Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika psychologie 2 (KPS / NDIP2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / NDIP2 - Didaktika psychologie 2, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Postavení psychologie v obsahu středoškolského vzdělávání. Profilace výuky psychologie podle typů středních škol.2. Učební plány. Učební osnovy. Časově tematické plány. Učebnice. Rámcové vzdělávací programy (RVP pro gymnaziální vzdělávání, RVP pro střední odborné vzdělávání, vzdělávací programy ŠVP).3. Mezipředmětové vztahy a vytváření systému vědomostí. Práce se vzdělávacím obsahem. Plánování výuky, příprava učitele na vyučování. Odborné klíčové kompetence a jejich rozvíjení.4. Konstruktivní metoda v pedagogické praxi. Kritéria žádoucího modelu chování. Pozorování a analýza vyučovacího procesu - hospitace ve vyučovací hodině psychologie (kritéria pro pozorování vyučovací hodiny, záznam o průběhu vyučovací hodiny, analýza vyučovací hodiny). Modelové pedagogické situace demonstrující výuku vybraných psychologických témat.5. Psychodidaktické pojetí výuky psychologie a hodnocení v psychologii. Práce se vzdělávacím obsahem. Pedagogická dokumentace. Hodnocení, zkoušení, klasifikace žáků v psychologii, neprospívající a nadaný žák, pedagogicko-psychologická diagnostika a intervence.6. Psychologický pojem, jeho druhy a vztahy mezi pojmy. Procesy osvojování vybraných pojmových systémů. Výběr a uspořádání učiva v psychologii.Výuka tematických celků podle typu středních škol, metodologie výuky.1. Předmět a cíle psychologie, související vědní obory. Dějiny psychologie. Vybrané psychologické směry a jejich představitelé. Psychologické metody.2. Vnímání, paměť, pozornost, myšlení a řeč. Představivost, tvořivost, fantazie. Emoce a vůle. Učení.3. Motivace a její faktory, hodnoty, potřeby a postoje. Stres, frustrace, deprivace.4. Ontogeneze vývoje lidské psychiky, psychologie pubescence a adolescence.5. Socializace, sociální skupiny, sociální komunikace.6. Základy psychologie osobnosti (temperamentové dispozice, charakterové vlastnosti a seberegulace).7. Duševní hygiena učitele a psychohygiena žáka.

Získané způsobilosti

Po úspěšném absolvování kurzu Didaktika psychologie 2 bude student schopen:Vyjmenovat všechny dokumenty a materiály, z kterých učitel vychází při přípravě na vyučovací hodinu.Definovat postupy pro zodpovědnou přípravu učitele na vyučování.Zpracovat a zdůvodnit přípravu na vyučovací hodinu na vybrané téma z psychologie.Aplikovat teoretické poznatky z psychologických disciplín při vyučování psychologie na středních školách - s ohledem na profilaci výuky psychologie podle typů středních škol a jejich studijního zaměření.

Literatura

GROSS, L. S. A guide to Teaching Introductory Psychology. Blackwell Publishing, 2008. TUREK, I. Didaktika. Bratislava: Iura Edition spol. s.r.o., spol. s.r.o., 2010. SOKOLOVÁ, L. Didaktika psychológie. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010. Cyrusová, E. a kol. Metodické pokyny pro výuku psychologie - cvičení. Praha, 1996. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2., rozšíř. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2007. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011. HELUS, Z. Psychologie pro střední školy. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004. Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011. Rámcové vzdělávací programy pro gymnaziální vzdělávání, Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání, Školní vzdělávací programy. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. Učební osnovy předmětu psychologie pro různé typy středních škol. Učebnice, učební texty psychologie pro různé typy středních škol. FULKOVÁ, E. Všeobecná didaktika. Bratislava: UK, 2006. BAKALÁŘ, P. Cvičebnice psychologie. Praha: Votobia, 2003. HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. VAŠUTOVÁ, M. Psychologie a její kontexty. Ostrava: FF OU, 2012. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. DYTRTOVÁ, R. KRHUTOVÁ, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. HELUS, Z. Úvod do psychologie. Učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha: Grada, 2011. MIŠKOLCIOVÁ, L. Vybrané kapitoly z didaktiky psychológie. Banská Bystrica: UMB PdF, 2003.

Požadavky

Povinná účast na seminářích/cvičeních. Úspěšné zvládnutí průběžných didaktických testů. Zpracování didaktických analýz tematických celků z oblasti psychologie, které budou součástí průběžné praxe 2. Prezentace těchto tematických celků budou analyzovány podle předem stanovených kritérií jak vyučujícím tak studenty. U zkoušky student prokáže schopnost kriticky prezentovat své znalosti z Didaktiky psychologie 1 a 2.

Garant

doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.