Předmět Seminář k odborné praxi 1 (KPS / KSOP1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / KSOP1 - Seminář k odborné praxi 1, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Tutoriály:1. Historie, druhy supervize a supervize ve škole a na pracovišti, supervize v psychoterapii a případové práci.2. Cíle a možnosti supervize v sociální práci.3. Modely a formy supervizní intervence.4. Individuální a skupinový supervizní proces.5. Kompetence supervizora, vytváření kontraktu, interní supervize - přechod od role sociálního pracovníka k roli supervizora.6. Transkulturální supervize, význam a etické problémy a dilemata supervizora a supervidovaného.Organizační zajištění:utoriál umožňuje diskuzi opírající se o prostudovanou literaturu, uvedení konkrétních příkladů z praxe, skupinovou práci při řešení problémových témat. Studenti mohou využívat ke konzultacím také konzultační hodiny vyučujících určené pro KS. Tutoriál umožňuje diskuzi opírající se o prostudovanou literaturu, uvedení konkrétních příkladů z praxe, skupinovou práci při řešení problémových témat. Studenti mohou využívat ke konzultacím také konzultační hodiny vyučujících určené pro KS.
Získané způsobilosti
Student aplikuje znalosti a dovednosti a ověřuje jejich efektivitu v praxi.Využívá své vysokoškolské kvalifikace v poradenské práci. Seznámí se s přednostmi různých typů supervize. Učí a rozvíjí si kompetence supervizora, rozvíjí reflexi a sebereflexi.Student si osvojuje cíle a možnosti supervize v sociální práci, zabývá se modely a formami supervizní intervence. Naučí se zvládat individuální, skupinový supervizní proces i autovizi. Student je schopen se orientovat v různých přístupech k supervizi, navrhnout odpovídající typ supervize pro určité služby sociální práce. Naučí se zacházet s etickými problémy a dilematy, které ze supervize vyplynou.V závěrečném semináři je student způsobilý prezentovat a hodnotit svou praxi. Předloží svou případovou studii, kterou dokáže popsat a odborně analyzovat.Absolvent tohoto předmětu rozvíjí ve vztahu k profilu absolventa diagnostické a komunikační kompetence.
Literatura
HORT, V., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E. Dětská adolescentní psychiatrie. Praha : Portál, 2000. Říčan, P, Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada publishing, 2006. Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha : Portál, 1992. ELLIOT, J. Dítě v nesnázích, prevence, příčiny, terapie. Praha : Grada, 2002. CARROLL, M. - THOLSTRUPOVÁ, M. Integrativní přístupy k supervizi. Praha: Triton, 2004. Matoušek, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.VAŠUTOVÁ, M. Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava : FF OU, 2005. PEŠOVÁ, I., ŠAMALÍK, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha : Grada, 2006. HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ, M. Praktická supervize - Průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008. SHEEDYOVÁ-KURCINOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a škole. Praha: Portál, 1998. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL. Psychodiagnostika dětí a dospělých. Praha: Portál, 2001. Vašutová, M. Psychologické problémy ve školní praxi. Ostrava: PdF OU, 2002. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : UK, 1997. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. TSUI, M-S. Social work supervision - Contexts and concepts2005. Calif: Sage Publication, 2005. LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králově: Gaudeamus, 2001. HAWKINS,P., SHOHET,R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. Matoušek, O. Supervize v sociální práce. Sociální politika, č. 2, 2001, s. 6-7. VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha : Karolinum, 2005. Růžička, J. Úvod do balintovských skupin. Psychoterapeutické sešity, č. 6. 1999. PAGE, S., WOSKET, V. Úvod do supervize: cyklický model. Tišnov: Sdružení SCAN, 2002. MAROON, I. - MATOUŠEK, O. - PAZLAROVÁ, H. Vzdělávání studentů sociální práce v terénu: model pro supervizi. Praha: Karolinum, 2007. MUNOSN, C. E. Clinical Social Work Supervision. New York: The Hawhort Press, 1993. časopisy Děti a my, Psychológia a patopsychológia dieťaťa, Učitelské noviny, Výchovné poradenství, Školský psycholog. Rogge, J. U. Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1999. VAŠUTOVÁ, M. Diagnostické využití percepce barev u dětí se specifickými poruchami učení a chování. Ostrava : FF OU, 2004. VAŠUTOVÁ, M. Dítě v poradenském systému. In PAULÍK, K. (ED.). Psychologické poradenství v sociální práci. Ostrava: FF OU, 2002. Institut pedagogicko-psychologického poradenství. Havrdová, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999. Ministerstvo práce a sociálních věcí. nullMinisterstvo školství, mládeže a tělovýchovy. nullPRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. Matějček, Z. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999. VOCILKA, M. A KOL. Náplň činnosti středisek výchovné péče pro děti a mládež. Praha: ISV, 1996. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha : Portál, 2001. VYMĚTAL, J. A KOL. Obecná psychoterapie. Praha: Psychoanalytické nakladatelství Kocourek, 2004. Matoušek, O. a kol. Práce s rizikovou mládeží. Praha: Portál, 1996. Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. Průvodce odborným praktickým vzděláváním pro studující. Ostrava:OU, 2007. SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. KADUSHIN, A. - HARKNESS, D. Supervision in social work. New York: Columbia University Press, 2002. KALINA, K., ŠIMEK, A. a KOL. Supervize - kazuistiky. Praha: Triton, 2002. Školní poradenské pracoviště. Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (č. 72/2005 Sb.), a (č. 73/2005 Sb.). Matoušek, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivní výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. Zákon č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.
Požadavky
Zpracování kazuistiky vybraného klienta a její rozbor pod supervizí učitele praxe a studentů - dodržování principu mlčenlivosti týkající se věcí osobní povahy a vztahující se k pracovišti.Výstupy v rámci seminářů - řešení případových studií.Zpracování supervizní zkušenosti v rámci písemného hodnocení praxe.
Garant
doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.