Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Patopsychologie dětí (KPS / NPATD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / NPATD - Patopsychologie dětí, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přenáška:27. Program semestru, odborná literatura k předmětu. Vymezení obsahu předmětu, vazby na příbuzné obory.28. Příčiny primárních a sekundárních psychických potíží a poruch. Psychické potřeby a jejich deprivace u dětí. Poruchy vývoje, druhy a projevy.1. Psychologické aspekty somatických postižení u dětí.2. Psychologické aspekty smyslových postižení u dětí.3. Mentální poruchy u dětí. Pervazivní vývojové poruchy.4. Psychologické aspekty kombinovaných postižení u dětí. Záchvatovité poruchy.5. Rodina postiženého dítěte.6. Zanedbávání, týrání a zneužívání dětí. Rizikové faktory vztahové patologie.7. Bolest u dětí, její zvláštnosti, možnosti mírnění psychologickými prostředky.8. Hospitalizace dítěte a její zvláštnosti.9. Poruchy chování v dětském věku.10. Problémy způsobené užíváním omamných a psychotropních látek u dětí a mládeže.11. Návykové chování a jeho specifika u dětí a mládeže (počítačové hry, závislost na mobilních telefonech, aj.).Semináře obsahově navazují na přednášky, rozvíjejí jednotlivá témata prostřednictvím samostatných semestrálních prací studentů.

Získané způsobilosti

Student získá způsobilost chápat nemocné, postižené nebo ohrožené dítě jako osobnost usilující o obnovení normality či vyrovnání vývojového deficitu. Rozumí příčinám psychických obtíží a poruch. Chápe cíle rehabilitačního a resocializačního úsilí, tj. hledání a posilování silných stránek osobnosti dítěte, které povedou k maximálně možnému rozvoji osobnosti jako integrovanému celku, včetně jeho adjustačních možností.

Literatura

Kohoutek, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. 1. vyd. Brno : MU, 2007. KOLUCHOVÁ, J. a kol. Přehled patopsychologie dítěte I, II. Praha : SPN, 1989. Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. MAREŠ, J. A KOL. Dítě a bolest. Praha : Avicenum Grada, 1997. MATĚJČEK, Z. (Ed.), KOLUCHOVÁ, J. a kol. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. SOBOTKOVÁ, I. Pěstounské rodiny: jejich fungování a odolnost. Praha : MPSV, 2003. SHEEDY-KURCINK, M. Problémové dítě v rodině a ve škole. Praha: Portál, 1998. Matějček, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. vyd. Praha: H+H, 2001. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007.

Požadavky

Povinná účast na seminářích/cvičeních. Zápočtový test v písemné formě s otevřenými otázkami. Zpracování a presentace seminárního úkolu.

Garant

doc. PhDr. Zdeněk Mlčák, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Marek Malůš, Ph.D.