Předmět Dějiny duchovní a materiální kultury (KHI / CDDMK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / CDDMK - Dějiny duchovní a materiální kultury, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod - pojem kultura, definice kultury, vztah k příbuzným oborům a disciplínám, současné koncepce dějin kultury.2. Jak se vnímal evropský křesťanský středověk. Teologický pohled na svět, lineární koncepce Aurelia Augustina. Klášterní kultura (skriptoria, charita, léčitelství, způsob života vysvěcených mnichů, hospodářství konventu). Církevní čas. Specifika stavitelství a architektury. Řeholní řády a jejich civilizační přínos.3. Svět středověkého města, mentalita měšťanů, městské právo, emancipace měšťanstva, privilegia, typologie měst. Dominanty - farní kostel, radnice, areály řeholních řádů, tržiště, masné krámy, kašny, lázně, fortifikace a systém bran, komunikační síť ve městech a mimo ně. Bohatí a chudí, sociální stratifikace, minority (židé, cizinci, nečistí, studenti). Univerzita jako vrchol dobové vzdělanosti a demokracie. Cechy a jejich lokace. Gildy a spolky obchodníků. Městský patriciát. Města - centra kultury.4. Svět středověké vesnice - mentalita vesničanů. Komunikační centra - kostel, hospoda, kovárna, mlýn. Všední a sváteční den vesničanů, vnímání času, přežívání pohanských zvyků a rituálů. Vývoj venkovského domu. Vztahy k vrchnosti (emfyteutické právo). Svobodníci. Venkovská rodina a domácnost.5. Centra moci - svět hradů a tvrzí. Mentalita šlechtice, zemské právo. Všední a sváteční život na hradě. Životní cyklus šlechtičen. Vzdělání privilegovaných z hlediska genderu. Vztah šlechty k panovníkovi, církvi a poddaným. Lenní systém. Panovnický dvůr jako centrum vysoké kultury i vzorů každodennosti.6. Renesance a humanismus - novověká akcentace člověka jako tvůrce - antropocentrismus. Zrod novodobých věd, jejich metod a center (akademie, tiskárny). Scholastika kontra empirismus a senzualismus. Novodobé vědecké přístroje (dalekohledy, mikroskopy). Umělecké kánony - návrat k antice. Proměny rodinného života. Reformace a rodina.7. Barokní svět - protireformace a její metody (umění bojující). Barokní krajina a její dominanty. Venkovské zámky, městské paláce a život v nich (zrod intimity). Městská kultura baroka - škapulířová bratrstva, sakrální hudba a zpěv (varhany). Venkovský barok. Pouti, církevní a světské slavnosti. Svět jako velké divadlo (kolo štěstěny, tanec smrti). Život za třicetileté války (úbytek obyvatelstva a jeho válečné zatížení, zadlužení měst, epidemie, hladomory).8. Nový pohled na svět - osvícenství - věk rozumu a idea pokroku. Osvícenský absolutismus v rakouské monarchii - dopady na obyvatelstvo. Manufaktury - zrod novodobého podnikatele. Změny způsobu života venkovanů v protoindustrializovaných oblastech - proměny rodin a domácností. Teorie protoindustrializace. Krajina se počíná měnit.9. Industrializace v kontextu celkové modernizace. Výrazné proměny krajiny - vznik průmyslové krajiny, destrukce životního prostředí. Utváření nové sociální stratifikace obyvatelstva. Mentální proměny, vztah ke vzdělání a celoživotním inovacím. Statický svět se mění na dynamický. Migrace a sociální avans. Dominantní muž jako tvůrce moderního světa.10. Ženská emancipace - nejrychlejší průběh v Evropě i českých zemích. Ženské vzdělávání a jeho vývoj. Typicky ženské profese a způsobilost k nim (feminní rysy). Demografický přechod a ženy - cesta k malorodině - neomalthusiánství. Proměna tradičních ženských rolí a prostorů (3 K - Kinder, Kirche, Küche). Romantická láska a gender - proměny intimity. Válka a ženy.11. Moderní umění - změny paradigmatu (formát děl, techniky, umělec a jeho individualita, konzument, avantgarda, umění v akademiích, kýč). Všední a sváteční den obyvatel měst ve druhé polovině 19. století. Proměny měst a problém urbanizace po "česku". Činžovní vícepodlažní domy, dělnické kolonie domků, kasárna. Zrod obyvatele velkoměst. Vznik masového sportu, masové formy zábavy (film, cirkusy, kolotoče, taneční zábavy, kulturní činnost spolků).12. Svět po první světové válce. Účast občanů na moci (parlamentní systémy). Ženy za první republiky. Kultura v meziválečném Československu. Zvyšován
Získané způsobilosti
Způsobilost k vyučování této disciplíny.
Literatura
Petráň, J. a kol. Dějiny hmotné kultury I., sv. 1 a 2. Praha, 1985. Petráň, J. a kol. Dějiny hmotné kultury II., sv. 1 a 2. Praha, 1995. Lenderová, M., Jiránek, T., Doušová, H.:. Dějiny každodennosti "dlouhého" 19. století. Díl 1. UP, Pardubice, 2001. Lenderová, M.(ed.):. Dějiny každodennosti "dlouhého" 19. století. Díl 2. UP, Pardubice, 2005. Vošahlíková, P.:. Jak se žilo za časů Františka Josefa I. Praha, 1996. Lenderová, M., Rýdl, K.:. Radostné dětství ? Dítě v Čechách 19. století. Praha, 2006. Nesládková, L.:. Významnový slovník k vybraným oblastem středověkých dějin kultury v českých zemích. Ostrava, 1996. Nodl, M., Tinková, D. (eds.):. Antropologické přístupy v historickém bádání. Praha, 2007. Hlavačka, M.:. Cestování v éře dostavníků, všední den na středoevropských cestách. Praha, 1996. Smithová, V.:. Dějiny čistoty a osobní hygieny. Praha, 2011. Svobodný, P., Hlaváčková, L.:. Dějiny lékařství v českých zemích. Praha, 2004. Morus, R., L.:. Dějiny světové sexuality. Praha, 2007. Gurevič, A., J.:. Kategorie středověké kultury. Praha, 1978. Dülmen, R.:. Kultura a každodenní život v raném novověku, 16. - 18. století. Praha, 1996. Navrátilová, A.:. Narození a smrt v české lidové kultuře. Praha, 2004. Goody, J.:. Proměny rodiny v evropské historii. Historicko - antropologická esej. Praha, 2006. Le Goff, J. (eds.):. Středověký člověk a jeho svět. Praha, 1999. Abramsová, L.:. Zrození moderní ženy. Evropa 1789 - 1918. Brno, 2005. Lenderová, M., Kopičková, B., Burešová, J., Maur, E.:. Žena v českých zemích od středověku do 20. století. Praha, 2009.
Požadavky
Průběžné studium literatury, dostatečné zvládnutí předmětu k dílčí zkoušce.
Garant
doc. Mgr. Robert Antonín, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Robert Antonín, Ph.D.