Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie oborové didaktiky dějepisu (KHI / 9TODD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / 9TODD - Teorie oborové didaktiky dějepisu, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Základní témata:1. Didaktika dějepisu jako vědní disciplína.2. Vývoj didaktiky dějepisu a její vazby k historickým vědám, pedagogice a psychologii.3. Současné diskuse o předmětu didaktiky dějepisu (historické vědomí, historická paměť).4. Mezinárodní aspekty vývoje didaktiky dějepisu.5. Hlavní témata dnešní didaktiky dějepisu (multikulturalita, multiperspektivita, vztah historické edukace a politického života).6. Vztah didaktické teorie a metodiky historické edukace (např. pedagogický konstruktivismus, projektová výuka, mimoškolní historická edukace).7. Praktická uplatnění didaktické teorie (tvorba kurikul, učebnic a dalších edukačních materiálů).8. Širší teoretické a metodologické prostředí didaktiky dějepisu (vizuální kultura, mediální studia).9. Perspektivy didaktiky dějepisu ve vývoji historické kultury v 21. století.

Literatura

KUDŁA, L. - NOWARSKI, C. (eds.):. Dydaktyka historii jako dyscyplina akademicka wobec wyzvań współczesności. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Universytetu Pedagogicznego, 2008. BIENIEK, M.:. Dydaktyka Historii. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Universytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 2009. PANDEL. H.-J.:. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach/Ts.: Wochenschau-Verlag, 2013. BARRICELLI M. - LÜCKE M. (eds.):. Handbuch Praxis des Geschichtsunterrichts 1-2. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag, 2012. BENEŠ, Z.:. Historický text a historická kultura. Praha: UK, 1995. LABISCHOVÁ, D. - GRACOVÁ, B.:. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava: FF OU. Dotisky 2009, 2010., 2008. HUDECOVÁ, D.:. Analýza dějepisných vzdělávacích programů ve vybraných státech Evropy a její výsledky. Praha: PedF UK, 2006. CHORĄŻY, E. - KONIECZKA-ŚLIWIŃSKA, D. - ROSZAK, Ś.:. Edukacja historyczna w szkole: teoria i praktyka. Warszawa: PWN, 2008. PRŮCHA, J.:. Encyklopedie pedagogiky. Praha, 2009. SAUER, M.:. Geschichte unterrichten. Kallmeyersche Verlagbuchhandlung GmbH, 2001. PANDEL, H. - J.:. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach/Ts.: Wochenschau, 2013. GÜNTHER-ARNDT, H.:. Geschichts-Didaktik. Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Berlin: Cornelsen, 2003. GÜNTHER-ARNDT, H.:. Geschichts-Methodik. Handbuch für die Sekundarstufe I und II. Berlin: Cornelsen (3. vydání, 1. vydání 2007), 2010. GAUTSCHI, P.:. Guter Geschichtsunterricht. Grundlagen, Erkenntnisse, Hinweise. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Geschichte, 2009. FURRER, M. - MESSMER, K. (eds.):. Handbuch Zeitgeschichte im Geschichtsunterricht. Schwalbach/Ts., 2013. BENEŠ, Z.: (ed.):. Historie a škola I.-VI. Otázky koncepce českého školního dějepisu. Praha 2002-2008, 2002. STRADLING, R.:. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha: MŠMT, 2004. STRADLING, R.:. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha: MŠMT, 2004. MAYER, U. - PANDEL, H. - J. - SCHNEIDER, G. - SCHÖNEMANN, B. (eds.):. Wörterbuch Geschichtsdidaktik. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag, 2006. ZIELECKI, A.:. Wprowadzenie do dydaktyki historii. Kraków: AVALON, 2007. MATERNICKI, J. (ed.):. Wspólczesna Dydakyka Historii. Zarys encyklopedyczny. Dla nauczycieli i studentów. Warszawa: JUKA, 2004.

Požadavky

Seminární práce reflektující nejnovější teoretické poznatky ze zahraniční didaktiky dějepisu.

Garant

doc. PhDr. Blažena Gracová, CSc.