Předmět Kapitoly z dějin historigrafie (KHI / KDH)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / KDH - Kapitoly z dějin historigrafie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
- Základní koncepce dějin řecké historiografie a příklady periodizace.- Základní koncepce dějin římské historiografe (osobnost a dílo T. Livia a P. C. Tacita).- Počátky křesťanské historiografie a Augustinova koncepce dějin.- Byzantská historiografie.- Typologie historiografických prací ve středověku (legendy, kroniky, anály) a jejich funkce ve středověké společnosti.- Renesanční a humanistická historiografie. Specifikum italské renesanční historiografie a formování politického myšlení. Osobnost N. Machiavelliho a R. Bacona.- Myšlenkové proudy 17. století a jejich vliv na formování historiografie.- Základní koncepce osvícenského dějepisectví. Formování osvícenského dějepisectví v Anglii, Francii a Německu a jejich specifika.- Německá historiografie 1. poloviny 19. století. Hegel a romantické pojetí dějin. Leopold von Ranke a jeho německá historická škola. Profesionalizace historie.- Pozitivismus, jeho základní východiska a vliv na evropskou historiografii (na příkladu Anglie - T. Buchle, Francie - H. Taine a Německa - K. Lamprecht).- Nové směry bádání ve 2. polovině 19. století - hospodářské dějiny (starší a mladší škola národohospodářská), kulturní dějiny (J. Burchhard). Kritika evropské historiografie na přelomu 19. a 20. století vně i uvnitř historických škol.- Zakladatelská osobnost M. Webera, jeho základní práce a koncepce (ideální typ).- Počátky francouzské historické školy Annales, její základní přístup a inovace (tématické, metodické).- Škola Annales po r. 1945 a nové směry výzkumu.- Nové přístupy v historické vědě po r. 1945 - aplikace kvantitativních metod, historická demografie, New economic history. Specifický vývoj historické vědy v (západo)německé historiografii po r. 1945- Nové dějepisectví - studium mentalit, dějiny každodennosti, historická antropologie, gender studies- Dějepisectví a postmoderna - nové trendy a směry, "lingvistický obrat", interdisciplinární výzkum.
Získané způsobilosti
Studenti získají orientaci v hlavních problémech vývoje světového dějepisectví. Pochopí základní vývojové tendence historického myšlení a osvojí si základní terminologii i hlavní koncepty. Budou připraveni pro hlubší analýzu vývoje historického myšlení a práci s historiografickými texty v přednáškách a seminářích v magisterském stupni studia.
Literatura
Holzbachová, I.:. Annales na konci 20. století. Časopis Matice moravské 122, s. 491-506. Petráň, J.:. Dějepis na sklonku století. In: ČČH, 98, 200, č. 1, s. 119-123. Nesládková, L.:. Dějepisectví. Ostrava, 1984. Macůrek, J.:. Dějepisectví evropského východu. Praha, 1946. Šusta, J.:. Dějepisectví: jeho vývoj v oblasti vzdělanosti západní ve středověku a době nové. Praha, 1946. Nodl, M.:. Dějepisectví mezi vědou a politikou. Úvahy o historiografii 19. a 20. století. Brno, 2007. Dobiáš, J.:. Dějepisectví starověké. Praha, 1948. Iggers, G. G.:. Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002. Soukup, V.:. Dějiny sociální a kulturní antropologie. Praha, 1994. Le Goff, J.:. Existuje škola Annales?. Historický časopis SAV 20. 1972. Burke, P.:. Francouzská revoluce v dějepisectví. Škola Annales (1929-1989). Praha, 2004. Dülmen, R. van:. Historická antropologie, Vývoj, problémy, úkoly. Praha, 2002. Marek, J.:. Historie a postmoderna. In: ČČH, 92, 1994, s. 477-495. Válka, J.:. Historiografie před koncem tisíciletí. In: ČČM 119, č. 2, 2000, s. 429-467. Horejsek, J. a kol.:. Kapitoly z českého a světového dějepisectví. 1. díl. Olomouc, 1996. Marek, J.:. Kultura jako téma a problém dějepisectví. In: ČČH, 90, 1992, s. 491-506. Weber, M.:. Metodologie, sociologie a politika. Praha, 1998. Petráňová, L.:. Nové historickoantropologické proudy evropského národopisu. In: Český lid 78, 1991, s. 21-29. Černoušek, M.:. Potřeba psychohistorie. In: ČČH, 88, 1990, s. 705-722. Spěváček, J.:. Problémy studia mentalit a každodennosti středověkých lidí (Nové cesty k hlubšímu poznání dějin). In: Sborník prací FF OU, Historica 2, Ostrava 1994, S. 5-20. Kutnar, F. - Marek, J.:. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví od počátků národní kultury až do sklonku 30. let 20. století. Praha, 1997. Holzbachová, I.:. Společnost - dějiny - struktura. Historický materialismus a škola Annales. Studie ČSAV, 5.88. Praha, 1988. Holzbachová, I.:. Škola Annales a současné pojetí dějin. Brno, 1995. Holzbachová, I.:. Tocquevillovo pojetí dějin a jejich zkoumání. Časopis matice moravské 121, s. 115 - 124. Lisový, I. - Burian, J - Psík, R.:. Úvod do dějepisectví antického starověku. Ostrava, 2007. Pešek, J.:. (Západo)německé dějepisectví poválečné doby mezi tradicí státně politické historiografie a "modernitou" sociální vědy. In: ČČH 104/2006, s. 558 - 590.
Požadavky
Zkouška v rozsahu přednášek, znalost aktuální literatury (konkrétní tituly budou oznámeny na začátku bloku přednášek)
Garant
doc. Mgr. Robert Antonín, Ph.D.doc. PhDr. Petr Popelka, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Robert Antonín, Ph.D.doc. PhDr. Petr Popelka, Ph.D.