 21. Opladen, 1999. NORA, P.:. Mezi pamětí a historií. In: Antologie francouzských společenských věd: Politika paměti. Praha: Francouzský ústav pro výzkum ve společenských vědách. Cahiers du CeFReS no 13, 1998, s. 7-32. WELZER, H. - MOLLEROVÁ, S. - TSCHUGGNALLOVÁ, K.:. "Můj děda nebyl nácek." Nacismus a holocaust v rodinné paměti. Edice Historické myšlení, řada Totalitarismus a šoa. Praha: ARGO, 2010. BARŠA, P.:. Paměť a genocida. Úvahy o politice holocaustu. Edice Historické myšlení, řada Totalitarismus a šoa. Praha: ARGO, 2011. PEKNÍK, M. (ed.):. Verejná mienka a politika. Historické vedomie slovenskej spoločnosti. Bratislava: Ústav politických vied SAV, 2006. POPP, S. - SAUER, M. - ALAVI, B. - DEMANTOWSKI, M. - PAUL, G.:. Zeitgeschichte -Medien - Historische Bildung. Beihefte zur Zeischrift für Geschichtsdidaktik. Herausgegeben im Auftrag der Konferenz für Geschichtsdidaktik vom Vorstand. Göttingen: V&R unipress, 2010. Zeitschrift für Geschichtsdidaktik. Geschichtsdidaktische empirische Forschung. Herausgegeben im Auftrag der Konferenz für Geschichtsdidaktik von B. SCHÖNEMANN, W. SCHREIBER und H. VOIT. Jahresband, 2007.

Požadavky

Vypracování a obhájení seminární práce v rozsahu 20 000 znaků včetně mezer. Práce bude mít formu přehledové rešerše ze zahraniční odborné literatury k tématu historická paměť, historické vědomí a historická kultura.

Garant

PhDr. Denisa Labischová, Ph.D.