Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Edukativní psychologie (KPS / EDPSY)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / EDPSY - Edukativní psychologie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení pedagogické psychologie a její vývoj, začlenění pedagogické psychologie v systému psychologických a edukačníchvěd. Významné osobnosti pedagogické psychologie.2. Učení a vzdělávání. Smysluplné učení. Proces učení. Styl učení.3. Druhy učení - podmiňováním, senzomotorické učení, verbální učení.4. Druhy učení - pojmové učení, učení jako řešení problému. Tvořivost v učení.5. Sociální učení v rámci vzdělávání. Autoregulace učení.6. Podmínky pro učení. Chyba v učení.7. Výchova, sebevýchova, reedukace. Vliv rodiny a dalších sociálních činitelů na formování role edukovaného. Výchovné metody a prostředky.8. Role učitele (edukátora) a její zvláštnosti. Zátěž v roli edukátora. Učitelské typologie a jejich význam.9. Interakce učitele (vychovatele, edukátora) a žáka (vychovávaného, edukovaného), její zvláštnosti, problémy. Styly vedení.10. Hodnocení výkonů a osobnosti edukovaného, formy hodnocení. Zkoušení a klasifikace.11. Psychologické příčiny školního neúspěchu.12. Školní třída - struktura a klima. Šikana v edukačním prostředí.13. Výchovné problémy jednotlivců a možnosti intervence.

Získané způsobilosti

Student dokáže srovnat pojetí výchovy a vzdělávání některých představitelů, utvořit si vlastní názor na ně a kriticky posoudit jejich možnosti aplikace v současnosti. V rámci seminární práce diagnostikuje, analyzuje, popisuje, hodnotí a prognózuje další vývoj vybraného problémového žáka či skupiny. Z hlediska profilových kompetencí výuka prohlubuje především teoretické a komunikační kompetence, v rámci seminární práce pak zejména kompetence diagnostické a intervenční.

Literatura

Slavin, R. E. Educational Psychology. Theory and Practice. Boston: Pearson, 2006. SCHNEIDEROVÁ, A. Edukativní psychologie 2. Ostrava : OU, 2004. Vacínová, M., Langová, M. Kapitoly z psychologie učení a výchovy. Praha: Univerzita Jana Ámose Komenského, 2008. JANÍK, T., RABUŠICOVÁ, M. PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. Mareš J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. KUSÁK, P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - A, B. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0294-7.Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.VAŠUTOVÁ, M. Děti se SPUCH a násilí ve školním prostředí. Ostrava: FF OU, 2009. Kačáni, V. Pedagogické a psychologické problémy osobnosti žiaka. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB, 2003. Kohoutek, R. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. Brno: Masarykova univerzita, 2006. Vágnerová, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK, 1997. Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. Mareš, J., Křivohlavý, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN, 1989. Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. PRŮCHA, J. Učitel - současné poznatky o profesi. Praha : Grada, 2002.

Požadavky

Povinná účast na seminářích/cvičeních. Plnění průběžně zadávaných úkolů. Autodiagnostika stylu učení. Zpracování písemné seminární práce na téma Charakteristika problémového žáka, Charakteristika skupiny (školní třídy) aj., dle zadaných kritérií.

Vyučující

Mgr. Michaela Pečtová, Ph.D.Mgr. Michaela Pečtová, Ph.D.