Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výzkum v oborové didaktice dějepisu (KHI / 9VODD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / 9VODD - Výzkum v oborové didaktice dějepisu, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata:Možnosti a meze kvantitativního a kvalitativního výzkumu, základní domácí a zahraniční literatura.Některé metody kvantitativního výzkumu, zásady sestavení kvalitního dotazníku, postup při zpracování a interpretaci získaných dat.Vybrané metody kvalitativního výzkumu (zásady pro vedení interview a typy rozhovoru, skupinový rozhovor, focus groups, in-depth rozhovor, metoda pozorování)Struktura historického vědomí jako podklad pro koncepci empirických šetření.Výzkumy dějepisných učebnic jako východisko empirických šetření.Tematika empirických šetření (českých a zahraničních).Průzkumy historických vědomostí u studující mládeže.Výzkumy etnických stereotypů.Výzkumy národní identity.Výzkumy vědomí evropanství.Výzkumy aktuální podoby výuky dějepisu na ZŠ a SŠ.Diagnostika současného stavu českého didaktického výzkumu s ohledem na doposud opomíjené elementy historického vědomí, perspektivy výzkumu.

Literatura

LABISCHOVÁ, D.:. Co si uchováme v paměti? Empirický výzkum historického vědomí. Ostrava: PdF OU, 2013. GRACOVÁ, B.:. Empirické výzkumy v didaktice dějepisu u nás, jejich potřebnost a význam. In: IX. sjezd českých historiků. Svazek I. Pardubice - Praha - Ústí nad Labem, s. 97-114, 2007. HASBERG, W.:. Empirische Forschung in der Geschichtsdidaktik. Nutzen und Nachteil für den Geschichtsunterricht. Band 1, 2. Bayerische Studien zur Geschichsdidaktik. Neuried: Ars una, 2001. GÜNTHER-ARNDT, H. - SAUER, M.:. Geschichtsdidaktik empirisch. Untersuchungen zum historischen Denken und Lernen. Zeitgeschichte - Zeitverständnis. Band 14, Berlin, 2006. ŠUBRT, J. - VINOPAL, J.:. Historické vědomí obyvatel České republiky perspektivou sociologického výzkumu. Praha: Karolinum, 2013. HENDL, J.:. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. CHRÁSKA, M.:. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. KLÍMA, B. a kol.:. Mládež a dějiny. Brno: CERM, 2001. GAVORA, P.:. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: PAIDO, 2010. PELIKÁN, J.:. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2004. Zeitschrift für Geschichtsdidaktik. Geschichtsdidaktische empirische Forschung. Herausgegeben im Auftrag der Konferenz für Geschichtsdidaktik von Bernd SCHÖNEMANN, Waltraud SCHREIBER und Hartmut VOIT. Jahresband, 2007. SCHREIBER, W. - SCHÖNER, A. - SOCHATZY, F.:. Analyse von Schulbüchern ales Grundlage empirischer Geschichtsdidaktik. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer, 2013. LABISCHOVÁ, D. :. Co si uchováme v paměti? Empirický výzkum historického vědomí. Ostrava: Ostravská univerzita, 284 s., 2013. MYŠKA, M. (ed.):. Česká a polská mládež o sobě (ve světle českých a polských historických a sociologických výzkumů). Ostrava: FF OU, 1998. KUNŠTÁT, D. (ed.):. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006. HORN, S. - SAUER, M. (eds.):. Geschichte und Öffentlichkeit. Orte - Medien - Institutionen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2009. BORRIES, B. - PANDEL, H.-J. - RÜSEN, J. (eds.):. Geschichtsbewußtsein empirisch. Pfaffenweiler: Centaurus, 1991. LABISCHOVÁ, D.:. Historical Consciousness in School Education. Ostrava: PdF OU, 2013. ŠUBRT, J. (ed.):. Historické vědomí jako předmět badatelského zájmu: teorie a výzkum. Historická sociologie - Knižní edice, Kolín, 2010. LABISCHOVÁ, D. - GRACOVÁ, B. - ZÁDRAPOVÁ, L.:. Changes in European Consciousness within the Context of Education. Ostrava: PdF OU, 2013. SILVERMAN, D.:. Jako robiť kvalitatívny výskum. Praktická příručka. Bratislava, 2005. von BORRIES, B.:. Jugend und Geschichte. Ein europäisches Kulturvergleich aus deutscher Sicht. Schule und Gesellschaft 21. Opladen, 1999. LABISCHOVÁ, D. - GRACOVÁ, B., ZÁDRAPOVÁ, L.:. Multikulturní aspekty vzdělávání v sociálně humanitních předmětech a jejich odraz v historickém vědomí studující mládeže. Ostrava: PdF OU, 2013. ČAPEK, V.:. Národní a evropské vědomí školní mládeže. Praha, 2001. LABISCHOVÁ, D.:. Perspektivy oborově didaktického výzkumu historického vědomí. In: KÁBOVÁ, H.- ČTVRTNÍK, M. (ed.): Bylo nebylo. Studie (nejen) k dějinám dějepisectví, vzdělanosti a didaktice dějepisu, s. 301-309. Praha: Acta Universitatis Carolinae, Karolinum, 2012. GRACOVÁ, B.:. Poznatky z Výzkumu aktuální podoby výuky dějepisu na základních a středních školách. In: BENEŠ, Z. (ed.): Historie a škola VI. Klíčové kompetence a současný stav vzdělávání v dějepise. s. 9-30. Praha, 2008. GAVORA, P.:. Sprievodca metodológie kvalitativního výzkumu. Regent, 2006. BŁUSZKOWSKI, J.:. Stereotypy a tożsamość narodowa. Elipsa, 2005. BOKSZAŃSKI, Z.:. Stereotypy i kultura. Wrocław, 1997. BŁUSZKOWSKI, J.:. Stereotypy narodowe w świadomości Polaków. Warszawa, 2003. MALČÍK, M. - KUBINCOVÁ, L. - DAVIDOVÁ, R. - LABISCHOVÁ, D.:. Test moderních českých (československých) dějin. KVALITA. 2008. Projekt Moravskoslezského kraje, Ostrava, 2008. BOKSZAŃSKI, Z.:. Tożsamości zbiorowe. Warszawa: PWN, 2005. GRACOVÁ, B.:. Vědomosti a postoje české a polské studující mládeže. Ostrava: Spisy FF OU, 153, 2004. PEKNIK, M. (ed.):. Verejná mienka a politika. Historické vedomie slovenskej spoločnosti. Bratislava: Ústav politických vied SAV, 2006. GAVORA, P.:. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. GRACOVÁ, B.:. Výzkumy historického vědomí studující mládeže a školní dějepis. In: Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. CD ROM. (Red. JANÍK, T. - MUŽÍK, V. - ŠIMONÍK, O.). Brno: PedF MU, 2004.

Požadavky

Vypracování a obhájení seminární práce v rozsahu 20 000 znaků včetně mezer. Práce bude mít formu přehledové rešerše ze zahraniční odborné literatury k tématu empirický výzkum v didaktice dějepisu. Realizace oborově didaktického výzkumu nebo participace na projektu tohoto typu. Zpracování či podíl na zpracování kvalitního dotazníku, vyhodnocení a interpretaci získaných dat.

Garant

doc. PhDr. Blažena Gracová, CSc.PhDr. Denisa Labischová, Ph.D.