Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Edukativní psychologie (KPS / KPDPS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / KPDPS - Edukativní psychologie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Tutoriál (témata jsou konkretizována v distančním textu):Význam psychologie v edukaci (v současnosti a historicky), ve výchově (sebevýchově) a vzdělávání. Efektivita těchto procesů.Učení - jeho význam, struktura, proces.Řízené učení.Styl učení.Vybrané teorie učení - akcent na teorie kognitivní.Činitelé procesu vzdělávání a výchovy.Atribuce v učení a výchově.Interakce vychovatele a vychovávanéhoStres a jeho zvládání v edukační praxiDiagnostika výkonu v učeníOrganizační zajištění:Tutoriál rozšiřuje znalosti studentů získané studiem 2 distančních textů (studentům jsou k dispozici na www stránkách katedry spolu s harmonogramem přímé výuky) zejména o témata, která distanční texty neobsahují, zaměřuje se na stěžejní poznatky konkrétních témat, na témata problémová. Tutoriál je veden aktivními metodami učení, umožňuje diskuzi opírající se o prostudovanou literaturu, uvedení konkrétních příkladů z praxe, skupinovou práci při řešení problémových témat. Tutoriál si také klade za cíl motivovat studenty k systematickému samostatnému studiu. Studenti mohou využívat ke konzultacím (individuálním a skupinovým) také konzultační hodiny vyučujících určené pro KS.Distanční výuka (témata jsou konkretizována v distančních textech):Proces učení a jeho fázeDruhy učení: učení podmiňováním, senzomotorické, učení verbální, pojmové, učení jako řešení problémůChyba v učeníPodmínky pro učeníMotivace k učeníKreativita v učeníStrukturování učiva a učební strategieSamostatné učeníVýchova - styly a přístupyVýchovné metody a prostředkyHodnocení v edukační praxi - funkce, úkoly, kritéria, hodnocení osobnosti edukovaných, hodnocení výkonu, zkoušení a klasifikaceŠkolní třída (vzdělávaná skupina) - struktura a klímaKlíma výchovné instituce a jeho ovlivňováníZvládání zátěže v podmínkách výchovně vzdělávací praxePoradenství ve školní praxi:- žáci s poruchou adaptace- agresivní žák- žáci s poruchami učení a chování (literatura bakalářského studia - předmět Poruchy učení a chování)Organizační zajištění:Distanční výuka probíhá formou samostudia opírajícího se o 2 návodné distanční texty zahrnující problémové otázky, příklady a úkoly k řešení (s řešením i k zamyšlení), korespondenční úkoly, odkazy na další studijní zdroje. Studenti mohou využívat zdroje dostupné v univerzitní studovně a studovně FF OU, také komunikaci s vyučujícím prostřednictvím e-mailu. Na Portálu OU jsou zveřejněny okruhy poznatků požadovaných ke zkoušce.

Získané způsobilosti

Student se naučí diagnostikovat a řídit proces učení ve vzdělávání dětí i dospělých, zvyšuje efektivitu autodidakce. Analyzuje a strukturuje obsah vzdělávání, osvojí si didaktické metody a prostředky, seznámí se s organizováním výuky a vzdělávání. Získává základy dovednosti vyučovat (vzdělávat). Kriticky přistupuje k teoriím učení, je schopen je komparovat, posoudit jejich přínos a aktuálnost. Dokáže srovnat pojetí výchovy a vzdělávání některých představitelů, utvořit si vlastní názor na ně a kriticky posoudit jejich možnosti aplikace v současnosti. Z hlediska profilových kompetencí výuka prohlubuje především teoretické, komunikační, diagnostické a intervenční kompetence - intervence vzdělávací a v práci s problémovým klientem (žákem, skupinou). Rozvíjí způsobilost řešit dilemata, způsobilost zvládat konfliktní situace a schopnost přijímat etická rozhodnutí.

Literatura

Slavin, R. E. Educational Psychology. Theory and Practice. Boston: Pearson, 2006. Schneiderová, A. Edukativní psychologie 2. Studijní opora pro kombinovaná studia. Ostrava: PdF OU, 2003. Vacínová, M., Langová, M. Kapitoly z psychologie učení a výchovy. Praha: Univerzita Jana Ámose Komenského, 2008. Ďurič, L., Hotár, V., Pastier, J. Pedagogická psychológia. Bratislava: SPN, 1997. Kusák, P., Dařílek, P. Pedagogická psychologie, Část A a B. Olomouc: PdF UP, 1999. Schneiderová, A. Pedagogická psychologie 1. Psychologie řízeného učení. Studijní opora pro kombinovaná studia. Ostrava: PdF OU, 2003. KÁČÁNI, V. Pedagogiké a psychologické problémy osobnosti žiaka. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB, 2003. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. HVOZÍK, S. A KOL. Vybrané kapitoly zo školskej psychológie. I.,II. Prešov: FF Prešovskej univerzity, 2000. Belcourt, M., Wright, P.C. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada Publ., 1998. KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Akademické nakladatelství Cerm, 1996. Hayes, N. Aplikovaná psychologie. Praha: Portál, 2003. časopisy: Journal of Educational Psychology (Editor Graesser, A. C.). VAŠUTOVÁ, M. Děti se SPUCH a násilí ve školním prostředí. Ostrava: FF OU, 2009. HRABAL, V. HRABAL, V. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2002. Cipro, F. Galerie světových pedagogů I, II, III. Praha: Cipro, 2002. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. Bláha, K., Šebek, M. Já - tvůj učitel, ty - můj žák. Praha: SPN, 1988. Karnstová, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. Tarter, C. J., Sabo, D., Hoy, W. K. Middle School Climate, Faculty Trust, and Effectiveness - A Path Analysis. Journal of Ressearch and Development in Education, 1995. Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha : Portál, 2000. HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : Karolinum, 2002. Helus, Z., Hrabal, V., Kulič,V., Mareš, J. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN, 1979. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997. Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993. Zimmerman, B.J., Schunk, D.H. (Eds). Self-Regulated Learning. From Teaching to Self-Reflective Practice. New York, Guilford, 1998. Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králově: Gaudeamus, 2001. Mareš, J., Křivohlavý, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN, 1989. Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. PRŮCHA, J. Učitel - současné poznatky o profesi. Praha : Grada, 2002. ĎURIČ, L., KAČÁNI, V. A KOL. Učitelská psychológia. Bratislava: SPN, 1992. LINHART, J. Základy psychologie učení. Praha: SPN, 1982.

Požadavky

U ústní zkoušky je vyžadována kromě požadovaného pemza poznatků z edukativní psychologie jako aplikované vědy také definování výchozích kategorií základních psychologických věd. Vyžaduje se také aplikace teoretických poznatků v edukativní praxi v rámci vzdělávání, edukačních a poradenských intervencí. Student musí prokázat výsledky autodiagnostických úkolů uvedených v rámci studijních opor (např. autodiagnostika stylu učení aj.)

Garant

PhDr. Anna Schneiderová, CSc.

Vyučující

PhDr. Anna Schneiderová, CSc.PhDr. Anna Schneiderová, CSc.