Předmět Kariérové poradenství (KPS / KKARP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / KKARP - Kariérové poradenství, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Tutoriál (témata jsou konkretizována v distančním textu):Osobní a profesní kariéra.Profesní orientace a profesní volba.Etapy vývoje profesní kariéry - členění a specifika.Kariérová dráha ženy a muže.Plánování kariéry pracovníků, řízení kariéry v rámci organizace.Plánování kariéry a personální činnosti - analýza profese (profesiografie), výběr, orientace, hodnocení, motivování a vzdělávání pracovníků.Řízení kariéry - možnosti pracovního postupu v rámci organizace (mobilita).Kariérové plány - plány osobního rozvoje (model).Organizační zajištění:Tutoriál rozšiřuje znalosti studentů získané studiem distančního textu (studentům je k dispozici na www stránkách katedry spolu s harmonogramem přímé výuky, k dispozici je také v tištěné podobě) o další témata, zaměřuje se na stěžejní poznatky konkrétních témat, na témata problémová. Tutoriál umožňuje diskuzi opírající se o prostudovanou literaturu, uvedení konkrétních příkladů z praxe, skupinovou práci při řešení problémových témat. Studenti mohou využívat ke konzultacím také konzultační hodiny vyučujících určené pro KS. V rámci tutoriálu je student podrobně seznámen s požadovanou samostatnou prací a s kritérií jejich hodnocení.Distanční výuka (témata jsou konkretizována v distančním textu):Kariérový pohyb (mobilita pracovníků).Kariérové znaky - výčet, srovnání, individuální významnost.Kariérové typy:- podle potřeb (Mc Clelland)- podle profesionální osobnosti (J. Holland)- podle kariérových kotev (E.H.Schein)Kariérové předpoklady - diagnostika a srovnání s profesními požadavky.Předčasná kariéra, "mléčné programy".Personální poradenství a kariérový rozvoj, průnik do sociální práce (problémové skupiny, individuální krize, nezaměstnanost aj.).Organizační zajištění:Distanční výuka probíhá formou samostudia opírajícího se o distanční oporu zveřejněnou na www stránkách katedry a v tištěné podobě vydaný distanční text. Ke zpracování požadované písemné práce (Plán osobního kariérového rozvoje) Studenti mohou využívat zdroje dostupné v univerzitní studovně a studovně FF OU, doporučené internetové zdroje, také komunikaci s vyučujícím prostřednictvím e-mailu.
Získané způsobilosti
Studenti si osvojí postup plánování kariéry při zpracování svého individuálního kariérového plánu, naučí se řídit osobní kariérní rozvoj. Zpracovává, třídí a integruje informace, rozvíjí analyticko- syntetické myšlení. Učí se plánovat, prognózovat a intervenovat vzdělávací, tréninkovou, poradenskou aj. formou. Rozvíjí selfmanagement -autodiagnostikou, sebereflexí a sebeprezentací. Zdokonaluje své manažerské a psychosociální kompetence.
Literatura
Monroe, J. Ideální kariéra. Praha: Grada, 2007. Hroník, F. Jak se nespálit při výběru zaměstnanců. Brno: Computer Press, 1999. VENDEL, Š. Kariérní poradenství. Praha: Grada, 2008. BĚLOHLÁVEK, F. Osobní kariéra. Praha: Grada, 1994. Schwalbe, J., Schwalbe, H. Osobnost, kariéra, úspěch. Praha: Grada, 1997. Schneiderová, A. Tvůrce vlastní kariéry. Ostrava: FF OU, 2004. SCHNEIDEROVÁ, A. Vzdělávání a personální řízení. Ostrava: OU, 2003. Časopisy Psychologie v ekonomické praxi, Personál apod. LANKARD B. A. Family Role in Career Development. ERIC Digest, No. 164, 1995. Internetové databáze - ISTP aj. Bělohlávek, F. Jak řídit a vést lidi. Praha: Computer Press, 2000. Bělohlávek, F. Organizační chování. Olomouc: Rubico, 1996. Berný, L., Ciprová, J., Mertin, V. Poradce k voblě povolání: pro výchovné poradce a učitele ZŠ. Praha: Raabe, 2002. Freibergová, Z. (ed.). Poradenství pro volbu povolání a zaměstnání na úřadech práce v České republice. Praha: Národní informační středisko pro vzdělávání, 2005. HRONÍK, F. Poznejte své zaměstnance. Brno: ERA Group, 2002. Friedmann, Z. Profesní orientace žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2006. Příloha Kariéra Hospodářských novin, Profit, DNES. Freibergová, Z. Systém poradenských služeb v oblasti vzdělávání a zaměstnanosti v České republice. Praha: Národní informační středisko pro poradenství, 2005. Hřebíček, L. Teorie kariérního vývoje a poradenství. Brno: Masarykova univerzita, 2001. Best, J. Vezměte svou kariéru do vlastních rukou aneb jak najít to pravé zaměstnání. Praha: Management Press, 1997. Výzkum služeb kariérového poradenství a potřeb jeho klientů na základních a středních školách v ČR : Souhrnná zpráva. Praha : NÚOV, 2003.
Požadavky
Požadavky k zápočtu: Zpracování osobního kariérového plánu - posouzení vlastních předpokladů (na základě autodiagnostiky), srovnání s profesiogramem vlastní profese a návrh možného dalšího profesního vývoje s konkretizací postupu k dosažení stanovených cílů. Zpracování seznamů různých informačních zdrojů týkajících se plánování kariéry.
Garant
PhDr. Anna Schneiderová, CSc.
Vyučující
PhDr. Anna Schneiderová, CSc.PhDr. Anna Schneiderová, CSc.