Předmět Kapitoly z dějin historiografie (KHI / KDHY)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / KDHY - Kapitoly z dějin historiografie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Základní koncepce dějin řecké historiografie a příklady periodizace.- Základní koncepce dějin římské historiografe (osobnost a dílo T. Livia a P. C. Tacita).- Počátky křesťanské historiografie a Augustinova koncepce dějin.- Byzantská historiografie.- Typologie historiografických prací ve středověku (legendy, kroniky, anály) a jejich funkce ve středověké společnosti.- Renesanční a humanistická historiografie. Specifikum italské renesanční historiografie a formování politického myšlení. Osobnost N. Machiavelliho a R. Bacona.- Myšlenkové proudy 17. století a jejich vliv na formování historiografie.- Základní koncepce osvícenského dějepisectví. Formování osvícenského dějepisectví v Anglii, Francii a Německu a jejich specifika.- Německá historiografie 1. poloviny 19. století. Hegel a romantické pojetí dějin. Leopold von Ranke a jeho německá historická škola. Profesionalizace historie.- Pozitivismus, jeho základní východiska a vliv na evropskou historiografii (na příkladu Anglie - T. Buchle, Francie - H. Taine a Německa - K. Lamprecht).- Nové směry bádání ve 2. polovině 19. století - hospodářské dějiny (starší a mladší škola národohospodářská), kulturní dějiny (J. Burchhard). Kritika evropské historiografie na přelomu 19. a 20. století vně i uvnitř historických škol.- Zakladatelská osobnost M. Webera, jeho základní práce a koncepce (ideální typ).- Počátky francouzské historické školy Annales, její základní přístup a inovace (tématické, metodické).- Škola Annales po r. 1945 a nové směry výzkumu.- Nové přístupy v historické vědě po r. 1945 - aplikace kvantitativních metod, historická demografie, New economic history. Specifický vývoj historické vědy v (západo)německé historiografii po r. 1945- Nové dějepisectví - studium mentalit, dějiny každodennosti, historická antropologie, gender studies- Dějepisectví a postmoderna - nové trendy a směry, "lingvistický obrat", interdisciplinární výzkum.
Získané způsobilosti
Absolvent se bude orientovat ve vývoji historického myšlení. Osvojí si základní znalosti a pojmy historiografie.
Literatura
Holzbachová, I.:. Annales na konci 20. století. Časopis Matice moravské 122, s. 491-506. Petráň, J.:. Dějepis na sklonku století. In: ČČH, 98, 200, č. 1, s. 119-123. Nodl, M.:. Dějepisectví mezi vědou a politikou. Úvahy o historiografii 19. a 20. století. Brno, 2007. Iggers, G. G.:. Dějepisectví ve 20. století : od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002. HOLZBACHOVÁ, I. Dějiny společenských teorií. Brno : MU, 1997. Brno, 1997. Burke, P.:. Francouzská revoluce v dějepisectví. Škola Annales (1929-1989). Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004. Válka, J. Historiografie před koncem tisíciletí. In: ČMM 119/2000, č. 2, s. 429-467. Kutnar, F. - Marek, J. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Praha, 1997. Holzbachová, I. Škola Annales a současné pojetí dějin. Brno, 1995. Burian, J. - Lisový, I. - Psík, R.:. Úvod do dějepisectví antického starověku. Ostravská univerzita v Ostravě, 2007. ISBN 978-80-7368-315-3.
Požadavky
Pravidelná účast na výuce; studium povinné a vybrané doporučené literatury
Garant
doc. Mgr. Robert Antonín, Ph.D.doc. PhDr. Petr Popelka, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Robert Antonín, Ph.D.doc. Mgr. Robert Antonín, Ph.D.