Předmět Vývojová psychologie (KPS / CPSVP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / CPSVP - Vývojová psychologie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Předmět a metody vývojově psychologického zkoumání, jejich praktická využitelnost.2. Problematika periodizace, evoluce a involuce.3. Biodromální psychologie, vývojová stadia, vývojová krize.4. Činitelé ontogenetického vývoje, biologická, psychologická a sociální determinace ontogeneze.5. Dědičnost a prostředí. Učení, výchova a kulturní podmíněnost ontogeneze.6. Vývoj sociálně psychologických vztahů v ontogenezi.7. Historie vývojové psychologie.8. Vývoj myšlení a řeči, emocionalita v průběhu života.9. Periodizace psychického vývoje, charakteristika jednotlivých období lidského života.10. Morální dilemata v průběhu vývoje.11. Krize v průběhu vývoje.12. Charakteristické znaky dětské psychiky, vývoj dětské hry.13. Aplikace poznatků z vývojové psychologie v praxi, poradenská interakce.
Získané způsobilosti
Student se dokáže orientovat v problematice vývojové psychologie jako vědní disciplíny. Osvojuje si znalosti o hlavních pojmech, činitelích a mechanismech psychického vývoje. Dokáže charakterizovat hlavní vývojové etapy v období dětství, dospívání, dospělosti a stáří. Získává schopnost a dovednost pracovat s některými diagnostickými metodami vývojové psychologie se zvláštním důrazem na metodu anamnézy, rozhovoru, kasuistiky a projektivních technik a s jejich možnostmi při řešení vývojově psychologických problémů v poradenské praxi. Aplikuje poznatky vývojové psychologie při řešení aktuálních vývojových problémů v životní cestě člověka. Student dokáže analyzovat a demonstrovat výsledky svého pozorování a výsledky z dalších získaných údajů u vybraného jednotlivce (příslušné vývojové etapy), se kterým bude mít dlouhodobější kontakt. Na modelových situacích si studenti mohou osvojit základy vývojového hodnocení v poradenském procesu. Student pochopí variabilitu, unikátnost, typičnost a všeobecné trendy ve vývoji. Absolvent tohoto předmětu rozvíjí ve vztahu k profilu absolventa teoretické, výzkumné a diagnostické kompetence.
Literatura
MACEK, P. Adolescence. Praha : Portál, 2003. VAŠUTOVÁ, M. Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava : FF OU, 2005. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL. Psychodiagnostika dětí a dospělých. Praha: Portál, 2001. SVOBODA, M. Psychodiagnostika dospělých. Praha : Portál, 2000. ČAČKA. O. Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum, 1996. VAŠUTOVÁ, M. Vývojová psychologie. Ostrava: PdF OU, 2003. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Karolinum, 2005. LANGMEIER, J. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum, 1991. ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha : Portál, 2004. SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha : Portál, 1998. ŘÍČAN, P., ŽENATÝ, J. K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava: PDT, 1988. ŠÍPEK, J. Projekce a projektivní metody v psychodiagnostice. Praha : PROPSY, 1996. SHEEHYOVÁ, G. Průvodce dospělosti. Praha : Portál, 2000. VAŠUTOVÁ, M. Psychologické problémy ve školní praxi. Ostrava : PdF OU, 2003. PIAGET, J. INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: SPN, 1970. HEINBRING, H. Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 1997. STUART-HAMILTON, I. Psychologie stárnutí. Praha : Portál, 1999. ILG, FL., AMES, LB., Barker, SM. Rozwój psychiczny dziecka czešč 1 (od 0 do 10 lat). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 1994. ILG, FL., AMES, LB., BARKER, SM. Rozwój psychiczny dziecka czešč 2 (od 10 do 14 lat). Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 1998. VAŠUTOVÁ, M. (ED). Specifické vývojové poruchy učení a chování - SPUCH. Ostrava : FF OU, 2007. SROUFE, LA., EGELAND, B., CARLSON, EA., COLLINS, WA. The Development of the Person. Minnesota: Guildford Press, 2009. SMÉKAL, V. Utváření a vývoj osobnosti. Praha : Barister&Principal, 2002. VAŠUTOVÁ, M., PAVLAS, I. Vývojová psychologie. Ostrava: PdF OU, 1999. PAULÍK, K. Vývojová psychologie. Ostrava : OU, 2002. RUISEL, I. Základy psychologie inteligence. Praha: Portál, 2000. ERIKSON, EH. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha : Nakladatelství LN, 1999. GUARDINI, R. Životní období. Praha: Panoráma, 1988.
Požadavky
Písemná a ústní zkouška. Zpracování seminární práce s charakteristikou vybrané vývojové fáze ve vztahu ke sledované osobě a její prezentace.
Garant
doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.