Předmět Didaktika dějepisu 1 (KHI / DDS1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / DDS1 - Didaktika dějepisu 1, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Probíraná látka s rámcovým časovým vymezením:- didaktika dějepisu jako vědní disciplína- vývoj dějepisného vyučování v českých zemích- otázky cílů, záměrů dějepisné výuky- obsah dějepisného vyučování- osobnost učitele dějepisu- typy osnov, dějepisné osnovy příslušných stupňů vzdělávání- základními problémy tvorby učebnic, současné české dějepisné učebnice- dějepisné učebnice našich sousedů, případně i jiných zemí- evropská dimenze ve výuce dějepisu- stereotypy a dějepisné vyučování- výzkumy historického vědomí studující mládeže
Získané způsobilosti
Absolvent se bude orientovat v základních problémech a terminologii didaktiky dějepisu. Bude schopen aplikovat získané teoretické vědomosti v praktické činnosti a prokázat to ve výstupech v rámci průběžné i souvislé pedagogické praxe.
Literatura
Růžičková, J. Didaktické inspirace. Z odkazu metodiky a didaktiky dějepisu předchozích desetiletí. ASUD, 1997. Chráska, M. Didaktické testy. Příručka pro učitele a studenty učitelství. Paido, Brno, 1999. Čapek, V. a kol. Didaktika dějepisu I, II. Praha, 1985. Maternicki, J. - Majorek, C. - Suchonski, A. Dydaktyka historii. PWN, Warszawa, 1994. Gautschi, P. Geschichte lernen. Sauer, M. Geschichte unterrichten. Kallmeyersche Verlagbuchhandlung. GmbH, 2001. Beneš, Z. Historický text a historická kultura. UK, Praha, 1995. Metodické inspirace. Dějepis ve škole. Ze zkušeností učitelu základních a stoedních škol. ASUD, 1999. Klíma, B. a kol. Mládež a dějiny. Akademické nakladatelství CERM, Brno, 2001. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. Petty, G. Moderní vyučování. Praha, 1996. Průcha, J. Multikulturní výchova. Teorie - praxe - výzkum. Praha, 2001. Pasch, W. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, 1998. Švec, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno, 1999. Michovský, V. Příprava učitele na vyučování dějepisu. Ústí nad Labem, 1977. Průcha, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno, 1998. Julínek, S. Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu. Brno, 1995. Jílek, T. a kol. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu I, II, III (I). Plzeo, 1998. Šlik, V. Vybrané otázky výchovně vzdělávacího procesu v dějepise. Praha, 1982. Pandel, H.J. Wie weiter? Zur Zukunft des Geschichtsunterrichts. Schwalbach/Ts, 2001. Janovský, J. a kol. Základy didaktiky dějepisu. Praha, 1984.
Požadavky
Průběžné studium doporučené literatury. Výstup před seminární skupinou. Systematické pořizování záznamů náslechů i výstupů ostatních studentů. Vyřešení několika praktických úkolů (analýza učebnicového textu, didaktická analýza tematického celku, příklady motivace učiva ke konkrétnímu tématu, sestavení didaktického testu, referát z cizojazyčného didaktického materiálu, participace na výzkumech historického vědomí ve vztahu k dějepisné výuce apod.).
Garant
doc. PhDr. Blažena Gracová, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Blažena Gracová, CSc.