Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika psychologie 1 (KPS / NDIP1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / NDIP1 - Didaktika psychologie 1, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět a základní kategorie obecné didaktiky. Vztah obecné didaktiky, oborových didaktik a dalších příbuzných věd k didaktice psychologie. Postavení předmětu psychologie a jednotlivých přístupů k didaktice psychologie u nás a v zahraničí.2. Didaktika psychologie jako hraniční vědní disciplína (předpoklady pro její konstituování). Předmět a teoretická východiska didaktiky psychologie. Průřezová témata, mezipředmětové vztahy, širší uplatnění psychologických poznatků ve výuce.3. Specifika výuky psychologie jako všeobecně - vzdělávacího předmětu. Výchovně-vzdělávací cíle v předmětu psychologie, motivace ke studiu psychologie, etické principy ve výuce psychologie.4. Vzdělávání učitelů psychologie (celoživotní vzdělávání). Profil absolventa učitelského studia psychologie. Osobnostní předpoklady učitele psychologie.5. Příprava učitele na vyučování. Základní pedagogické dokumenty, tematické plány, příprava na vyučovací jednotku (téma, obsah, cíl, formy, metody, pomůcky, naplnění klíčových kompetencí: kompetence k řešení problému, kompetence komunikativní, sociální, personální a kompetence občanské).6. Analýza vyučovací jednotky. Modelová příprava a rozbor vyučovací hodiny. Didaktická analýza učiva.7. Výchovně vzdělávací cíl (hierarchie výchovně vzdělávacích cílů, chyby při formulaci výchovně vzdělávacího cíle, požadavky na formulaci výchovně vzdělávacího cíle, cílová orientace v řídící činnosti učitele a v učebních činnostech žáků).8. Psychologické základy didaktických principů a zásad. Vyučovací metody psychologie, jejich klasifikace, charakteristika, přínosy a úskalí jednotlivých metod, tradiční vs. aktivizující metody. Ukázky a analýza vybraných metod (případové a inscenační metody, řešení problémů, rozvíjení tvořivosti, prosociálního chování, emoční inteligence, kritického myšlení atd.).9. Problémové vyučování a jeho využití při vyučování psychologie. Cvičení v hodinách psychologie. Demonstrace jednoduchých psychologických pokusů.10. Psychologické hry a jejich aplikace ve výuce psychologie. Sociálně psychologický výcvik. Práce s literaturou ve výuce psychologie, využití ukázek z literárních děl.11. Samostatná činnost žáka a její využití (práce s učebnicí, využití tisku, získávání psychologických informací ze sociálních sítí, využití výsledků zájmové činnosti žáků, problémové situace). Materiální a didaktické prostředky (učební pomůcky a didaktická technika) ve výuce psychologie.12. Zkoušení, hodnocení a klasifikace výsledků učení žáků v psychologii (cíle zkoušení a hodnocení, druhy zkoušení, formy zkoušení, použití didaktických testů).13. Sociální dynamika ve vyučování psychologie (pravidla skupiny, komunikace ve skupině a možnosti ovlivňování sociálního klimatu třídy učitelem).

Získané způsobilosti

Na konci kurzu Didaktika psychologie 1 bude student schopen:Charakterizovat základní kategorie obecné didaktiky a naučí se jej aplikovat v oborové didaktice.Definovat předmět didaktiky psychologie a vysvětlit vztah mezi obecnou didaktikou a didaktikou oborovou.Naučit se plánovat a organizovat vyučovací hodinu psychologie v souladu s požadavky na jednotlivých typech středních škol.Charakterizovat základní organizační formy vyučování a zdůvodnit jejich využití při vyučování psychologie na středních školách.Prostřednictvím zážitkových aktivit pracovat s vybranými výukovými metodami a s jejich možnostmi a úskalími při jejich konkrétní aplikaci ve vztahu ke zvolenému učivu a vytýčeným cílům a dokáže s nimi pracovat tak, aby byly ve vyučovací hodině funkční.Prostřednictvím skupinových aktivit rozvinout některé nonkognitivní kompetence, které jsou z hlediska osobnosti učitele klíčové.Prostřednictvím aktivního a sebepoznávacího principu rozvinout schopnost didaktické reflexe, sebereflexe a hodnocení.Provést didaktickou analýzu učiva a vést hospitační záznam.

Literatura

GROSS, L. S. A guide to Teaching Introductory Psychology. Blackwell Publishing, 2008. TUREK, I. Didaktika. Bratislava: Iura Edition spol. s.r.o., spol. s.r.o., 2010. SOKOLOVÁ, L. Didaktika psychológie. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010. CYRUSOVÁ, E. A kol. Metodické pokyny pro výuku psychologie - cvičení. Praha: SZŠ 5. Května 51, 1996. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011. HELUS, Z. Psychologie pro střední školy. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004. Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011. Rámcové vzdělávací programy pro gymnaziální vzdělávání, Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání, Školní vzdělávací programy. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. Učební osnovy předmětu psychologie pro různé typy středních škol. Učebnice, učební texty psychologie pro různé typy středních škol. FULKOVÁ, E. Všeobecná didaktika. Bratislava: UK, 2006. JESSOR, R., DONOVAN, JE., COSTA, FM. Beyond adolescence: problem behavior and young adult development. Cambridge, New York: Cambridge University Press, 1999. BAKALÁŘ, P. Cvičebnice psychologie. Praha: Votobia, 2003. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život. Praha: Portál, 1994. Šil, P., Karolová, J. Já člověk. Olomouc: Nakladatelství Olomouc s.r.o., 2004. HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2002. Čapek, R. Pedagogická praxe pro studenty. Hradec Králové, 2002. VAŠUTOVÁ, M. Psychologie a její kontexty. Ostrava: FF OU, 2012. ČÁP, J. a kol. Psychologie. Obecná psychologie pro střední pedagogické školy. Praha: H+H, 1998. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003. Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993. ? BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. JARVIS, M. Teaching Post-16 Psychology. Nelson Thornes, 2006. DYTRTOVÁ, R. KRHUTOVÁ, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. HELUS, Z. Úvod do psychologie. Učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha: Grada, 2011. MIŠKOLCIOVÁ, L. Vybrané kapitoly z didaktiky psychológie. Banská Bystrica: UMB PdF, 2003. FENSTERMACHER, G. D., SOLTIS, J. S. Vyučovací styl učitelů. Praha: Portál, 2008. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. MALACH, J. Základy didaktiky. Studijní text pro obor Informační technologie ve vzdělávání. Ostrava : PdF OU, 2003. STUCHLÍKOVÁ, I. Zvládání emočních problémů školáků. Praha: Portál, 2005.

Požadavky

Povinná účast na seminářích/cvičeních. Zpracování didaktické analýzy tematického celku z oblasti psychologie, která bude prezentována jako mikrovýuka v rámci semináře. Tato prezentace bude analyzována podle předem stanovených kritérií jak vyučujícím tak studenty.

Garant

doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.