Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vybr. směry v psychoterapii a porad. (KPS / KVSPS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / KVSPS - Vybr. směry v psychoterapii a porad., Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Kurz se realizuje jako tutoriál, konzultace s vyučujícím a samostatným studiem.Tutoriál obsahuje témata: 1 Poradenství a psychoterapie, cíle, teoretická východiska, aplikace. 2. PCA C. R. Rogerse 3. Možnosti a meze integrativních postupů ve skupinovém poradenství a psychoterapii. 4. Teoretická východiska skupinové psychoterapie, cíle činitele, zásady. Složení, vedení skupiny. Skupinová diskuse, skupiny setkání 5. Terapeutické faktory skupinové psychoterapie a poradenství6. Terapeutická komunita.Organizační zajištění tutoriálu Tutoriál rozšiřuje znalosti studentů získané studiem odborné literatury. Hlavní problémy a otázky jsou zahrnuty v distančním textu (studentům je k dispozici ne webových stránkách nebo v sešitové formě). Tutoriál umožňuje ujasnění vlastních názorů v diskusi s učitelem i ostatními studenty opírající se o prostudovanou literaturu a konkrétní příklady z praxe. Při řešení problémových témat se využívá individuální prezentace určitého problému i skupinové práce. Dále jsou poskytovány podněty pro využití získaných poznatků v rámci odborných praxí.Organizační zajištění distančního samostatného studia:Distanční výuka probíhá formou samostatného studia a konzultací s vyučujícím. Samostatné studium se realizuje ve dvou krocích: v prvním kroku si student osvojuje určená témata pod průběžnou kontrolou vyučujících. Kontrola probíhá korespondenční formou, případně v rámci osobních konzultací podle potřeby studentů (studenti odpovídají na otázky vztahující se k jednotlivým tématům a zachycujících jejich teoretický a aplikační základ - otázky jsou obsaženy v distanční opoře ke kurzu). Ve druhém kroku student samostatně rozvíjí a doplňuje své poznatky podle vlastní potřeby a na základě zpětné vazby z hodnocení odpovědí na otázky učitelem. Témata pro samostatné studium:? Shody a rozdíly psychoterapie a psychologického poradenství.? Faktory ovlivňující změnu v psychologickém poradenství a terapii.? Humanistická a transpersonální orientace v psychologickém poradenství a terapii.? Transakční analýza.? Logoterapie. ? Kognitivní a behaviorální psychoterapie a poradenství.? Hlubinné a dynamické přístupy.? Technické a organizační aspekty fungování terapeutické a poradenské skupiny. Studenti mohou využívat zdroje dostupné v univerzitní studovně a studovně FF OU, komunikaci s vyučujícím prostřednictvím e-mailu. Elektronická databáze Student umožňuje kontrolu úspěšnosti u zkoušky.

Získané způsobilosti

Student v předmětu uplatňuje a prohlubuje znalosti o možnostech odborných intervenčních zásahů při řešení problémů jednotlivce, skupiny či komunity, přesahujících běžnou adaptační kapacitu klientů. Získá základní předpoklady pro orientaci v etiopatogenezi psychických problémů jedinců i populačních skupin a v možnostech a mezích jejich řešení za pomoci odborníků. Předmět rozvíjí primárně teoretické kompetence, částečně kompetence komunikační (schopnost formulovat určité stanovisko, či poznatek a jeho obhajování v diskusi) a intervenční (orientace v možnostech a mezích odborné intervence do řešení problémů klientů).

Literatura

PROCHASKA, J. O., NORCROSS, J., C. Psychoterapeutické systémy. Průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999. KRATOCHVÍL, S. Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén, 2005. PAULÍK, K. Vybrané poradenské a psychoterapeutické směry. Ostrava: FF OU, 2009. PAULÍK, K. Vybrané směry vpsychoterapii a poradenství. Text pro distanční studium. Ostrava: FF OU, 2004. KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. 5. přepracované vydání. Praha: Portál, 2006. LANGMEIER, J., BALCAR, K., SPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha : Portál, 2000. Yalom, I. D. Chvála psychoterapie. Praha: Portál, 2005. BENSON, N. Introdusing to psychotherapy. Cambridge: Icon Books, 2006. Vymětal, J. Obecná psychoterapie. Praha: Grada, 2004. VYMĚTAL, J. A KOL. Speciální psychoterapie. 2. vyd. Praha: Grada, 2007. YALOM, I. D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Konfrontace, 1999. Zeig, J. K. Umění psychoterapie. Praha: Portál, 2006. TYMUĽÁK, L. Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Praha: Portál, 2006.

Požadavky

Rozvíjení vlastních schopností výstižně formulovat problém z dané oblasti a diskutovat o něm. Zpracování písemné seminární práce charakterizující vybraný terapeutický směr a jeho představitele.

Garant

prof. PhDr. Karel Paulík, CSc.

Vyučující

prof. PhDr. Karel Paulík, CSc.prof. PhDr. Karel Paulík, CSc.