Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Česká historiografie 20. století (KHI / CCH)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / CCH - Česká historiografie 20. století, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Vznik Československa a jeho důsledky pro vývoj českého dějepisectví, vztah českého a slovenského dějepisectví v meziválečné etapě.2. Tři generace Gollovy školy, její představitelé a postavení v meziválečné etapě.3. Josef Pekař a jeho úloha ve vývoji českého dějepisectví po roce 1918; tradiční metodologie Gollovy školy a kontinuita v díle Václava Novotného; Josef Šusta a pokusy o syntézu národních i světových dějin.4. Druhá generace Gollovy školy a historické dílo Kamila Krofty, historik a politické dění.5. Žáci žáků Gollových a završení tradiční metodologie v díle Václava Chaloupeckého a Karla Stloukala.6. Myšlenková opozice k tradičnímu pojetí dějin a dějepisectví v Gollově škole - Jaroslav Werstadt a Jan Slavík.7. Uplatnění nových podnětů při studiu hospodářských a sociálních dějin - František Hrubý a Bedřich Mendl.8. Formování levicového proudu, historické dílo Zdeňka Nejedlého v meziválečném období a formování Historické skupiny.9. První sjezd československých historiků a jeho význam pro historickou práci.10. Německé dějepisectví v českých zemích v meziválečném období, jeho pozice ve druhé polovině 30. let 20. stol., úloha v době zápasu o zachování ČSR a Mnichova; Josef Pfitzner a jeho historické dílo.11. Historická práce za okupace, ztráty a "střídání stráží."12. Od května 1945 do února 1948: důsledky okupace, vyhrocování rozporů mezi tradičním a marxistickým proudem, 2.sjezd čs. historiků, čelné osobnosti a základní historické práce - Chaloupecký, Stloukal, Slavík, Werstadt, Nejedlý, Husa.13. Únor a jeho důsledky ve vývoji historiografie, personální změny na vysokých školách, Husa, Říha; perzekuce - Kalista, Kalandra.14. Marxistické dějepisectví po roce 1948, institucionální změny - ČSAV. Přehodnocování, obrat k původnímu výzkumu, metodologické diskuse. Kontinuita tradičního proudu, vliv "nového dějepisectví." Významné osobnosti a základní díla - Macek, Graus, Kalivoda, Polišenský ad.15. Rozvoj tvůrčí práce a střet dogmatické a tzv. revizionistické koncepce, jejich představitelé; rok ´68.16. České dějepisectví v letech normalizace, "návraty" na nové badatelské úrovni (Válka); český samizdat, exilová česká historiografie.

Získané způsobilosti

Student se bude orientovat v hlavních směrech českého historického myšlení 20. století. Bude znát základní pojmy vážící se k tématu a bude schopen zařazení a interpretace zásadních českých historických prací 20. století. Bude znát hlavní představitele nejdůležitějších historiografických proudů a šklol.

Literatura

Hanzal, J. Cesty české historiografie 1945-1989. Praha, 1999. Mezník, J.:. Československý historický samizdat. In: Sborník prací historických, AUPO, Fac. Phil. sv. 18, Historica 30, s. 13-23. Kostlán, A.:. Druhý sjezd československých historiků a jeho místo ve vývoji českých dějin. Praha, 1993. Kučera, K.:. Historie a historici. Praha, 1992. Marek, J. Historie a postmoderna. In: ČČH, 92, 1994, s. 477-495. Hanzal, J.:. Jan Slavík, historik, myslitel. ČČH 93, s. 665-685. 1995. Bouček, J. Jan Slavík. Příběh zakázaného historika. Praha, 2002. Górny, M.:. Miedzy Marksem a Palackým. Historiografia w komunistycznej Czechoslowacji. Warszawa, 2001.

Požadavky

systematické studium doporučené literatury; pravidelné konzultace

Garant

doc. PhDr. Petr Popelka, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Petr Popelka, Ph.D.