Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do studia historie (KHI / USH)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / USH - Úvod do studia historie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Co je historie? Předmět studia a místo historické vědy v systému věd2. Místo historie v různých klasifikačních soustavách věd. Vztah historie k příbuzným vědním oborům, zejm. sociologii, etnologii, archeologii, národohospodářství ad.3. Vnitřní struktura historické vědy podle kritéria meritorního (politické, hospodářské, sociální, kulturní, církevní ad. dějiny, dějiny mentalit, techniky apod.), prostorového (regionální, národní, obecné) a časového4. Periodizace dějin jako vrcholný stupeň abstrakce. Vývoj periodizačních schémat od antiky po současnost, aplikace obecných periodizačních schémat na české a československé dějiny5. Specifika historického poznání a z nich vyplývající význam a funkce historického pramene. Pokusy o klasifikaci pramenů od dob pozitivismu do současnosti. Význam klasifikace pramenů pro praxi historika, dosah správného zařazení pramene do klasifikačního schematu6. Problém faktů v historii: fakt historický - fakt pramenný - fakt historiografický (informační struktura, jejich vzájemný vztah, uzly vzniku šumů)7. Hybné síly dějinného vývoje: příroda, ekonomika, sociální uspořádání, kultura). Vliv na koncepce dějinného procesu8. Vztah jedince (osobnosti) a jeho ukotvení ve společenské struktuře9. Historická věda a proměny jejího postavení a funkce v různých etapách našeho národního vývoje: Historia est testis temporum, lux veritatis, vita memoriam, magistra vitae, nuncia vetustatis nebo Ancilla politicae?

Získané způsobilosti

Absolvent získá rámcovou představu o historické vědě, jejím objektu, předmětu a badatelských metodách, o jejím vývoji od antických začátků po současnost. Dále pochopí, jak se v průběhu vývoje tato věda vnitřně diferencovala a budovala svůj vztah k příbuzným vědním oborům (sociologie, etnografie, ekonomie apod.). Pochopí specifika historického poznávacího procesu (převážně nepřímé poznání) a klíčové zdroje historikových informací - prameny, jejich pojetí různými historickými směry a školami, pochopitelně na principu analogie s jinými vědami. Do vědomí studenta by měla být zafixována složitost podmínek, které určovaly tok dějin a jejich dynamiku. Na správnou míru by měly být uvedeny představy o /ne/možnosti tzv. objektivního poznání dějin a faktorech, které k tomu přispívají. Absolvent si osvojí základní terminologii oboru a seznámí se s institucemi, v nichž je historická věda pěstována.

Literatura

Carr, E. H.:. Co je historie?. Praha, 1967. Myška, M.:. Dějepisci o dějinách. Antologie textů z děl českých historiků 18. až 20. století. Ostrava, 1969. Buchmann, B. M. Einführung in die Geschichte. Wien, 2002. Bloch, M.:. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 1967. Palouš, M.:. Světověk. Praha, 1990. Šusta, J.:. Úvahy o všeobecných dějinách. Velké milníky. Praha, 1999. Bernheim, E. Úvod do studia dějepisu. Praha, 1931. Havránek, J. - Myška, M. - Paclík, J.:. Úvod do studia dějepisu. Praha, 1967. Štefek, K.:. Úvod do studia historie. Hradec Králové, 2000. Iggers, G. G.:. Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha, 2002. Dülmen, R. van:. Historická antropologie, Vývoj, problémy, úkoly. Praha, 2002. Myška, M.:. Problémy a metody hospodářských dějin. Metodické problémy studia dějin sekundárního sektoru. Ostrava, 2010. Jindra, Z.-Svátek, F.-Štaif,J.:. Úvod do studia hospodářských a sociálních dějin 1. O předmětu bádání, genezi a historiografii oboru. Praha, 1997. Fukuyama, F.:. Konec dějin? In: 150 000 slov 9, 90, 25, s. 167-208.

Požadavky

Dokonalé zvládnutí problematiky probrané v přednášce a znalost předepsané záladní studijní literatury. Prostudování předepsané literatury je podmínkou dobrého výsledku zkoušky.

Garant

doc. PhDr. Petr Popelka, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Petr Popelka, Ph.D.