Předmět Světové dějepisectví (KHI / SD)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / SD - Světové dějepisectví, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
- Základní koncepce dějin řecké historiografie a příklady periodizace.- Základní koncepce dějin římské historiografe (osobnost a dílo T. Livia a P. C. Tacita).- Počátky křesťanské historiografie a Augustinova koncepce dějin.- Byzantská historiografie.- Typologie historiografických prací ve středověku (legendy, kroniky, anály) a jejich funkce ve středověké společnosti.- Renesanční a humanistická historiografie. Specifikum italské renesanční historiografie a formování politického myšlení. Osobnost N. Machiavelliho a R. Bacona.- Myšlenkové proudy 17. století a jejich vliv na formování historiografie.- Základní koncepce osvícenského dějepisectví. Formování osvícenského dějepisectví v Anglii, Francii a Německu a jejich specifika.- Německá historiografie 1. poloviny 19. století. Hegel a romantické pojetí dějin. Leopold von Ranke a jeho německá historická škola. Profesionalizace historie.- Pozitivismus, jeho základní východiska a vliv na evropskou historiografii (na příkladu Anglie - T. Buchle, Francie - H. Taine a Německa - K. Lamprecht).- Nové směry bádání ve 2. polovině 19. století - hospodářské dějiny (starší a mladší škola národohospodářská), kulturní dějiny (J. Burchhard). Kritika evropské historiografie na přelomu 19. a 20. století vně i uvnitř historických škol.- Zakladatelská osobnost M. Webera, jeho základní práce a koncepce (ideální typ).- Počátky francouzské historické školy Annales, její základní přístup a inovace (tématické, metodické).- Škola Annales po r. 1945 a nové směry výzkumu.- Nové přístupy v historické vědě po r. 1945 - aplikace kvantitativních metod, historická demografie, New economic history. Specifický vývoj historické vědy v (západo)německé historiografii po r. 1945- Nové dějepisectví - studium mentalit, dějiny každodennosti, historická antropologie, gender studies- Dějepisectví a postmoderna - nové trendy a směry, "lingvistický obrat", interdisciplinární výzkum.
Získané způsobilosti
Studenti získají orientaci v hlavních problémech vývoje světového dějepisectví. Pochopí základní vývojové tendence historického myšlení a osvojí si základní terminologii i hlavní koncepty. Budou připraveni pro hlubší analýzu vývoje historického myšlení a práci s historiografickými texty v přednáškách a seminářích v magisterském stupni studia.
Literatura
Holzbachová, I.:. Annales na konci 20. století. Časopis Matice moravské 122, s. 491-506. Petráň, J.:. Dějepis na sklonku století. In: ČČH, 98, 200, č. 1, s. 119-123. Nesládková, L.:. Dějepisectví. Ostrava, 1984. Macůrek, J.:. Dějepisectví evropského východu. Praha, 1946. Šusta, J.:. Dějepisectví: jeho vývoj v oblasti vzdělanosti západní ve středověku a době nové. Praha, 1946. Nodl, M.:. Dějepisectví mezi vědou a politikou. Úvahy o historiografii 19. a 20. století. Brno, 2007. Dobiáš, J.:. Dějepisectví starověké. Praha, 1948. Iggers, G. G.:. Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002. Soukup, V.:. Dějiny sociální a kulturní antropologie. Praha, 1994. Le Goff, J.:. Existuje škola Annales?. Historický časopis SAV 20. 1972. Holzbachová, I.:. Filozofie dějin: problémy a perspektivy. Brno, 2004. Burke, P.:. Francouzská revoluce v dějepisectví. Škola Annales (1929-1989). Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004. Dülmen van, R.:. Historická antropologie: vývoj, problémy, úkoly. Praha, 2002. Marek, J.:. Historie a postmoderna. In: ČČH, 92, 1994, s. 477-495. Válka, J.:. Historiografie před koncem tisíciletí. In: ČČM 119, č. 2, 2000, s. 429-467. Horejsek, J. a kol.:. Kapitoly z českého a světového dějepisectví. 1. díl. Olomouc, 1996. Marek, J.:. Kultura jako téma a problém dějepisectví. In: ČČH, 90, 1992, s. 491-506. Weber, M.:. Metodologie, sociologie a politika. Praha, 1998. Petráňová, L.:. Nové historickoantropologické proudy evropského národopisu. In: Český lid 78, 1991, s. 21-29. Černoušek, M.:. Potřeba psychohistorie. In: ČČH, 88, 1990, s. 705-722. Spěváček, J.:. Problémy studia mentalit a každodennosti středověkých lidí (Nové cesty k hlubšímu poznání dějin). In: Sborník prací FF OU, Historica 2, Ostrava 1994, S. 5-20. Kutnar, F. - Marek, J.:. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Od počátků národní kultury až do sklonku 30. let 20. století. (podkapitoly věnované evropské historiografii). Praha, 1997. Holzbachová, I.:. Společnost - dějiny - struktura. Historický materialismus a škola Annales. Studie ČSAV, 5.88. Praha, 1988. Holzbachová, I.:. Škola Annales a současné pojetí dějin. Brno, 1995. Holzbachová, I.:. Tocquevillovo pojetí dějin a jejich zkoumání. Časopis matice moravské 121, s. 115 - 124. Lisový, I. - Burian, J - Psík, R.:. Úvod do dějepisectví antického starověku. Ostrava, 2007. Pešek, J.:. (Západo)německé dějepisectví poválečné doby mezi tradicí státně politické historiografie a "modernitou" sociální vědy. In: ČČH 104/2006, s. 558 - 590.
Požadavky
Zkouška v rozsahu přednášek, znalost aktuální literatury (konkrétní tituly budou oznámeny na začátku bloku přednášek)
Garant
doc. Mgr. Robert Antonín, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Robert Antonín, Ph.D.