Předmět Speciál. otázky porad. pro děti a mládež (KPS / KSOPD)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / KSOPD - Speciál. otázky porad. pro děti a mládež, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Tutoriály:1. Poradenská zařízení a instituce orientující se na práci s dětmi a mládeží (střediska výchovné péče, pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, diagnostické ústavy, nestátní instituce a nízkoprahová zařízení aj.).2. Psychický vývoj osobnosti dítěte a dospívajícího.3. Poradenská práce s rizikovou mládeží, role rodiny u rizikové mládeže, společenské postavení rodiny, kulturní příslušnost rodiny, postupy řešení konfliktů, práce s agresivitou v rámci rodiny.4. Dítě v kontextu náhradní rodinné péče a ústavní výchovy5. Problematika nezaměstnanosti a otázky spojené s volbou vzdělávací cesty a profesní orientace.6. Problematika národnostních menšin; Rómové jako riziková skupina - kriminalita mladistvých Rómů. Sociální význam etnické či rasové odlišnosti.Organizační zajištění:Tutoriál umožňuje diskusi opírající se o prostudovanou literaturu, uvedení konkrétních příkladů z praxe, skupinovou práci při řešení problémových témat. Studenti mohou využívat ke konzultacím také konzultační hodiny vyučujících určené pro kombinované studium.Níže uvedené speciální poradenské otázky v období dětství a dospívání budou součástí samostudia zejména publikace Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání.Speciální poradenské otázky v období dětství a dospívání§ Specifika dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (sociální význam specifických poruch učení a poruch pozornosti, jejich vliv na sebehodnocení).§ Speciální otázky v období dětství a dospívání - některé formy handicapu (sociální význam zdravotního znevýhodnění), neurologické onemocnění, pervazivní vývojové poruchy, dětské psychózy; poruchy příjmu potravy, poruchy se somatickými projevy; poruchy učení, emoční poruchy (sociální důsledky nestandardního emočního prožívání a reagování), poruchy chování a disharmonický vývoj osobnosti.§ Týrané děti, dětské oběti násilí, školní násilí a šikana, kriminalita dětí a mládeže (sociální význam poruch chování a zanedbávání, týrání a zneužívání dětí).
Získané způsobilosti
Student se naučí přispívat k optimalizaci poradenského procesu, včetně výchovně-vzdělávacího procesu. Dokáže zjišťovat a řešit obtíže a problémy psychického a sociálního vývoje dětí a mládeže. Student se orientuje v problematice faktorů ovlivňující rizikové chování dětí a mládeže. Seznámí se se systémem institucí a služeb pro děti a mládež v České republice a také s modely intervence a sociální péče. Student realizuje a řeší speciální otázky v poradenství pro děti a mládež v období dětství a dospívání. Podílí se na prevenci sociálně patologických jevů. Student se naučí hodnotit situaci dítěte a dospívajícího ohroženého sociálním selháním. Naučí se sestavovat individuální plán a stanovovat kritéria indikující jeho plnění.Aplikuje formy práce, která poradenská zařízení k zajištění svých úkolů realizují tj. teoretické, diagnostické, intervenční, konzultační a informační.
Literatura
Hort, V., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E. Dětská adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000. VAŠUTOVÁ, M. Diagnostické využití percepce barev u dětí se specifickými poruchami učení a chování. Ostrava : FF OU, 2004. ELLIOT, J. Dítě v nesnázích, prevence, příčiny, terapie. Praha : Grada, 2002. VAŠUTOVÁ, M. Dítě v poradenském systému. In PAULÍK, K. (ED.). Psychologické poradenství v sociální práci. Ostrava: FF OU, 2002. Gabal,I. a kol. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: GplusG, 1999. HOWE,D. Child Abuse and Neglect: Attachment, Development and Intervention. Palgrave Macmillan, 2005. HAYDEN, C. Children in trouble: the role of families, schools and communities. New York : Palgrave Macmillan, 2007. VAŠUTOVÁ, M. Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava : FF OU, 2005. PEŠOVÁ, I., ŠAMALÍK, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha : Grada, 2006. SHEEDYOVÁ-KURCINOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a škole. Praha: Portál, 1998. Svoboda, M., Krejčířová, D. Psychodiagnostika dětí a dospělých. Praha: Portál, 2001. Vašutová, M. Psychologické problémy ve školní praxi. Ostrava: PdF OU, 2002. HARTL P., HARTLOVÁ H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. LABÁTH, V. A KOL. Riziková mládež. Praha : SLON, 2001. MATOUŠEK, O. a Kol. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha : Karolinum, 2005. DUNOVSKÝ, J., MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Grada, 1995. HARRISON, ROGER and WISE, CHRISTINE eds. Working with Young People. London, UK : Sage, 2005. Časopisy: Děti a my, Psychológia a patopsychológia dieťaťa, Učitelské noviny, Výchovné poradenství, Školský psycholog. Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. Rogge, J. U. Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1999. Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. SAPIN, K. Essential skills for youth work practice. 1st ed. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2008. Institut pedagogicko-psychologického poradenství : http://www.ippp.cz Školní poradenské pracoviště: http://spp.ippp.cz/. Průcha, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. Ministerstvo práce a sociálních věcí : http://www.mpsv.cz. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy : http://www.msmt.cz. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. Matějček, Z. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999. VOCILKA, M. A KOL. Náplň činnosti středisek výchovné péče pro děti a mládež. Praha: ISV, 1996. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí : Jak rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. Praha: Portál, 2001. SOBOTKOVÁ, I. Pěstounské rodiny: jejich fungování a odolnost. Praha : MPSV, 2003. MATOUŠEK, O. A KOL. Práce s rizikovou mládeží. Praha: Portál, 1996. Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2007. NEČAS, C. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc: UP, 1995. Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivní výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. Zákon č. 320/2002 Sb., zákon o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.
Požadavky
Zápočtový test.Vypracování seminární práce - kazuistiky problémového dítěte (mladistvého).
Garant
doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.