Předmět Poraden. a soc. práce pro děti a mládež (KPS / KBPDM)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / KBPDM - Poraden. a soc. práce pro děti a mládež, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Tutoriály:1. Poradenská zařízení a instituce orientující se na práci s dětmi a mládeží (střediska výchovné péče, pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, diagnostické ústavy, nestátní instituce a nízkoprahová zařízení aj.).2. Psychický vývoj osobnosti dítěte a dospívajícího.3. Poradenská práce s rizikovou mládeží, role rodiny u rizikové mládeže, společenské postavení rodiny, kulturní příslušnost rodiny, postupy řešení konfliktů, práce s agresivitou v rámci rodiny.4. Dítě v kontextu náhradní rodinné péče a ústavní výchovy5. Problematika nezaměstnanosti a otázky spojené s volbou vzdělávací cesty a profesní orientace.6. Problematika národnostních menšin; Rómové jako riziková skupina - kriminalita mladistvých Rómů. Sociální význam etnické či rasové odlišnosti.Organizační zajištění:Tutoriál rozšiřuje znalosti studentů získané studiem distančních textů (studentům jsou k dispozici na www stránkách katedry spolu s harmonogramem přímé výuky). Odborné texty se zaměřují na stěžejní poznatky konkrétních témat, na témata problémová. Tutoriál je veden aktivními metodami učení, umožňuje diskusi opírající se o prostudovanou literaturu, uvedení konkrétních příkladů z praxe, skupinovou práci při řešení problémových témat. Tutoriál si také klade za cíl motivovat studenty k systematickému samostatnému studiu. Studenti mohou využívat ke konzultacím (individuálním a skupinovým) také konzultační hodiny vyučujících určené pro KS.Níže uvedené speciální poradenské otázky v období dětství a dospívání budou součástí samostudia zejména u publikací Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání a Psychologické problémy ve školní praxi.Distanční studium:Speciální poradenské otázky v období dětství a dospívání.Specifika dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.Některé formy handicapu (sociální význam zdravotního znevýhodnění), neurologické onemocnění, pervazivní vývojové poruchy, dětské psychózy; poruchy příjmu potravy, poruchy se somatickými projevy; poruchy učení, emoční poruchy (sociální důsledky nestandardního emočního prožívání a reagování), poruchy chování a disharmonický vývoj osobnosti.Týrané děti, dětské oběti násilí, školní násilí a šikana, kriminalita dětí a mládeže (sociální význam poruch chování a zanedbávání, týrání a zneužívání dětí).
Získané způsobilosti
Student se dokáže orientovat v poradenském systému pro děti a mládež v rámci angažovanosti jednotlivých resortů. Upevňuje si určitý systémový náhled na vztahy mezi jednotlivými resorty. Orientuje se v psychosociální síti pro děti a mládež. Dokáže zjišťovat a identifikovat obtíže a problémy v osobnostním vývoji dětí. Navrhuje řešení problémové situace.
Literatura
ADLER, A. Děti s výchovnými problémy. Praha: Práh, 1994. HORT, V., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E. Dětská adolescentní psychiatrie. Praha : Portál, 2000. ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha : Grada Publishing, 2006. Rogge, J. U. Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1999. Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ELLIOT, J. Dítě v nesnázích, prevence, příčiny, terapie. Praha : Grada, 2002. VAŠUTOVÁ, M. Dítě v poradenském systému. In PAULÍK, K. (ED.). Psychologické poradenství v sociální práci. Ostrava: FF OU, 2002. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. Matějček, Z. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999. VOCILKA, M. A KOL. Náplň činnosti středisek výchovné péče pro děti a mládež. Praha: ISV, 1996. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha : Portál, 2001. Drtilová, J., Koukolík, F. Odlišné dítě. Praha: Vyšehrad, 1994. VAŠUTOVÁ, M. Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava : FF OU, 2005. MATOUŠEK, O. A KOL. Práce s rizikovou mládeží. Praha: Portál, 1996. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha : SPN, 1991. SHEEDYOVÁ-KURCINOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a škole. Praha: Portál, 1998. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. Vašutová, M. Psychologické problémy ve školní praxi. Ostrava: PdF OU, 2002. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : UK, 1997. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. Švancar, Z., Buriánová, J. Speciálně pedagogické problémy ústavní a ochranné výchovy. Praha: SPN, 1989. Klímová, M. Teorie a praxe výchovného poradenství. Praha: SPN, 1987. časopisy Děti a my. Psychológia a patopsychológie diťaťa. Učitelské noviny, Výchovné poradenství, Školksý psycholog.. Institut PPP www.ippp.cz. Ministerstvo práce a sociálních věcí: http://www.mpsv.cz. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: http:/www.msmt.cz. Školské poradenské pracoviště http://spp.ippp.cz. Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavníh výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivní výchovné péči ve školských zařízeních a o zaměně dalších zákonů. Zákon č. 320/2002 Sb., zákon o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.
Požadavky
Vypracovat kasuistiku problémového dítěte (mladistvého), písemná a ústní zkouška.
Garant
doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.