Předmět Kognitivní psychologie (KPS / CKOPS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / CKOPS - Kognitivní psychologie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Kognitivní orientace v psychologických vědách ve stručném historickém průřezu.2. Kognitivní psychologie a její vztah k jiným psychologickým disciplinám a k dalším vědám.3. Kognitivní neurověda, organizace nervového systému, stavba a funkce mozku.4. Pozornost, řízené a automatické procesy, výběrová a rozdělená pozornost.5. Vnímání (percepce), zrakové vnímání prostoru, stálost vnímání, rozpoznávání objektů.6. Paměť, modely paměti, procesy kódování, vybavování a zapomínání.7. Mentální reprezentace, představivost, představy a výroky, reprezentace obsahů v paměti.8. Řešení problémů, cyklus řešení, typy problémů, překážky a pomůcky při řešení.9. Usuzování a rozhodování, induktivní a deduktivní usuzování, procesy rozhodování.10. Jazyk, pochopení jazyka, osvojování jazyka, vývoj řeči, jazyk a myšlení.11. Inteligence, kognitivní vývoj, testování inteligence, zpracování informace a inteligence.12. Vědomí, problémy ve výzkumu vědomí, stavy a funkce vědomí, kognitivní teorie vědomí.13. Emoce a kognice, emoce ve vztahu k vnímání, emoce a procesy paměti.
Získané způsobilosti
Student se seznámí s jedním z nevýznamnějších a nejrozsáhlejších proudů současné psychologie. Získá základní orientaci v kognitivních procesech, stavech a vlastnostech a v jejich teoretickém a metodologickém uchopení v rámci současné psychologie. Prohloubí si schopnost analyzovat psychické jevy z hlediska jejich kognitivní kvality a dovednost nacházet jejich podstatné znaky a souvislosti. Přitom samostatně zpracovává jednu teoretickou koncepci kognitivních psychických jevů, analyzuje její vědecký přínos a komparuje ji s dalšími psychologickými koncepcemi. Výsledky prezentuje na semináři a diskutuje s ostatními účastníky. Předmět rozvíjí primární teoretické kompetence.
Literatura
EYSENCK, M. W. KEANE, M. Kognitivní psychologie. Praha : Academia, 2008. Sternberg, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2009. Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., Wagenaar, W. A. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. Quinlan, P., Dyson, B. Cognitive psychology. Harlow: Pearson Education Limited, 2008. Andrade, J., May, J. Cognitive psychology. London and New York: BIOS Scientific Publishers, 2004. Hunt, M. Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2010. PLHÁKOVÁ, A. Dějiny Psychologie. Praha : Grada, 2006. CARLSON, J. G. Testy k Psychologii Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2011. Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2013. Sedláková, M. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Praha : Grada, 2004. Šikl, R. Zrakové vnímání. Praha: Grada, 2012.
Požadavky
Samostatné písemné zpracování určité teoretické koncepce (výkladového modelu) vybraného kognitivního fenoménu určeného vyučujícím. Prezentace v semináři, obhajoba v diskusi.
Garant
doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.