Předmět Poraden. a soc. práce pro handicapované (KPS / KBHAN)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / KBHAN - Poraden. a soc. práce pro handicapované, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Tutoriály:1. Uvedení do problematiky a základní terminologie (zdravotní postižení, handicap, primární postižení, sekundární změny, speciální potřeby handicapovaných aj.).2. Výskyt a příčiny vzniku zdravotního postižení. Rodina postiženého. Socializace postiženého.3. Psychická adaptace na získané postižení. Profesní, partnerská a rodičovská role. Sociální význam zdravotního postižení. Sociální postoje k postižení. Integrace postižených lidí.4. Zrakové postižení jako handicap. Psychologická charakteristika. Péče o zrakově postižené. Poradenská zařízení a instituce.Distanční studium:Postižení sluchu jako komunikační handicap. Psychologická charakteristika. Péče o sluchově postižené. Poradenská zařízení a instituce.Tělesné postižení jako funkční handicap. Psychologická charakteristika pohybových defektů. Péče o pohybově postižené. Poradenská zařízení a instituce.Tělesné postižení jako estetický handicap. Psychologická charakteristika tělesné deformace jako defektu. Péče o postižené osoby. Poradenská zařízení a instituce.Mentální postižení. Psychologická charakteristika. Péče o mentálně postižené. Zařízení a instituce pro mentálně postižené.Dlouhodobá nemoc jako osobní i sociální problém. Péče o dlouhodobě nemocné. Zařízení a instituce pro chronicky, případně exhaustně nemocné.Práva lidí se zdravotním postižením na mezinárodní a národní úrovni (OSN, EU).Východiska a metody poradenství. Financování "speciálních" potřeb handicapovaných v rámci poradenských institucí.Programy komplexní sociální rehabilitace. Vzdělávání handicapovaných.Stručná charakteristika zařízení zdravotně sociální péče v Moravskoslezském kraji.Organizační zajištění:Výuka probíhá formou samostudia. Studenti mohou využívat zdroje dostupné v univerzitní studovně a studovně FF OU, také komunikaci s vyučujícím prostřednictvím e-mailu. Na Portálu OU jsou zveřejněny okruhy požadovaných k zápočtu.
Získané způsobilosti
Studenti budou schopni používat pojmy týkající se zdravotního postižení. Pochopí význam pojmů primární a sekundární postižení, chronické nemoci v návaznosti na sociální pomoc a služby. Budou mít základní znalost možnosti vzdělávání osob s postižením. Po absolvování předmětu studenti zvládnou teoretické pojmy, základy právní problematiky studovaného předmětu, budou umět kriticky zhodnotit formy a typy postižení, diskutovat o nich, což by jim mělo poskytnout nezbytný základ pro jejich další působení ve zvoleném oboru studia. Absolvent tohoto studia získá základy následujících profilových kompetencí: 1) teoretické kompetence 2) komunikační kompetence
Literatura
FREY, P. Člověk a handicap. Praha: Federace zdravotně postižených v ČSFR, 1992. MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. JESENSKÝ, J. Integrace - znamení doby. Praha: Karolinum, 1998. TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: PdF UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0.HUTAŘ, J. Sociálně právní minimum pro zdravotně postižené. Praha: Sdružení zdravotně postižených v ČR, 1999. KOUTECKÝ, J. Aplikace individuálních přístupů v péči o zdravotně postižené. Praha: Aleko, 1996. Uzlová, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2010. SVATOŠOVÁ, M. Hospice a umění doprovázet. Praha: Ecce Homo, 1999. STRNADOVÁ, V. Komunikace neslyšících. Liberec: TU, 1996. OSTATKOVÁ, P. Kulturní dědictví neslyšících v ČR. Praha: DP SPPG, 2000. Makovcová, J. Maminko, nezpívej. Blansko: Miloš Palatka - ALMI, 2009. Vágnerová, M. Náročné mateřství. UK Karolinum, 2009. NOVOSAD, L. Některé aspekty socializace lidí se zdravotním postižením. Liberec: TU, 1997. Konečná, A. Nesviť mi do repráku. Praha: Návrat domů, 2008. Vágnerová, M., Hadj-Mousová, Z., Štech, S. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2004. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. PREVENDÁROVÁ, J. Rodina s postihnutým dieťaťom. Nové Zámky: Artus - Psychoprof, 1998. NOVÁKOVÁ, K. Sebehodnocení sluchově postižených adolescentů. Praha: PedF UK, 1997. NEŽÁDAL, K. Terénní sociální služby pro staré a občany těžce zdravotně postižené. Praha: IMS, 1998. MURPHY, F. Umlčené tělo. Praha: SLON, 2001. POTMĚŠIL, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 1999. ZAVÁZALOVÁ, H. a kol. Vybrané kapitoly ze sociální gerontologie. Praha: Karolinum, 2001.
Požadavky
Zpracování seminární práce na zvolené téma, zápočtový test.